پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۰۸
|
کد خبر: ۵۱۲۵
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: امتحانات مانند ترم قبل در سامانه‌های درس‌افزار و فرادید برگزار خواهد شد اما امکان برگزاری امتحان در سامانه ادوب‌کانکت نیز به صورت موردی وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

دکتر حسن ساری‌خانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با بسنا پیرامون تاریخ امتحانات گفت: امتحانات پایان‌ترم ۹۹۲ از ۳۱ خرداد ماه شروع خواهد شد و تا ۱۴ تیر ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: امتحانات مانند ترم قبل در سامانه‌های درس‌افزار و فرادید برگزار خواهد شد اما امکان برگزاری امتحان در سامانه ادوب‌کانکت نیز به صورت موردی وجود دارد؛ سامانه فرادید قابلیت‌های بسیار خوبی دارد و امتحانات تستی و تشریحی را می‌توان در آن انجام داد. برای امتحانات زمان‌دار، معمولاً اساتید از سامانه‌های درس‌افزار بیشتر استقبال کرده‌اند.

دکتر ساری‌خانی ادامه داد: برای امتحاناتی که قرار است به صورت ترکیب شفاهی و کتبی برگزار شود، بخش کتبی در سامانه‌های درس‌افزار و فرادید و بخش شفاهی در سامانه ادوب‌کانکت برگزار خواهد شد. در کل تغییر خاصی در شیوه برگزاری امتحانات در سامانه‌ها انجام نشده است.

وی متذکر شد: تراکم سامانه‌ها را بررسی نموده و طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تراکم بالا، مانع از ورود افراد نشود و بعضی از ساعات امتحانات را جابه‌جا کردیم؛ چون در ابتدای ترم و قبل از ثبت‌نام دانشجویان، آمار کلاس‌ها را نداشتیم، پس از نهایی‌شدن ثبت‌نام‌، بعضی از ساعات امتحانات را تغییر داده‌ایم و برخی امتحانات را نیز در ساعات ۱۲ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۱۸ قرار دادیم. اکنون ساعات شروع امتحان در دانشگاه بوعلی‌سینا، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان داشت: قاعدتاً نوع امتحان بین دروسی که مخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، با دروس ویژه‌ دانشجویان کارشناسی تفاوت دارد و اساتید انتظارات متفاوتی از دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف دارند؛ اما از نظر سامانه، تفاوتی باهم ندارند و استاد بر اساس نوع درس، نحوه برگزاری را انتخاب خواهد کرد.

وی تبیین کرد: امتحان پایان‌ترم بر اساس مصوبه‌ شورای آموزشی دانشگاه، مانند ترم گذشته درصد زیادی از نمره را شامل نخواهد شد و بسته به نظر استاد ممکن است نواساناتی داشته باشد؛ اما چیزی که اعلام و تأکید کردیم، ازریابی مستمر و در طول ترم است.

ساری‌خانی خاطرنشان کرد: اساتید حداقل یک یا دو روز قبل از امتحان، سامانه‌ای که قرار است در آن امتحان بگیرند را به دانشجویان اعلام خواهند کرد.

وی افزود: در ترم‌های گذشته هم اطلاعات نحوه برگزاری امتحانات از طریق اساتید اعلام شد و موردی از بی‌اطلاعی دانشجو مگر در زمان عدم ارتباط دانشجو با استاد نداشتیم.

وی تأکید کرد: برای اینکه امتحانات بدون مشکل برگزار شود، پشتیبانی ویژه‌ای در ایام امتحانات در نظر گرفته‌ایم و تعدادی کارشناس در دانشکده‌ها و در حوزه‌ مستقیم آموزش‌های مجازی به اساتید خواهند کرد تا امتحانات خود را به درستی آپلود کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: به دانشکده‌ها هم تأکید کرده‌ایم که مسیرهای پشتیبانی دانشجویی را به درستی فراهم کنند؛ کارشناس دانشکده برای این موضوع در نظر گرفته شده است و دانشجویان در مواقع مشکل می‌توانند با آن‌ها تماس حاصل نمایند. همچنین دانشجویان می‌توانند در این مواقع برای استاد درس و مدیر گروه نیز پیغام بگذارند.

وی در مورد بحث قطعی احتمالی برق نیز گفت: بیش از دو هفته است که قطعی برق خاصی را در دانشگاه بوعلی‌سینا نداشته‌ایم. اگر عدم قطعی برق به همین صورت باقی بماند، مشکلی نخواهیم داشت؛ اما در صورت بروز مشکل، شیوه‌نامه‌ای را مصوب شورای آموزشی داریم که آن را به دانشکده‌ها ابلاغ کرده‌ایم؛ طبق آن، اگر دانشجویی به دلیل قطعی برقِ واقعی که رسماً اعلام شده است، نتواند در امتحان درسی شرکت کند، می‌تواند درخواست حذف درس و یا امتحان مجدد را بدهد.

دکتر ساری‌خانی در ادامه متذکر شد: امتحان مجدد در صورت قطعی برق، شرایط خاص و محدودیت‌های زمانی خودش را دارد و حداکثر سه روز بعد از تاریخ امتحان، استاد می‌تواند امتحان مجدد را برگزار کند. برای راهنمایی بیشتر به دانشکده‌ها توضیحات بیشتری داده‌ایم و دانشکده‌ها در جریان هستند که موضوع را چگونه مدیریت کنند. اگر مورد دیگری هم برای دانشجو اتفاق بیفتد که برای آن تصمیم‌گیری صورت نگرفته، قطعاً تلاش خواهیم کرد آن را به نحوی در نظر بگیریم که کمترین آسیب را دانشجویان ببینند.

وی خبر داد: طبق مصوبه‌ی شورای دانشگاه از روزی که امتحان گرفته می‌شود تا ده روز پس از آن، استاد می‌تواند نمره را ثبت نهایی کند؛ از روز امتحان، ثبت نمره برای استاد باز خواهد شد و استاد می‌تواند در همان روز و یا چند روز پس از آن، نمره را ثبت موقت کند. بین فاصله‌ ثبت موقت تا ثبت نهایی هم سه روز باید فاصله وجود داشته باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه عنوان کرد: با این وجود، موارد زیادی پیش می‌آید که اساتید براساس تاریخ آخرین امتحان، آن ده روز را محاسبه می‌کنند. چون سامانه نمی‌تواند برای هر درس به صورت ویژه تاریخ تعیین کند، پس ده روز پس از پایان آخرین امتحان یعنی ۲۴ تیرماه را تاریخ ثبت نهایی نمرات تئوری اعلام کرده‌ایم؛ در کل و در ۲۴ تیرماه باید همه‌ نمرات دروس تئوری ثبت نهایی شده باشند و سه روز قبل از آن هم باید ثبت موقت انجام شده باشد. موارد استثنا در این زمینه دروس پروژه‌دار یا دروس تئوری-عملی‌ای هستند که بخش عملی آن‌ها تکمیل نشده باشد.

وی بیان کرد: موعد اعلام شده از ۳۱ خرداد تا ۱۴ تیر تنها برای دروس تئوری است. اگر درسی عملی باشد یا بخشی از آن عملی باشد، امتحان آن بخش یا باید در هفته‌ قبل از شروع امتحانات یا قبل از آن برگزار شده باشد و یا در مواردی که درس تکمیل نشده است و نیاز به حضور دانشجویان دارد، بعد از ایام امتحانات، در صورت کم شدن کرونا، برای حضور دانشجویان، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

ساری‌خانی اعلام کرد: دروس معرفی به استاد، طبق روال ترم‌های قبل که آموزش، مجازی بود، حداکثر سه درس و ۹ واحد خواهد بود؛ برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی هم معرفی به استاد نداریم.

وی ابراز کرد: توصیه من دانشجویان این است که سعی کنند آرامش خود را در ایام امتحانات حفظ کنند و محیط مناسبی را برای امتحان انتخاب کنند؛ همچنین سامانه‌هایی که قرار است امتحانات در آن‌ها برگزار شود را چک کنند و اطلاعات کافی درباره‌ آن سامانه‌ها داشته باشند، نام کاربری و رمز ورود خود را فراموش نکنند، روش ورودِ رمز ورود (فارسی یا انگلیسی) را دقت نمایند، محیط مناسبی از لحاظ اتصال به اینترنت را انتخاب نمایند و با توجه به موضوع قطعی برق، از شارژ بودن وسیله‌ای که برای امتحان از آن استفاده می‌کنند، اطمینان حاصل نمایند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در پایان اظهار داشت: دستورالعمل‌های امتحانی در دروس مختلف، ممکن است متفاوت باشد؛ دانشجویان سعی کنند دستورالعمل را مطالعه کنند و از نمره منفی داشتن و ... اطلاع پیدا کنند.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست