پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۸۹
|
کد خبر: ۵۰۴۸
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: جوانانی که خرمشهر را فتح کردند، ابتدا از سیم‌های خاردار نفس خود عبور کرده بودند؛ آنان فقط خدا را می‌دیدند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر بیان داشت: قریب به چهار دهه از این واقعه می‌گذرد، اما موضوع خرمشهر موضوعی است که به عنوان یک خاطره شیرین و زیبا در ذهن چند نسل از این مردمان به ثبت رسیده است؛ امروز بحث خرمشهر بحث جوانان ارتشی، سپاهی و بسیجی است که با نثار خون خود و با فداکاری که بیش از سه هفته طول کشید، نهایتا در روز سوم خرداد یک پیروزی بزرگ را به مردمان بزرگ ایران هدیه کردند.

وی خاطرنشان کرد: لحظه‌ای که پیچ رادیو‌ها باز شد و اعلام شد که طبق نقل قولی از امام راحل 《خرمشهر را خدا آزاد کرد》، شور و شعف توصیف‌ناپذیری همه مردمان ایران را در بر گرفت.

وی ادامه داد: از هر تفکر، قوم و نژادی، در جنگی که در قرن بیستم به عنوان طولانی‌ترین جنگ مطرح بود و در واقع یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های قرن بیستم به حساب می‌آمد، با انبوهی از دشمنانی که این خاک را تهدید می‌کردند، با تربیت عظیمی که جوانان در مکتب امام راحل پیدا کردند، شاهد بودیم این پیروزی بزرگ به دست بیاید و امروز به روز سوم خرداد افتخار کنیم و در تقویم کشور خود این روز را گرامی بداریم.

محمدی‌فر در ادامه اظهار داشت: آری، جوانانی که خرمشهر را فتح کردند ابتدا از سیم‌های خاردار نفس خود عبور کرده بودند؛ جوانان از حزب، گروه و دسته جدا شدند، آن‌ها فقط خدا را می‌دیدند.

وی افزود: اگر امروز جامعه به سمت مادی‌گرایی رفته است، باید تدبر کنیم و به تربیت آن جوانان و آن نسل برگردیم که چگونه بی‌ریا خود را وقف این کشور کردند و راهی جز تلاش، صداقت و شفافیت نداریم که به آن آرمان‌ها مجددا برسیم؛ آن جوانان چیزی جز عزت و شرف خود و چیزی جز مملکت و منافع ملی کشور را نمی‌دیدند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: وقتی در سال‌های اخیر بار‌ها افراد، منافع ملی این کشور را قربانی اهداف گروهی خود می‌کنند، بسیار متاسف می‌شوم؛ منافع ملی این کشور و مملکت چیزی نیست که متعلق به یک گروه، دسته و شخص خاص باشد؛ ایران برای همه است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: نقش تاریخی هریک از فرزندان این کشور باید دیده شود و باید تلاش کنند تا به جایگاه تاریخی این کشور برسند؛ اگر ایران بعد از حدود سه‌هزار سال تاریخ مدون و بیش از هزار سال تمدن کماکان به حیات خود ادامه داده است، چیزی جز این نبوده که این وحدت سرزمینی دلی و آئینی را در خود حفظ کرده است.

وی اضافه کرد: جزئیات داستان خرمشهر بسیار است، اما اینکه بیش از سه هفته جوانان این کشور شبانه‌روز تلاش کردند و در چندین مرحله، از چندین محور به دشمن آن روز‌ها حمله بردند و در نهایت سرزمین خود را باز پس گرفتند و به جهانیان نشان دادند که ایران ما ایرانی نیست که در تصریخ بیگانگان قرار گیرد، مثال‌زدنی است.

دکتر محمدی‌فر تصریح کرد: هر از گاهی کوتاه‌مدت شاید در تاریخ بخشی از این کشور در معرض تهدید یا اشغال دیگران قرار گرفته است؛ اما این تمدن و این مردمان، مردمانی هستند که با اعتقاد راسخ خود همیشه جایگاه تاریخی خود را در سطح دنیا حفظ کردند.

وی در پایان افزود: تمدن ما از معدود تمدن‌هایی است که پیوسته در تاریخ بوده‌ایم و در قبال خون‌هایی که در خرمشهر و دیگر جا‌های این کشور حتی تا دیروز و امروز ریخته می‌شود مسولیت داریم؛ بنابراین دِینی که برماست دِین بسیار سنگینی است و جز این نیست که تلاش کنیم و از خود بگذریم، به کشور و به اندیشه‌ها و آرمان‌های امام بیاندیشیم.
 
خبرنگار: اسماعیلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست