پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۱۱
|
کد خبر: ۵۱۴۷
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر دیدار و گفتگو کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۰
به گزارش بسنا، حمزه عبدکوند، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان به همراه کارشناسان دبیرخانه با دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی بوعلی‌سینا و دکتر مسیب یارمحمدی‌واصل رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر دیدار و درباره زمینه‌های مختلف همکاری و هم‌افزایی تبادل نظر کردند.

در ابتدای این نشست دکتر نقدی، به اهمیت توجه به پیشگیری از بیماری ویران‌گر اعتیاد در بین همه اقشار، به خصوص دانشجویان پرداخت و به طرح دانشگاه عاری از دخانیات که در تیرماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، اشاره کرد.

وی دانشگاه بوعلی‌سینا را با داشتن نگاه اقناعی و بازدارندگی اجتماعی و هنجاری در برابر این آسیب و پرهیز از نگاه صرفا قهری و بخش‌نامه‌ای به مسئله سیگار و سایر پیشران‌های اعتیاد، در این زمینه پیشگام خواند.

دکتر نقدی بیان کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله مرکز مشاوره دانشگاه با مشاوران متخصص از سال ۱۳۸۸ تا کنون اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی از دوره مقدماتی تا عالی با هدف صیانت از دانشجویان کرده است.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه باید هدفمند باشند، گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا نگین و زینت علمی شهر و استان همدان با توان علمی خوب در رشته‌های جامعه‌شناسی و رواشناسی و علوم تربیتی و ... برای انجام تحقیق و پژوهش کاربردی و سیاست‌گذارانه در زمینه اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی است؛ آنچه اهمیت زیادی دارد، بومی‌سازی پژوهش‌ها است.

وی ضمن استقبال از همکاری مشترک با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ابراز کرد: قطعاً همکاری بین دانشگاه بوعلی‌سینا و شورای هماهنگی محدود به تفاهم‌نامه همکاری مشترک نیست؛ دانشگاه آمادگی دارد علاوه بر تفاهم‌نامه و مفاد آن، امر همکاری در سایر بخش‌ها را نیز توسعه داده تا شاهد مبارزه جدی و هدف‌مند در قالب هدایت پایان‌نامه‌ها، تحقیقات مشترک و کارگاه و گفتمان‌سازی پیشگیرانه با این پدیده شوم باشیم.

سپس عبدکوند اهم اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد در کشور و استان را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی، اقدامات بسیار خوبی خصوصاً در بحث فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد برای اقشار مختلف از جمله دانشجویان صورت گرفته است.

وی افزود: دانشگاه‌ها یکی از مراکز مورد هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هستند که انجام برنامه‌های کاربردی آموزشی با تأکید بر بنیان‌های علمی و پژوهشی همواره مورد تأکید بوده است.

وی افزود: در این راستا دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور، طرح‌های بسیار مهمی را با هدف صیانت از دانشجویان در برابر آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر انجام داده است.

عبدکوند عنوان کرد: شعار جهانی مبارزه با مواد مخدر "حقایق مواد مخدر را برای همه به اشتراک بگذارید" است؛ این امر نشان‌دهنده اهمیت موضوع مواد مخدر بوده و در این راستا لازم است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و تربیت مربیان آموزش دیده زمینه آموزش همگانی را در این خصوص فراهم نماییم.

در این جلسه همچنین، دکتر یارمحمدی‌واصل رییس مرکز مشاوره دانشگاه بیان کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان مجری دانشگاه عاری از دخانیات، درحال برگزاری همایش ملی در این زمینه است؛ این موضوع نشان از اهمیت بالا و توجه به محیط پاک دانشگاه است.

وی افزود: توجه جدی و پرهیز از شعارزدگی در برخورد با مسأله اعتیاد و بازنگری در فهرست اولویت‌های کشوری پژوهشی و به روز شدن آن‌ها ضرورت دارد.

در این دیدار علاوه بر موضوعات طرح شده، بر انجام برنامه‌های مشترک، استفاده از ظرفیت‌های موجود بین بخشی دستگاه‌های مرتبط و توجه به اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با محوریت دانشگاه نیز تأکید گردید.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست