پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۶۷
|
کد خبر: ۵۲۳۶
دکتر مسیب یارمحمدی‌واصل خبر داد: همایش دانشگاه عاری از دخانیات ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۸ تا ۱۴ برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

دکتر مسیب یارمحمدی‌واصل دبیر اجرایی همایش دانشگاه عاری از دخانیات و رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: همایش دانشگاه عاری از دخانیات ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۸ تا ۱۴ برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: مصرف سیگار و قلیان یکی از عوامل مهم تهدید کننده سلامتی دانشجویان و یکی از موضوعات حساس و از معضلات بشری درسال‌های اخیر و نیز یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های انسانی است که جامعه دانشگاهی را به چالش جدی کشیده و پایه‌ها و بنیان‌های جامعه انسانی را تهدید می‌کند.

دکتر یارمحمدی‌واصل اظهار داشت: مصرف سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد است؛ افزایش مصرف دخانیات در میان دانشجویان عوارض ناشی از آن یکی از مشکلات بهداشتی جدی است و مطالعات حاکی از آن است که دانشجویان سیگاری در زندگی خود بیش از جوانان غیـر سـیگاری در معـرض استرس و اتفاقات ناگوار زندگی قرار دارند.

وی تبیین کرد: نتایج برخی مطالعات نشـان می‌دهد بین ۷ تا ۹/۱۰ درصد از دانشجویان سیگاری هستند، اما نتیجه طرح ملی سیمای زندگی دانشجویان نیز نشان داد که بیش از ۱۵ درصد از دانشجویان سیگار و بیش از ۲۰ درصد آنان مبادرت به استعمال قلیان می‌کنند. از این رو دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم به تدوین راهنمای کاربردی برای اجرای برنامه دانشگاه‌های عاری از دخانیات "برنامه بدیع" گرفت.

دبیر اجرایی همایش دانشگاه عاری از دخانیات در ادامه بیان داشت: بدین منظور دانشگاه بوعلی‌سینا طرح دانشگاه عاری از دخانیات را در ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ روز تحریم تنباکو توسط آیت‌الله میرزای شیرازی با شعار "آیا می‌دانید که دانشگاه بوعلی‌سینا در حال حاضر جزو دانشگاه‌های عاری از دخانیات است؟! در صورت امکان سیگارتان را خاموش کنید" آغاز کرد.

وی افزود: اجرای این طرح در سال‌های بعد تداوم پیدا کرد و همایش دانشگاه عاری از دخانیات نیز از دل این طرح توسط معاونت دانشجویی، مرکز مشاوره دانشجویی و گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا با همکاری دفتر مشاوره و سلامت دانشجویان وزارت علوم و دبیرخانه‌های مناطق شکل گرفت.

رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا تبیین کرد: اقدامات اجرا شده در "طرح بدیع" دانشگاه بوعلی‌سینا شامل تشکیل کمیته برنامه‌ریزی طرح دانشگاه عاری از دخانیات، تشکیل کمیته‌های فرعی طرح دانشگاه عاری از دخانیات، اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات از سال ۹۵ تاکنون و برگزاری همایش دانشگاه عاری از دخانیات است.

وی در رابطه با محور‌های همایش تصریح کرد: پیشگیری از مصرف دخانیات (سیگار و قلیان)، سبب شناسی، عوامل زمینه‌ساز و خطرساز مصرف دخانیات، نقش اختلالات روانی در مصرف دخانیات، نقش دانشگاه‌ها در پیشگیری از مصرف دخانیات، عوارض مصرف دخانیات بر سلامت جسم، روان و جامعه و ...، نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از مصرف دخانیات، نقش رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی در پیشگیری از مصرف دخانیات، تجارب موفق دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در پیشگیری از مصرف دخانیات، نقش درمان‌های دارویی در درمان دخانیات، دانشجویان در معرض خطر مصرف دخانیات، مصرف دخانیات در بین دانشجویان دختر، نقش والدین در پیشگیری از مصرف دخانیات، خوابگاه‌های دانشجویی، خوابگاه‌های خودگردان و خانه‌های مجردی دانشجویی، نقش همسالان در پیشگیری از مصرف دخانیات (کانون همیاران سلامت روان)، نقش قوانین منع مصرف دخانیات و مهارت‌های مقابله‌ای و نه گفتن به مصرف سیگار و قلیان محور‌های همایش دانشگاه عاری از دخانیات هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه