پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۶۹
|
کد خبر: ۴۶۵۸
دکتر منصور غلامی بر "اهمیت اجرای برنامه ساماندهی آموزش عالی و لزوم تسریع در تعریف سازوکار اجرایی آن" تاکید کرده و "تبیین دقیق و شفاف‌سازی موضوع تمرکززدایی در استان‌ها" را خواستار شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۲ دی ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، جلسه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی با هدف بررسی وظایف قابل تفویض به استان‌ها و بررسی شیوه‌نامه اجرایی‌سازی وظایف و نحوه برگزاری جلسات شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی در وزارت عتف، با حضور وزیر علوم، معاونان، برخی مدیران‌کل ستادی وزارت و رؤسای برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور که به صورت مجازی حضور داشتند، برگزار شد.

دکتر منصور غلامی در این جلسه با اشاره به اهمیت اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: برنامه‌هایی که در راستای کاهش تمرکز تصمیم‌گیری‌ها در ستاد وزارت و انتقال آن به سطح دانشگاه‌ها با راهبری دانشگاه معین در استان‌ها پیگری می‌شود، با هماهنگی و نظارت شورای ساماندهی اجرا شده تا مجموعه برنامه‌های تدوین‌شده اثرگذاری خود را به نحو مطلوب داشته باشند.

وی افزود: در این راستا دو برنامه به صورت موازی هم پیش می‌رود که یکی ساماندهی و دیگری تمرکززدایی است که در تلاشیم با اجرای مجموعه این برنامه‌ها کیفی‌سازی اتفاق بیفتد و از گسترش بدون هدف دانشگاه‌ها جلوگیری شود.

دکتر غلامی ادامه داد: این برنامه‌ها برای کاهش تمرکززدایی و نیازسنجی منطقه‌ای و در راستای ماموریت‌گرایی اجرا می‌شود که امیدواریم بر اساس برنامه‌های راهبردی به عنوان نقشه راه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم، با بیان اینکه "باید نگرانی‌های مؤسسات کوچک و جوان را در فرایند اجرای برنامه ساماندهی برطرف کنیم"، تصریح کرد: تلاش بر این است که کیفی‌سازی به معنای واقعی اتفاق بیفتد و از گسترش بدون هدف دانشگاه‌ها جلوگیری شود. لذا ضرورت دارد در جلسات استانی هم با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی این نکات، اعتماد به مجموعه برنامه‌های در حال اجرا تقویت و نهادینه شود تا رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز بتوانند آن را برای مسئولان استانی نیز تبیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی هم احیاناً ممکن است موجب اختلافات بین سطوح سیاسی پیش آید که توصیه می‌کنم دانشگاه‌ها به ویژه مدیران دانشگاه‌های جوان از ورود به این مباحث پرهیز کنند.

وزیر علوم، در ادامه از ایجاد واحدهای استانی سازمان دانشجویان ایران خبر داد و گفت: در این میان، ایجاد نمایندگی سازمان سنجش آموزش کشور نیز که به چه صورت باشد، در حال بررسی است.

دکتر غلامی با بیان اینکه "قرار است، اختیاراتی در همه حوزه‌های آموزش عالی به استان‌ها واگذار شود"، به اهمیت این موضوع اشاره کرد و تسریع در اجرای آن را خواستار شد.

وزیر علوم همچنین از معاونان، مدیران و رؤسای سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و افراد حاضر در جلسه خواست، تا پس از احصاء نقطه نظرات و پیشنهادات رؤسای دانشگاه‌ها، ظرف نهایتاً یک هفته با بررسی پیشنهادات در تدوین برنامه، بازنگری مجدد انجام شده و به دبیرخانه شورا ارسال شود.

وی اظهار داشت: اعتقاد دارم مواردی از اختیارات که منع قانونی ندارد، پس از تطبیق موارد حقوقی، می‌تواند با تعریف سازوکار اجرایی به استان‌ها واگذار شود تا تمرکززدایی به معنای واقعی عملی شود.

وزیر علوم، در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه مهم است رضایتی است که باید پس از اجرای این برنامه حاصل شود، لذا باید تا قبل از پایان سال جاری ساز و کار اجرایی این برنامه به استان‌ها ابلاغ شود تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت آن را در ۶ ماهه اول سال آینده احصاء کرده و اقدام لازم برای اصلاح آن صورت پذیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست