پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۷۸
|
کد خبر: ۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا دکتر حسن ساریخانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در جلسه آنلاین و مستقیم پرسش و پاسخ با دانشجویان که به همت خبرگزاری بسنا برگزار شد، در رابطه با مهلت تعیین استاد راهنما برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد اظهار کرد: به منظور بدست آوردن شناخت دانشجو نسبت به اساتید گروه و انتخاب استاد راهنمای گروه درسی خود، با توجه به سلایق علمی آن‌ها، تعیین استاد راهنما برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد که طبق روال هرساله تا پایان آذرماه صورت می‌گرفت، امسال تا اواخر بهمن و حتی ممکن است تا اواخر سال هم تمدید شود.

تمدید ترم جاری

وی درباره تمدید ترم جاری خاطرنشان کرد: طبق تقویم آموزشی دانشگاه زمان شروع کلاس‌های دانشجویان ورودی‌های قبل، ۲۹ شهریور بوده است و امسال به علت تغییرات ایجاد شده، دانشجویان جدیدالورود در ۲۴ آبان کلاس‌های خود را آغاز کردند، که طبق مصوبه شورای دانشگاه برای جبران ۸ هفته اختلاف آموزشی، ۳ هفته به ترم دانشجویان جدیدالورود اضافه می‌شود و مابقی کلاس‌ها به صورت جبرانی برگزار می‌شوند.

ساریخانی گفت: تعطیلی‌های اعمال شده در اوایل آذر تا نیمه‌های آن به علت محدودیت‌های کرونایی هیچ‌گونه ارتباطی به کلاس‌ها نداشته و جلسات پا برجا بوده و این دو هفته به تاریخ ترم اضافه نخواهد شد.

چگونگی برگزاری امتحانات

وی در ادامه به تشریح ساز و کار امتحانات پایان ترم پرداخت و افزود: امتحانات پایان‌ترم ورودی‌های جدید و قدیم این دانشگاه، در یک بازه زمانی مشخص و به صورت همزمان برگزار می‌گردد‌.

وی گفت: زمانی که شرایط برای حضور فراهم نباشد قطعاً امتحانات به صورت مجازی برگزار خواهد شد و در این شرایط به علت شیوع کرونا که احتمال حضور کم است، قطعا تمام امتحانات دوره کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به صورت مجازی و از طریق سامانه‌ درس‌افزار، ادوبی‌کانکت و سامانه فرادید یا همان exam 4 برگزار خواهد شد.

دکتر ساریخانی تصریح کرد: اساتید باید ضابطه‌مند عمل کرده و بر اساس تقویم آموزشی کلاس‌ها را برگزار کنند؛ اگرچه ساعات برگزاری امتحان می‌تواند غیر از ساعات خودشان باشد اما در صورتی که دانشجو و استاد در بر سر تاریخ آن به توافق رسیده باشند و زمان امتحان تداخلی با دیگر کلاس‌ها نداشته باشد، می‌توانند برای این تغییر از طریق نظرسنجی با همکلاسی‌های خود ادغام کنند.

وی گفت: شورای آموزشی دانشگاه در رابطه با امتحانات شفاهی هیچ‌گونه محدودیتی قائل نشده و اساتید می‌توانند امتحانات را به صورت شفاهی نیز از بسترهای گفته شده برگزار کنند.

وی در رابطه با نمره پایان‌ترم نیز بیان کرد: این نکته حائز اهمیت است که امتحان پایان ترم تنها مشمول ۲۵درصد از کل نمره پایانی است و براساس دستورالعمل ابلاغ شده به اساتید، نمره پایان‌ترم به صورت توزیعی درآمده و در قالب آزمون‌های مستمر، تکالیف دانشجویی و حضور فعال و مستمر در کلاس درس لحاظ می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ادامه تشریح کرد: حداقل نمره قبولی درس برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ۱۰، برای کارشناسی‌ارشد ۱۲ و برای دکتری ۱۴ می‌باشد، همچنین میانگین نمرات یا معدل قبولی ترم برای دوره‌های کارشناسی ۱۲، برای کارشناسی‌ارشد ۱۴ و برای دکتری ۱۶ می‌باشد.

دفاع دانشجویان دکتری و آزمون جامع

وی در رابطه با دانشجوهای دکتری که آماده دفاع هستند و به دلیل برگزار نشدن آزمون زبان برای دفاع مشکل دارند نیز عنوان کرد: حوزه تحصیلات تکمیلی دانشگاه باید تعداد برگزاری آزمون‌های زبان را بالا برده و به دانشجویان زمان بیشتری بدهد تا در قالب نیم‌سال جاری حداکثر تا قبل از عید بتوانند دفاع خود را انجام دهند.

وی همچنین ادامه داد: تاریخ برگزاری آزمون جامع دکتری که وابسته به آزمون زبان است، به بهمن‌ماه موکول شده و باید قبل از آن حداقل ۲ آزمون زبان برگزار شود؛ در صورت عدم امکان برگزاری باید مسئله را به شورای آموزشی ارجاع داده تا مجوز مربوطه در این زمینه را اخذ کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا متذکر شد: برای تمدید تحویل پروپوزال‌های کارشناسی‌ارشد و تحقیقات میدانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نوعی مهلت در نظر گرفته شده که در این زمان اضافه دانشجویان می‌توانند تحقیقات خود را تکمیل کنند.

برگزاری کلاس‌های عملی

وی در ادامه اظهار کرد: شورای دانشگاه در رابطه با کلاس‌های عملی در تمام مقاطع تحصیلی موافقت کرده است که این کلاس‌ها برگزار نشود، مگر در موارد خاص آن هم به صورت مجازی و یا ترکیبی از مجازی و حضوری، که با شرایط حضور محدود ایجاد شده کنونی، لازم است در وضعیت مناسب بتوان امکان برگزاری را برقرار کرد.

حذف ترم و مرخصی

حسن ساریخانی گفت: دانشجویان برای حذف ترم بدون سنوات می‌تواند درخواست داده که این فرآیند بدون نیاز به مستندات انجام می‌شود؛ در حالی که حذف ترم با سنوات نیازمند ارائه مستندات است، کمیسیون موارد خاص با بررسی این مستندات درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد. البته دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سنوات اضافه نمی‌توانند درخواست حذف ترم بدون احتساب سنوات را داشته باشند.

ساریخانی همچنین گفت: دانشجو از زمان بعد از حذف و اضافه تا یک هفته بعد از امتحانات می‌تواند درخواست بدهد؛ البته مشروط بر اینکه در هیچ یک از امتحانات شرکت نکرده باشد.

وی در ادامه در خصوص اخذ مرخصی نیز افزود: در مقطع کارشناسی کسانی که انتخاب واحد کرده‌اند باید ابتدا حذف ترم کرده سپس درخواست مرخصی بدهند ولی کسانی که انتخاب واحد انجام نداده‌اند، می‌توانند مستقیم درخواست مرخصی بدهد؛ تفاوت حذف ترم و مرخصی در این است که حذف ترم بعد از انتخاب واحد تا پایان ترم‌ می‌تواند انجام بگیرد اما مرخصی ترم قبل از انتخاب واحد بوده و دانشجو بعد از حذف و اضافه مراجعه می‌کند.

روش‌های تدریس و ارتباط با اساتید

وی در رابطه با روش‌های ارتباط اساتید و دانشجویان تبیین کرد: برای هر فرد در بخش سامانه درس‌افزار از طریق ادوبی‌کانکت یک کلاس اختصاصی تشکیل شده که فرد به صورت اختصاصی می‌تواند با کد یا شماره وارد شده در آن‌جا سوالات خود را مطرح کند، در سامانه درس‌افزار نیز امکان ارسال نظر و پیام در قالب عمومی و اختصاصی به صورت دو طرفه برای استاد و دانشجو قرار داده شده است؛ البته استفاده از پیام‌رسان‌های دیگر از جمله واتساپ و تلگرام و ... به صورت کمکی در این راستا برای حل مشکل می‌تواند موثر باشند اما ملاک نیستند، درواقع سامانه‌های اصلی و رسمی همان سامانه درس‌افزار و ادوبی‌کانکت دانشگاه بوعلی‌سینا است.

وی اضافه کرد: اساتید می‌توانند ویدیوی ضبط شده درس را چه به صورت کلاس آفلاین و چه آنلاین در درس‌افزار بارگذاری کنند و یا لینک آنلاین آن را در سامانه قرار دهند. دانشجویان تا حداکثر ۳ هفته می‌توانند با مراجعه به سامانه از آن‌ها استفاده کنند؛ چرا که اخیراً برای بهبود سرعت سرور و به توصیه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه پس از سه هفته فایل‌های قدیمی به صورت اتوماتیک حذف خواهند شد، علاوه بر آن دانشجویان برای کسب اطلاعات بیشتر و توضیحات کامل می‌توانند به آدرس Elearning.basu.ac.ir مراجعه کنند.

ساریخانی در رابطه با ارسال تکالیف دانشجویی برای اساتید هم خاطرنشان کرد: تمام تکالیف دانشجویی دروس به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند، مگر در موارد بسیار نادر و استثنایی که تکلیف امکان پست الکترونیکی را نداشته باشد، مانند برخی نمونه‌های عملی بعضی از دروس رشته‌های خاص.

دروس معرفی به استاد

وی در خصوص دروس معرفی به استاد نیز توضیح داد: برای دروس معرفی به استاد، دانشجویان از طریق سامانه گلستان و ارتباط با کارشناسان گروه‌های آموزشی می‌توانند به صورت مجازی درخواست دهند؛ زمان برگزاری امتحانات این دروس به استثنای این دو هفته که به علت کرونا کاهش حضور اعلام شده است، در طول هفته‌های بعد در قالب برنامه‌های دانشگاه امکان برگزاری خواهند داشت. این امتحانات برای دانشجویان غیرهمدانی به صورت مجازی است و برای کسانی که امکان حضور دارند در اختیار دانشکده‌ها و اساتید قرار داده شده تا به دقت بررسی کرده و براساس آن برای حضوری یا مجازی بودن تصمیم بگیرند.

وی در ادامه گفت: طبق آیین‌نامه مصوب دانشگاها، تعداد دروس معرفی به استاد ۲ درس است که تعداد واحد درسی آن اهمیتی ندارد؛ اگرچه در ترم ۹۸۲ یعنی ترم‌ گذشته این طرح عوض شد و با مجوز وزارت علوم تعداد دروس معرفی به استاد به ۳ درس اضافه شده بود، اما شرایط در ترم جاری مجددا به حالت قبل برگشته و در حال حاضر همان دو درس اعلام شده است، که ممکن است درباره تغییر این موضوع در جلسه شورای دانشگاه بحث و تصمیم‌گیری شود.

تغییر رشته

ساریخانی همچنین درباره تغییر رشته برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تصریح کرد: دانشجویان باید با توجه به کارنامه محرمانه خود یا همان کارنامه سبز، درخواست تغییر رشته داده و حداکثر دو یا سه رشته مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را برای دانشگاه ارسال کنند؛ درخواست ارسال شده مشاهده و بررسی می‌شود که آیا فرد رشته مورد نظر را قبول شده است یا خیر، اگر انتخاب وی دانشگاه داخلی باشد فرآیند تغییر رشته انجام می‌شود و در صورت انتخاب دانشگاه دیگر بایستی درخواست تغییر رشته توام با تغییر دانشگاه را بدهند که این مورد را کمیته موارد خاص بررسی می‌کند، این کارنامه چند ماه بعد از اعلام قبولی دانشجویان یعنی حدودا در اواخر دی‌ماه صادر می‌شود.

درخواست تسویه حساب و مراحل فارغ‌التحصیلی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خبر داد: یک‌ سیستم پیشخوان تسویه‌حساب در حال راه‌اندازی است که بخش زیادی از کارهای آن انجام شده است و از طریق آن می‌توان تمام مراحل درخواست تسویه‌حساب و مراحل فارغ‌التحصیلی دانشجویان را به صورت مجازی انجام داد، که دیگر نیازی به انجام کارها به صورت حضوری نباشد.

معاون آموزشی دانشگاه تصریح کرد: در صورت بروز هر گونه مشکل، دانشجو باید با مدیر گروه خود در ارتباط بوده و گزارش دهد و همچنین معاون آموزشی دانشکده و کارشناس پشتیبان نیز در حل این مسئله می‌توانند به او کمک کنند، همچنین دانشجویان برای اعلام مشکلات ضروری خود و ارجاع آنها به کارشناسان‌ می‌توانند از لیست شماره تماس‌هایی که به مراتب شماره یک کارشناس، مدیر گروه و یک نفر از آموزش دانشکده و در برخی موارد حتی شماره رئیس دانشکده نیز در آن اعلام شده است استفاده کنند، این لیست در اوایل همین هفته اعلام شده است و در ساعات اداری پاسخگوی سوالات شما هستند.

وی در پایان افزود: جلسات معارفه گروه‌ها از روز شنبه همین هفته تشکیل شده است، از دانشجویان جدیدالورود تقاضا می‌شود که حتماً در جلسات معارفه شرکت کرده تا بتوانند با اعضای گروه آشنا شوند.

خبرنگار: یاری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست