پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۸
|
کد خبر: ۸۵۰۲
با صدور بیانیه پایانی؛

نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور به کار خود پایان داد

نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد. در این بیانیه بر هوشمندسازی آموزش عالی، تقویت مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها، ارتقای سلامت و نشاط دانشگاهی و نقش‌آفرینی مؤثر در حل مسائل جامعه تأکید شد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۴

نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور به کار خود پایان داد

به گزارش بسنا، بیانیه پایانی نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا همدان در تاریخ ۱۲ و ۱۳ شهریور برگزار شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه بهار آموزش و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ و مقارن با دومین سال استقرار دولت وفاق ملی، ما روسای دانشگاهها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشوردر بیانیه پایانی اجلاس ۱۴۰۴ با تاکید بر بازخوانی ارزش‌های تمدنی ایران و ارسال پیام وحدت و همبستگی ملی و بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هوش مصنوعی در فعالیت‌ها و کارکرد‌های آموزش عالی و به منظور بهره‌وری آموزشی و بازآفرینی نشاط عمومی در دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزش عالی کشور، هم صدا و متعهد می‌شویم که حکمرانی آموزش عالی کشور در سال تحصیلی پیش‌رو با تکیه بر سرفصل‌ها و رهنمود‌های زیر پیگیری و اجرا شود:

-بهره‌گیری از اصول «حکمرانی فروتنانه» در مدیریت و رهبری فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و فناوری موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به ویژه مواجهه اخلاقی و انسانی با ذی‌نفعان اصلی آموزش عالی، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان آموزشی و مشارکت آحاد دانشگاه در فرایندتصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌ها.

-توجه راهبردی به «مسئولیت اجتماعی آموزش عالی» و توسعه دانشگاه اجتماعی و توجه به شاخص‌ها و سنجه‌های مسولیت‌پذیری اجتماعی در برنامه‌های راهبردی و علمی موسسات آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری کشور.

-در اولویت قرار دادن حل مسائل و مشکلات جامعه و صنعت و نقش آفرینی موثر دانشگاهها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع قانونی به ویژه مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان.

-توجه ویژه به تولیدات علمی و محصولات دانشی در حوزه‌های علمی بویژه حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی در سطح بین‌المللی با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور.

-برنامه ریزی برای رشد و توسعه دوره‌های پسادکتری و ضرورت ترویج و نهادینه کردن اخلاق در پژوهش بویژه در پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری.

-تلاش برای هوشمندسازی آموزش عالی و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های «فناوری‌های آموزشی نوظهور»، بویژه هوش مصنوعی در سیاستگذاری‌ها و فرایند آموزش عالی به منظور توسعه محیط‌های آموزشی هوشمند و لزوم اجرایی‌سازی برنامه دانشگاه هوشمند.

-لزوم رعایت توازن و تعادل در توجه سیاستی به حوزه‌های ملی، دینی، هنری، هویتی و زیست‌محیطی در هدف‌گذاری‌ها و فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و برجسته کردن نهاد‌های میانجی اعم از انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و هنری، تشکل‌های سیاسی، انجمن‌های صنفی و نشریات.

-توسعه زیرساخت‌ها، و ظرفیت‌سازی محیط‌های آموزشی پویا برای بهداشت جسمی و روانی دانشجویان در محیط‌ها آموزشی و درسی و اهمیت دادن به تعاملات و مواجهات چهره به چهره و ضرورت حضور مدیریت در فضا‌های مختلف آموزشی در فراهم کردن امکان گفت‌و‌گو با مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور.

-فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه «مرجعیت علمی» و «تنوع‌بخشی به جذب و پذیرش دانشجویان بین‌المللی» از کشور‌های منطقه و جهان با تمرکز بر حوزه‌ها و رشته‌هایی که به لحاظ علمی، فرهنگی و اقتصادی از مزیت نسبی برخوردارند.

-بازاندیشی در اقتصاد آموزش عالی و تحقق تدریجی استقلال مالی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری کشور.

-تدابیر سیاستی و ارائه راهکار‌های کاربردی و ممکن در ارتقای حقوق و معیشت اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی.

-ضرورت انضباط مالی در شرایط سخت اقتصادی و بحران‌ها و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مصرح در قانون برنامۀ هفتم پیشرفت.

-تمرکز ویژه بر آموزش و توانمندسازی مهارتی دانشجویان به منظور افزایش فرصت اشتغال پذیری آنها در زیرنظام و دوره‌های تحصیلی مختلف و اجرایی‌سازی کامل مفاد مربوط با آموزش مهارتی در مواد ۹۳ و ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت.

-لزوم تقویت تاب‌آوری مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در برابر وقایع غیرمنتظره اجتماعی و اقتصادی همچون جنگ، تحریم ها، بحران‌های انرژی و محیط زیستی.

-ضرورت معطوف ساختن سیاستگذاری‌های آموزش عالی به حل مسائل کشور و شناسایی بحران‌ها و مشکلات عمده فرهنگی و اجتماعی و هنجاری کشور با روش‌های علمی و پژوهش‌های آینده‌نگرانه.

-اهتمام ویژه به توسعه و ارتقای سلامت جسمی و روانی جامعه دانشگاهی ویش بینی بودجه‌ای مستقل، پایدار و هدفمند برای ورزش دانشگاهی تا علاوه بر حمایت شایسته از ورزش قهرمانی، زمینه تعمیم و گسترش ورزش همگانی در میان اعضای هیئت علمی و غیر هیات علمی بویژه دانشجویان فراهم شود.

-ارتقاء مراکز فناوری و نوآوری به سمت پارک‌های فناوری نسل جدید از مسیر جلب مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تدوین شاخص‌های جدید ارزیابی عملکرد پارک‌های علم و فناوری

-تقویت محور‌های همکاری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در ایجاد مراکز توانمندسازی و ارتقاء مهارت نیروی انسانی دانشگاه‌ها با برنامه‌هایی نظیر حمایت از گرنت فناوری، پسادکتری و دستیار فناوری و نوآفرین صنعت‌ساز و ارائۀ برنامۀ داشبورد اطلاعاتی زیست بوم فناوری ایران (زیسفا)

ارسال نظرات
صفحه نخست