پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۵۲
|
کد خبر: ۴۸۵۰
دکتر محمد میرزابیگی از استخدام ۳۰ هزار نیروی دیگر در وزارت بهداشت در سال آینده علاوه بر ۵۲ هزار نفر استخدام شده تاکنون خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان نظام پرستاری، دکتر محمد میرزابیگی در همایش ویدئو کنفرانسی هیئت مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور گفت: سازمان نظام پرستاری به لحاظ قانونی واسطه بین پرستاران و حاکمیت است و از ابتدای آغاز به کار این دوره نیز همواره خود را متعهد دانستیم که با انسجام فکری و به دور از هر گونه حاشیه پردازی به این وظیفه قانونی خود عمل کنیم.

وی افزود: بی شک در مسیر پیگیری مطالبات پرستاران باید نیاز‌ها از خود جامعه پرستاری استخراج شود نه اینکه یک عده در اتاق‌های در بسته بنشینند و استراتژی‌های پرستاری را بی خبر از بدنه پرستاری و میدان عمل که همان بیمارستان‌ها است، بنویسند.

وی با تاکید بر اهمیت نظرات هیئت مدیره‌های نظام پرستاری گفت: نظرات و پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی هیئت مدیره‌ها همواره در تصمیم گیری‌های سازمان لحاظ می‌شود و از درون همین نظرات است که برنامه‌های آینده و اولویت‌های ما در سازمان مشخص می‌شود.

دکتر میرزابیگی تاکید کرد: سازمان نظام پرستاری همواره برای پیگیری رفاه و معیشت پرستاران در یک همدلی و همفکری کامل حرکت می‌کند و در این بین شورای عالی سازمان منسجم و خوشفکر مباحث را بررسی می‌کند و زمانی که با مصوبه‌ای موافقت شد همگان خود را متعهد به اجرای آن می‌دانند و تمام فعالان سازمان شبانه روز زحمت می‌کشند تا چرخ تعهد به پرستاران متوقف نشود و بتوان با تلفیقی از برنامه ریزِی عملیاتی و برنامه محور و حاکمیت روح مطالبه گری، کار‌ها را پیش ببریم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری برنامه ریزی برای سال ۱۴۰۰ را در گرو هم اندیشی و ارائه نظرات کارشناسی از سوی تمامی فعالان این عرصه به ویژه هیئت مدیره‌های نظام پرستاری دانست و از هیئت مدیره‌ها خواست نظراتشان را به ستاد سازمان منعکس کنند.

وی با اشاره به وقایع یکسال گذشته بعد از شیوع کرونا افزود: در طول یکسال گذشته، کرونا سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی برای جامعه پرستاری به ارمغان آورد و یک اعتماد عمومی در مردم و اقتدار حرفه‌ای در پرستاری ایجاد شد که امیدوارم به خوبی از این فرصت حاصل شده مراقبت کنیم. آن را ارزان از دست ندهیم و از آن به عنوان یک سابقه تاریخی ارزشمند برای حرفه پرستاری استفاده کنیم. با پشتوانه آن گام‌های بلند حرفه‌ای برداریم و این دستاورد بزرگ را هزینه خواسته‌های کوچک نکنیم.

دکتر میرزابیگی به درس‌ها و تجربیات دوران کرونا اشاره کرد و گفت: افزون بر بازسازی اعتماد عمومی درس بزرگی که در دوران کرونا برای همگان اعم از نظام سلامت، مردم و جامعه پرستاری حاصل شد این بود که زمین بازی نظام سلامت نباید فقط بیمارستان‌ها باشند و کادر سلامت می‌توانند امکان نقش آفرینی را در عرصه‌های دیگر هم داشته باشند. در این راستا با توجه به اینکه گروه‌های آسیب پذیر اولین گروه‌هایی هستند که باید در امان باشند اهمیت بحث مراقبت و خدمات دهی در منزل بیش از پیش بر همگان روشن شد.

لزوم بازنگری در خدمات نظام سلامت
 
وی با اشاره بر لزوم بازتعریف سرانه نظام سلامت گفت: شاخص‌های دخیل در نظام سلامت باید دوباره جانمایی شوند و مراقبت‌های پرستاری نیز باید در کنار سایر آیتم‌های سرانه ملی قرار بگیرد و وزن و درصدی را به خود اختصاص دهد و مبنای هویت، خدمت و درآمد پرستاری شود.

میرزابیگی با تاکید بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و پیگیری مداوم سازمان نظام پرستاری در این زمینه گفت: بدون تردید هدف ما از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از همان ابتدای طرح این قانون صرفا یک افزایش چند برابری کارانه‌های نبوده و نیست بلکه بر این باوریم علاوه بر اینکه باید عدالت در پرداخت‌ها ایجاد شود باید هویت پرستاری در خدمات سلامت پررنگ‌تر و مشروع‌تر شود و نباید خدمات پرستاری را صرفا در بیمارستان‌ها و روی تخت‌های بیمارستانی تعریف کرد.

وی ضمن ارائه سرفصل‌هایی از کارکردها، دستاورد‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان نظام پرستاری در طول یکسال گذشته گفت: شاکله برنامه ریزی و تصمیم گیری برای سال ۱۴۰۰ نیز همانند سال‌های گذشته همان قوانین بالادستی، اصول حاکم، شعار سال، اهداف سالانه و برنامه و مطالباتی است که هر سال پیگیر آن‌ها هستیم.

جایزه شعار سال پرستاری
 
دکتر میرزابیگی با اشاره به شعار سال پرستاری گفت: هر سال همزمان با روز پرستاری شعاری به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود که پیش زمینه‌ای برای برنامه‌های پیش رو است و معمولا مقدمه‌ای برای شعار سال بعدی نیز محسوب می‌شود. در نظر داریم امسال به سه هیئت مدیره‌ای که با توجه به تلفیقی از شعار روز پرستار امسال و برنامه‌های پیش رو، بهترین شعار سال را برای سال ۱۴۰۰ استخراج کند، جوایزی اهدا شود.

اهداف ویژه سازمان نظام پرستاری در سال آینده با رویکرد‌های مختلف اعم از رویکرد مردمی، نظام سلامت، نهاد‌های هویتی و سمن‌ها و تشکل‌های مردمی به انحای مختلف دنبال خواهد شد.
 
استخدام نیرو بیش از وعده سازمان محقق شد
 
وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص رفع مشکل کمبود نیرو در حوزه پرستاری گفت: در این زمینه قول‌هایی داده بودیم که به لطف خدا به بیش از آنچه وعده کرده بودیم، رسیده ایم. قولی که داده بودیم جذب سالانه ۱۰هزار نیرو بود که با توفیق پروردگار در یکسال و نیم گذشته مجوز استخدام ۵۲ هزار و ۲۰۰ نیرو گرفته شد که ۴۰ تا ۴۵ درصد آن به گروه پرستاری تعلق دارد و با احتساب نیرو‌های فوریت‌های پزشکی این رقم به حدود ۵۵ درصد می‌رسد که این رقم ۲.۵ برابر وعده‌ای است که داده شده بود.

خبر خوش دیگری که در همین راستا داریم این است که به احتمال زیاد، مجوز استخدام دیگری با بیش از ۳۰ هزار استخدام برای سال آینده نیز تکرار خواهد شد

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: با جدیت تمام پیگیر تغییروضعیت نیرو‌های شرکتی وسایرمطالبات آنهاهستیم.

میرزابیگی اصلاح برنامه قاصدک را نیز از دیگر دستاورد‌ها خواند و گفت: هر چند هنوز در برخی جا‌ها این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نمی‌شود، ولی به هر حال هر کاری باید نقطه‌ای آغاز شود تا به مرور به سمت نقطه مطلوب حرکت کند.

وی ادامه داد: اگر چه کارانه‌ها به علت کرونا مقداری کاهش یافته است، ولی هم در بحث کمک‌های جبرانی وهم کوتاه کردنزمان معوقات پیگیری‌های زیادی شد ونتایج آنرادیدید که امیدواریم در اتفاقاتی که برای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌افتد، مقداری منابع پایدارتر شود که با این باد‌ها و طوفان‌ها نوسان پیدا نکند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ساماندهی اعتباربخشی، پوشش بیمه‌ای بیماری‌های مزمن و اصلاح نظام پرداخت را از دیگر برنامه‌های در دستور کار و پیگیری سازمان نظام پرستاری خواند و گفت: به دنبال مشورت با کارشناسان مسلط به قانون، مقرر شد بحث فوق العاده ویژه و پرداخت براساس فصل دهم خدمات کشوری از اولویت‌های اول و مهم سازمان باشد که خوشبختانه توانستیم امر را هم به نتیجه برسانیم و در کنار آن بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز که همواره جزو اولویت سازمان بوده است را در تلاشیم تا حصول نتیجه از مجاری قانونی پیگیری جدی کنیم.

خبر‌های خوش برای پرستاران بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح
 
وی ادامه داد: مطالبات پرستاران در بخش‌های خصوصی، نیرو‌های مسلح و تامین اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌هایی بوده است. همواره برای رفع مشکلات نیرو‌های شاغل در این بخش‌ها تلاش کرده ایم. رایزنی‌های خوبی نیز صورت گرفته است. پذیرش فوق العاده ویژه توسط سازمان تامین اجتماعی از جمله دستاورد‌هایی است که حاصل شده است و خبر‌های خوشی نیز در این حوزه در راه است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: در بخش درون سازمانی نیز اقدامات خوبی در جهت اصلاح قانون سازمان، شفاف سازی عملکردی سازمان، توانمندسازی و اقتداربخشی به هیئت مدیره‌های سازمان صورت گرفته است و همواره جزو اولویت‌های سازمان بوده است چرا که معتقدیم هیئت مدیره‌ها ویترین، آبرو و حیثیت سازمان محسوب می‌شوند و لحظه‌ای از وضعیت آن‌ها غافل نیستیم.

به گفته میرزابیگی پیگیری اصلاح پرداخت به دانشجویان، پیگیری تصویب سند جامع مراقبت‌های پرستاری در مجلس، دیدار‌ها و رایزنی با مقامات کشور نظیر دیدار با مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، وزرای دولت، نمایندگان مجلس، تصویب قانون فوق العاده ویژه و سختی کار برای دانشگاه آزاد، پیگیری آیین نامه شهدای خدمات و امتیازات شبه ایثارگری برای پرستاران و رفع مسائل مربوط به قانون مشاغل سخت و زیان آور از دیگر اقداماتی است که در طول سال گذشته در دستور کار سازمان نظام پرستاری بوده است.

وی افزود: علاوه بر پیگیری اولویت‌های درون حرفه ای، در جامعه نیز اولویت‌هایی مثل معرفی استاندارد‌های خدمات پرستاری، فعال‌تر کردن مراکز مراقبت در منزل (هوم کر)، مراقبت‌های پرستاری از بیماران مزمن و حضور بیشتر پرستاران در فضای مجازی و نرم افزار‌های پرستاری را پیگیر هستیم.

همکاری پرستاران با طرح شهید سلیمانی
 
وی با تآکید بر لزوم همکاری همه جانبه جامعه پرستاری با طرح شهید سلیمانی و طرح‌های مشابه گفت: همکاری جامعه پرستاری با چنین طرح‌هایی نه تنها ضامن سلامت بیشتر مردم است بلکه نقش بسزایی در کنترل موج‌های کرونایی و حضور و معرفی پرستاری در سطح جامعه دارد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سطح بین الملل گفت: مباحث مربوط به کرونا نیز اعم از امور ویژه شهدای خدمت و امتیازات شبه ایثارگری از اولویت‌های در حال پیگیری است.

میرزابیگی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در راستای وظیفه صنفی و حرفه ایی که دارد باید حق و سهم جامعه پرستاری را براساس راهکار‌های قانونی مطالبه کند و در این عرصه فعالانه برخورد کند.

وی ضمن قدردانی از هیئت مدیره‌های سازمان نظام پرستاری گفت: تلاش است که ارتباط و جلسات مستقیم با هیئت مدیره‌ها به صورت فصلی انجام شود تا بتوانیم برنامه‌های سازمان نظام پرستاری را با بروز رسانی اطلاعات از این طریق پیش ببریم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی