به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، نیروی متخصص و تحصیلکرده یکی از ارکان پژوهش در نظام آموزش عالی شمرده شده و مهمترین نیروهای متخصص دانش آموختگان دکتری تخصصی هستند که با همت دانشگاههای کشور در سالهای اخیر از نظر کمی و کیفی رو به فزونی داشتهاند.
یکی از مسیرهای پیش رو جهت بهرهمندی از توانمندیهای دانشآموختگان در فعالیتهای پژوهشی و فناوری در دانشگاهها، ادامه فعالیتهای پژوهشی و فناوری در قالب دوره تخصصی پسادکتری در دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری است.
از آنجا که پژوهشگران پسادکتری از تجربه کافی برای انجام پژوهش برخوردار هستند، به طور مؤثری میتوانند به مشارکت در انجام پژوهشهای کاربردی و مورد نیاز کشور بپردازند و در کنار اعضای هیأت علمی برجسته از لحاظ پژوهشی و فناوری به حل مسائل واقعی کشور همت گمارند.
از اهداف این آئیننامه میتوان به تأمین منابع انسانی پژوهشگر مورد نیاز مؤسسات و بهرهگیری از توانمندیهای دانشآموختگان مقطع تحصیلی دکتری تخصصی با هدف ارتقای کیفیت فعالیت پژوهش و فناوری مؤسسه، ارتقای توانمندی و مهارتهای تخصصی پژوهشگران و دانشآموختگان مقطع تحصیلی برای اجرای تحقیقات مستقل و مؤثر در حوزه تخصصی، ایجاد انگیزه و کمک به توان اجرایی اعضای هیأت علمی مؤسسه در ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهش و فناوری، استفاده حداکثری از امکانات مؤسسه برای انجام تحقیقات کاربردی و اجرای طرحهای تقاضامحور اشاره کرد.
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی بایستی شیوهنامه اجرایی پذیرش پژوهشگر پسادکتری را با رعایت شرایط مندرج در این آئیننامه تهیه و به تأیید و تصویب هیأت امنای خود برسانند.
همچنین آئیننامه مذکور عطف به گذشته نمیشود و پژوهشگران پسادکتری که پیش از ابلاغ این آئین نامه مشغول به فعالیت شدهاند مشمول ضوابط موجود در مؤسسه میباشند.
گفتنی است این آئین نامه در ۹ ماده و ۱۰ تبصره به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ لازم اجرا است و هرگونه تفسیر و رفع ابهام توسط معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف مجاز است.
علاقهمندان میتوانند "اینجا" کنند و از شرایط و ضوابط برای پذیرش پژوهشگر پسا"دکتری" آگاهی یابند.