پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۲۱
|
کد خبر: ۴۶۶۴
استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: حیات بشر، اهل ایمان و جامعه اسلامی پیوسته در رابطه با حضرت صدیقه طاهره، حتی در دوران حیات مبارک ایشان، با تحریف مواجه بوده‌است که این تحریف، ناجوانمردانه و خیانت و اهانت به جامعه اسلامی تلقی می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حشمت‌الله قنبری همدانی، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام در ویژه برنامه‌ای به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در صداوسیما گفت: حیات بشر، اهل ایمان و جامعه اسلامی پیوسته در رابطه با حضرت صدیقه طاهره، حتی در دوران حیات مبارک ایشان، با تحریف مواجه بوده‌ است، که هر کدام علل مختلفی دارد.

وی افزود: اولین مطلب مورد بحث این است که آیا هجوم و درگیری به خانه حضرت زهرا (س) رخ داده است یا خیر، کسانی که منکر این حوادث می‌شوند، اساسا مطالعه تاریخی ندارند چرا که این اتفاق در بسیاری از کتب از جمله، جلد اول کتاب تاریخ الصغیر نوشته البخاری، جلد اول کتاب الامامه و السياسه نوشته ابن قتیبه، جلد اول کتاب اَنْسابُ الاَشْراف نوشته بلاذری، جلد دوم کتاب تاریخ الرسل و الملوک نوشته طبری، جلد سوم کتاب العِقد الفَرید نوشته ابن عبدربه اندلسی، کتاب اِثباتُ الوَصیةِ للإمام علی بن ابی طالب نوشته علی ابن حسین مسعودی، کتاب الاستيعاب في معرفة الأصحاب تألیف ابن عبدالبر، جلد اول کتاب المِلل و النَّحَل نوشته محمد بن عبدالکریم شهرستانی، کتاب السقيفة و فدك تصنيف أبي بكر الجوهري، جلد اول کتاب تاریخ ابوالفداء نوشته ابوالفداء عمادالدین اسماعیل بن محمود ایوبی، جلد نوزدهم کتاب نهاية الأرب في فنون الأدب تأليف شهاب الدين النويري، ذکر شده‌ است.

قنبری همدانی تصریح کرد: گاهی‌اوقات بد‌فهمی در نظام دیوانی و ممیزی بین مسلمانان وجود‌ داشته و اکنون نیز هست؛ در فرهنگ ارشاد گاهی دستور به حذف بخش‌هایی از کتب تاریخی داده می‌شود در‌ صورتی که تحریف تاریخ در صلاحیت فرهنگ ارشاد نمی‌باشد و با در نظر گرفتن موقعیت اداری و دیوانی یک وزیر، ایشان اجتهاد به اظهار نظر در این مورد را ندارد، یعنی وی می‌تواند به طور کلی و حتی با دلایل نادرست مانع از این کار شود اما تحریف، ناجوانمردانه و خیانت و اهانت به جامعه اسلامی است.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام توضیح‌ داد: گاهی اوقات شهادت به واسطه حضور مستقیم در میدان معرکه نیست، اما آثار این میدان باعث می‌شود که شهادت در جای دیگر تحقق پیدا کند؛ در همین راستا برخی می‌گویند که حضرت زهرا در بستر بیماری و به مرگ طبیعی از دنیا رفت، که کاملا اشتباه است، زیرا مهمترین مصادر اسلامی اشاره می‌کنند، از روزی که زهرای مرضیه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پهلوی مبارک او شکست تا روزی که از دنیا رفت، در همین مدت زمان کوتاه با استفاده از مظلومیت و جانبازی که برای‌شان پیش آمد، جامعه وقت را با حقایق پیغمبر آشنا کرد.

وی همچنین در پاسخ به این شبهه که چرا امیرالمؤمنین مانع از ضربه دیدن حضرت زهرا (س) نشد، گفت: موضوع حیرت‌انگیز این بود که در باور کسی نمی‌گنجید که ناموس کبری خدا مورد تعدی واقع شود، اما با اولین جسارتی که به حضرت زهرا وارد شد، حضرت علی مداخله کرد، ضارب را زمین زد و او تا تهدید کرد؛ حضرت علی(ع) در یک ماجرای بزرگ گیر افتاده بود ولی هرگز سکوت نکرد.

قنبری همدانی اضافه کرد: بعد از اینکه اخبار برخورد امیرالمومنین با عمر بن خطاب به مسجد رسید، خود ابوبکر دستور داد که اگر علی دست از عمر بر نداشت، او را با اهل منزلش به آتش بکشند؛ ضمن اینکه خود ابوبکر هم در سال‌های پایانی عمرش از این اقدام اظهار ندامت و پشیمانی کرد.

وی اظهار داشت: امیرالمومین در مقابل جسارت به حضرت صدیقه طاهره، عکس‌العمل به خرج داد، اما عکس‌العملی‌هایی همچون انتقام و ریخته شدن خون که ما در نظر داریم، محاسبات غلطی بیش نیست.

 

خبرنگار: مولوی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست