پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۶۸
|
کد خبر: ۴۸۲۵
رئیس اسبق دانشگاه بوعلی‌سینا ضمن دعوت عموم دانشگاهیان به شرکت در "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار"، بر لزوم توسعه درختان و فضای سبز، در راستای افزایش شادابی مردم تأکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

دکتر محمدعلی زلفی‌گل عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی آلی دانشگاه بوعلی‌سینا، که از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۳ ریاست این دانشگاه را برعهده داشته است، در گفتگو با خبرنگار بسنا، ضمن دعوت عموم دانشگاهیان به "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار" و تشریح اقدامات صورت‌گرفته در آن بازه زمانی از مدیریت دانشگاه برای توسعه و ارتقاء فضای سبز اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا از لحاظ موقعیت جغرافیایی نگین شهر همدان است، در آن زمان تصمیم گرفته شد با توسعه فضای سبز دانشگاه، محیط آن را تغییر داده و بهبود ببخشیم.

وی افزود: در آن زمان بخش زیادی از فضای پردیس دانشگاه که در حال حاضر با محیطی سبز و چشم‌نواز پوشیده شده است، به شکل بایر و بدون پوشش گیاهی مشخص رها شده بود و در شأن دانشگاه و دانشگاهیان نبود؛ که با همت مسؤولین وقت دانشگاه، تلاش برای احیای این فضا از محوطه کنار بانک تجارت دانشگاه که بعدا به عنوان بوستان دانشجو (سروقامتان) نام گرفت، آغاز شد و تا بخش‌های دیگر از جمله محوطه دریاچه مصنوعی دانشگاه، خیابان‌ها و پیاده‌روها، محیط پیرامون سلف مرکزی و خانه فرهنگ، محدوده دانشکده‌های علوم انسانی و نیز علوم اقتصادی و اجتماعی ادامه یافت.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: در همین راستا و در همان سال‌ها، باغ تفریحی ورزشی دانشگاه را در دامنه کوه زیبای الوند بنا کردیم، تا ضمن ساماندهی و توسعه فضای سبز، دانشگاهیان و خانواده‌های ایشان بتوانند در روزهای تعطیل و نیز پس از ساعات اداری با حضور در آن فضا اوقات خوشی را همراه با سلامتی و تندرستی سپری کنند. البته در این فضا علاوه بر مسائل و امکانات تفریحی پیش‌بینی‌شده، امکاناتی برای برگزاری بعضی از مسابقات ورزشی نیز احداث شده است.

وی همچنین اذعان داشت: یکی از آرمان‌های بنده در این راستا ایجاد فضایی زیبا در دانشگاه بود، تا هر زوج همدانی برای ثبت اولین عکس‌های زندگی مشترک خود، فضای دانشگاه را انتخاب کنند، که در این راستا تعداد گلخانه‌های دانشگاه را توسعه دادیم و گل مورد نیاز را از این طریق تامین کردیم، که خوشبختانه این روند هنوز هم ادامه دارد.

رئیس اسبق دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: محوطه‌سازی اطراف خوابگاه‌های بعثت و فرزاندگان و نیز احیای زمین چمن طبیعی دانشگاه، علاوه بر دیگر موارد ذکر شده، سبب شد تا فضای دانشگاه را تا حدودی تغییر دهیم. اما در این زمینه باید از همه رؤسای پیشین و حال حاضر دانشگاه هم برای سرپا نگه‌داشتن فضای سبز دانشگاه قدردانی کرد.

این عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا مطرح کرد: یکی دیگر از آرزوهایم که بارها به آن اشاره کرده‌ام، برداشتن دیوار و نرده‌های دور دانشگاه است تا مردم با این محیط احساس غربت نکنند، که امیدوارم در آینده این مهم محقق گردد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد فضاسازی و برنامه‌ریزی برای موزه دانشگاه در آن برهه زمانی که تا حدود زیادی نیز موفق بوده است، عنوان کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا این پتانسیل را دارد تا علاوه بر موقعیت خوب مکانی در شهر، از نظر زیبایی و توسعه فضای سبز هم نگین شهر باشد. اگر شهرداری همدان در این توسعه همکاری داشته باشد، قطعا خدمت زیادی به همدان و مردم کرده است، تا میزان شادابی مردم در شهر افزایش یابد.

دکتر زلفی‌گل اضافه کرد: حتی اگر مردم هم به داخل دانشگاه رفت و آمدی نداشته باشند، دانشجویان، اساتید و کارکنان به همراه خانواده‌هایشان که جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند، می‌توانند از این فضا استفاده کنند، چراکه این دانشگاه از لحاظ قوانین جمعیتی می‌تواند در زمره یک شهرک یا شهر کوچک تلقی گردد.

وی همچنین برای توسعه فضای سبز دانشگاه نیز راهکارهایی ارائه کرد و گفت: خوب است اگر با شورای شهر رایزنی صورت بگیرد، تا علاوه بر رسیدگی به بوستان مردم (مقابل دانشگاه)، برای فضای سبز داخل دانشگاه هم حساسیت به خرج بدهند که حتما مورد استفاده همه شهروندان خواهد بود.

این استادتمام شیمی آلی و دانشمند برجسته جهان اسلام در پایان بیان داشت: دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه می‌توانند با تقبل بخشی از هزینه کاشت چند درخت، در تحقق "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار" سهیم باشند، تا با کمک دانشگاهیان سالانه تعداد قابل توجهی نهال کاشته و فضای سبز دانشگاه را گسترش دهیم.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست