
پایگاه خبری دانشگاه بوعلیسینا "بسنا"، در یادداشتی برای مخاطبان خود، رشتههای کارشناسی پنج گروه آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۰ موجود در دانشگاه بوعلیسینا را معرفی و منتشر کرد.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
ایرانشناسی
ایرانشناسی شاخه منظمی از دانش است که به مطالعه دانش فرهنگی ایران از زمان باستان تا حال میپردازد. (شامل ایرانشناسی کهن و ایرانشناسی نو). این فرهنگ شامل تاریخ، ادبیات، هنر و فرهنگ ایران کهن و ایران نو و به همراه فرهنگ تودهٔآن میشود. علاوه بر این به مطالعه زبانهای ایرانی نیز پرداخته میشود. ایرانشناسی محدوده جغرافیایی کشورهای امروزی ایران، افغانستان ازبکستان و تاجیکستان را شامل میشود.. گرایشهای رشته ایران شناسی در آزمون کارشناسی ارشد شامل ایران شناسی عمومی، ایران شناسی تاریخ، آداب و رسوم و میراث فرهنگی و اصول نسخه شناسی و مرمت نسخههای خطی و نسخه آرایی است.
باستانشناسی
باستان شناسی از یک سو مسیر تاریخ را تعیین میکند و از سوی دیگر مادر تاریخ است. روشن کردن گذشته هر جامعه از جهت مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا مذهبی از اصول اساسی این رشته است. هدف از تحصیل در این رشته، تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای بررسی و شناسایی آثار تاریخی و کاوشهای باستان شناسی در مناطق مختلف کشور، همچنین تامین کادرهای تحقیقی، فرهنگی و هنری سازمانی مربوط میباشد. رشته باستان شناسی در مقطع کارشناسی به مطالعه آثار باستانی سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی میپردازد. دانشجویان در طی چهار سال با آثار باستانی دوران پیش از تاریخ ایران، بین النهرین و مصر و تمدن و فرهنگ اسلامی آشنا میشوند.
جامعهشناسی
جهان اجتماعی انسانها پیوسته در حال تغییر و تکوین است و انسان با انواع آداب و رسومها و فرهنگهای گوناگون مواجه میشود. شناخت این فرهنگها و ویژگیهای جامعه شناختی به آدمها کمک میکند تا بتوانند ارتباط و تعاملی موثرتر و بدون سوگیری برقرار کنند و دانش جامعه شناسی برای تحقق همین امر به وجود آمده است. جامعه شناسی بخشی از علوم اجتماعی است که به مطالعه جامعه و رفتار اجتماعی انسانها میپردازد. جامعه شناسی به دنبال فهم جامعه و پدیدههای اجتماعی موجود در آن است و موضوعات مورد بررسی این علم شامل زندگی اجتماعی مردم، گروه ها، و جوامع انسانی است. رشته جامعه شناسی بسیار گسترده است و طیف وسیعی از پدیدههای اجتماعی از سطح خرد مثل ارتباط میان دو فرد تا سطح کلان مثل ارتباطات میان فرهنگها را شامل میشود. این رشته بیشتر به جنبههای نظری میپردازد و به دنبال مفاهیم پنهان در پس رفتارها میگردد.
حقوق
رشته حقوق ناظر بر تمام روابط اجتماعی مردمان یک سرزمین است که آثار حقوقی دارد. روابط اجتماعی شامل دایرهی گستردهای از ارتباطات میشود. درواقع حقوق قوانین و مقررات ناظر بر همه این رابطه هاست. ارتباطاتی، چون ارتباط بین دولت و مردم، ارتباط میان مردم، ارتباط میان دولت ها، ارتباط میان قوای سه گانه و ... موضوع رشته حقوق است. حقوق به موضوعاتی مثل مالکیت، قراردادها، مسئولیتهای اشخاص، قوائد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص، مسئولیتهای ناشی از حوادث، و ... میپردازد. در مقطع کارشناسی دانشجویان حقوق به مطالعه مقدماتی علم حقوق میپردازند؛ چراکه این رشته بسیار گسترده است و دانشجویان میتوانند در مقاطع بالاتر تحصیلی به صورت تخصصی وارد یکی از شاخهها و گرایشهای حقوق شوند.
زبان و ادبیات عربی
دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در دوره کارشناسی در ابتدا با مقدمات این رشته آشنا میشوند؛ هم چنین اصول و مبانی این زبان را فرا میگیرند و هم چنین دانشجویان در بخش قواعد زبان عرب و سایر بخشهای این زبان نیز تبحر مییابند. دانشجوی زبان و ادبیات عربی باید آشنایی کاملی با تاریخ ادبیات عرب، متون نظم ونثر، فنّ ترجمه از عربی به فارسی وبالعکس، علوم بلاغی داشته باشند.
زبان و ادبیات فارسی
زبان فارسی علاوه بر اهمیت آن به عنوان زبان رسمی کشور، سیمای معنوی جامعه ایرانی و مظهر دستاوردهای اندیشهی بزرگان کشور نیز است؛ به همین دلیل مطالعه و بررسی، حراست و توسعه آن بسیار ضروری است. رشته زبان و ادبیات فارسی رشتهای نظری است و دانشجویان عموما به مطالعه و نقد و بررسی آثار ادبی کشور میپردازند. دانشجویان در رشته زبان و ادبیات فارسی با متون نظم و نثر زبان فارسی آشنا میشوند و مهارتهای لازم و آموزشهای مناسب برای تدریس متون فارسی یا کار در حوزههای فرهنگی در جایگاه کارشناس زبان و ادبیات فارسی را میآموزند. در رشته زبان و ادبیات فارسی مباحثی مثل واژگان، سخن سنجی، متنهای نظم نثر کهن و نو فارسی، سبک شناسی، معانی، بیان، و مقدمات زبان شناسی مورد بررسی قرار میگیرد.
علوم تربیتی
علوم تربیتی (Education) از رشتههای علوم انسانی است که به جنبههای آموزش و پرورش آدمی و دانشهای مربوط به آن میپردازد. دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان و مکان خاصی نیست. یعنی بهطور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، دانشگاه یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی و هر مکانی است. آموزش عمومی، آموزش عالی، آموزش کارکنان، سوادآموزی بزرگسالان، خودآموزی، آموزش الکترونیکی و مجازی از انواع آموزش محسوب میشوند. رشته علوم تربیتی از رشتههای گروه علوم انسانی است که به مسائلی از جمله انسان و جنبههای آموزش و پرورش در او میپردازد و این رشته با دروسی نظیر فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت سروکار دارد.
علوم سیاسی
در واقع علوم سیاسی به بررسی اندیشهها و نظریههای سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه میپردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریهها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا برمی دارد؛ برای حرکتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه ریزی میکند همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره میبرد. داشتن شم و علاقه به مسایل سیاسی و برخورداری از یک دید عمیق و وسیع ویژگیهایی است که دانشجوی علوم سیاسی باید داشته باشد.
فقه و مبانی حقوق اسلامی
در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، مسایل گوناگون اقتصادى، اجتماعى و سیاسى جامعه با مراجعه به احکام و حقوق اسلامى مورد بررسى و مطالعه قرار میگیرد و وظایف و حقوق انسان از دیدگاه شریعت الهی مشتمل بر رابطه میان انسان و خدا، رابطه انسانها با یکدیگر یا وظایف انسان نسبت به خود و طبیعت بررسی میشود. لازم به ذکر است که رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با رشته حقوق تفاوتهایی دارد از جمله این که در رشته حقوق مسائل مختلف حقوق اعم از فقه اسلامی، حقوق مدنی، حقوق جزا، حقوق تجارت و قوانین موضوعه که در قانون اساسی مشخص شده و توسط مجلس شورای اسلامی تکمیل و تفسیر میشود، تدریس میگردد، اما در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، حقوقی که از قرآن و احادیث استخراج میشود و اصول قواعد کلی حاکم بر فقه آموزش داده میشود.
فلسفه و حکمت اسلامی
در این رشته دانشجویان با فلسفه اسلامى آشنا میشوند و به روش هاى مقابله با تفکرات الحادى آگاهى خواهند یافت. فارغ التحصیلان رشته فلسفه و حکمت اسلامی، در زمینه معارف اسلامى و دفاع در برابر شبهات اعتقادی توانا خواهند شد. شناخت منطق و عرفان نیز از دیگر توانایی هاى فارغ التحصیلان این دوره است. در این رشته توانایی در زمینه علوم قرآنی، علوم عربی و انسانی و زبان خارجی اهمیت دارد و قدرت تحلیل و استدلال کافی در مسائل فکری و اعتقادی به پیشرفت تحصیلی دانشجو بسیار کمک خواهد کرد، زیرا برای بررسی بسیاری از مسائل فرد باید منطقی بوده، مسائل را به دور از تعصب و با شیوههای علمی بررسی کند.
اقتصاد
دانشجویان رشته اقتصاد در دوران تحصیل خود با مبانی، اصول، چالش ها، و راهکارها و راه حلهای اقتصادی و نظامهای اقتصادی آشنا میشوند تا بتوانند با چیدمان درست و منطقی عناصر اقتصادی به بهترین شکل ممکن نیازهای انسانها را تامین کنند. هدف اصلی رشته اقتصاد بهینه سازی است؛ به این معنا که با توجه به منابع و محدودیتهای آن بهترین انتخابها و کارها را انجام دهیم تا بیشترین منفعت را کسب کنیم. هدف از رشته اقتصاد تربیت متخصصانی است که بتوانند با کسب مهارتهای لازم در دوران تحصیل خود، در موسسات و سازمانهای مرتبط با حوزه اقتصادی مشغول به کار شوند.
حسابداری
حسابداری یکی از رشتههای خدماتی است و یک حسابدار به ارائه خدمات مالی میپردازد. حسابداری در پاسخ به نیاز انسانها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل هزینهها و درآمدها شکل گرفت و وظیفه اش جمع آوری اطلاعات منی با ماهیت مالی است. حسابداری فرآیندی منظم و سیستماتیک برای جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری است. حسابداران گزارشهای مالی را برای واحدهای اقتصادی مثل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتباردهندگان، سازمانهای مالی و اقتصادی دولتی، و ... تهیه میکنند و در اختیار آنها قرار میدهند. رشته حسابداری برخلاف رشتههای علوم انسانی، به جای اینکه بخش زیادی از آن نظری و تئوری باشد، بیشتر عملی است و حسابداران فن و مهارت حسابداری را میآموزند.
روانشناسی
علم روانشناسی علمی است که به شناخت بعد معنوی و درون انسان میپردازد و حوزه مطالعات آن، رفتار انسانها و علل و انگیزههای شکل گیری آن و فرآیندهای ذهنی انسان است. از آن جایی که انسان و ابعاد وجودی آن بسیار گسترده است، این علم نیز وسعت بسیاری دارد. دانشجویان کارشناسی رشته روانشناسی میکوشند تا با فرآیندهای ذهنی انسان مثل تفکر، ادراک، احساس، حافظه، هیجان، انگیزش، و هر آنچه غیر دیدنی است و رفتارهای انسانی از سادهترین رفتار مثل راه رفتن و نگریستن تا پیچیدهترین آن ها، آشنا شوند. روانشناسی علمی است که میتواند در همه حوزهها مثل حوزههای تحصیلی، شغلی، تربیت فرزندان، خانواده، مدیریتی، بحران ها، و ... فعالیت کند و به پیشگیری، آموزش و درمان آسیبهای روانی و روحی بپردازد.
علوم ورزشی
رشته علوم ورزشی رشتهای بسیار گسترده است که سلامت انسانها از سنین ابتدایی تا سنین بالاتر را مدنظر دارد و دانشجویان در کنارشناخت و مطالعه مختصر مسائل مربوط به سلامت روح و روان (که اساس علوم انسانی است)، به مطالعه مسائل مربوط به جسم نیز میپردازد و برای سلامت جسم و جان راهکارهایی را ارائه میدهد. برخی افراد تصور میکنند که این رشته سطحی است و صرفا ورزش کردن را در بر میگیرد؛ این در حالی است که رشته علوم ورزشی به آموزش و پرورش افراد در زمینههای بهداشت فردی و اجتماعی میپردازد. درواقع میتوان گفت رشته علوم ورزشی تلفیقی از دانش تجربی و انسانی است و از سویی به مطالعه مسائل فیزیولوژی بدن انسان و راههای بهبود آن میپردازد و از سوی دیگر ناظر به مسائل تربیتی و پرورشی انسان است و به علوم تربیتی نزدیک میشود. همچنین رشته علوم ورزشی به دنبال پیشگیری از بعضی نارساییها و اختلالهای جسمانی است.
مدیریت کسب و کارهای کوچک
کسب و کار کوچک را میتوان کسب و کاری نامید که حدودا ۲۵۰ کارمند داشته باشد. در رشته مدیریت کسب و کارهای کوچک هدف تربیت افراد متخصصی است که بتوانند کسب و کارهای نو و کوچکی را راه اندازی کنند و کسب درآمد داشته باشند. این موضوع در زمینه اشتغال زایی نیز به اقتصاد کشور کمک فراوانی خواهد کرد. در رشته مدیریت کسب و کارهای کوچک دانشجویان مهارتهای مختلفی مانند: اصول مدیریت، بازاریابی، امور مالی و مالیاتی، زنجیره تامین و …را در طی دوران تحصیل خود کسب میکنند. علاوه بر این دانشجویان در طی دوران تحصیل مسائل نظری دانش مدیریت کسب و کارهای کوچک و هم زمینههای کاربردی و عملیاتی این رشته را نیز فرا میگیرند. دانشجویان در این رشته باید از ذهنی پویا و خلاق بهرهمند باشند و بتوانند با استفاده از دانش و مهارتی که در طی دوران تحصیل خود کسب کرده اند یک بیزینس و فعالیتی را برای خود آغاز کنند و صاحب کسب و کار خود شوند. صاحبان کسب و کارهای کوچک باید بتوانند با به کارگیری فرایند مدیریت در مسائل گوناگون کار خود به بینش وسیع تری برسند و تمامی مهارتهای لازمی را که یک کارآفرین برای راه اندازی و اداره صحیح تجارت خود دارد را بشناسند و به آنها عمل کنند.
ترویج و آموزش کشاورزی پایدار
ترویج کشاورزی علمی است کاربردی که فلسفه، اصول و مفاهیم ان از علوم رفتاری سرچشمه گرفته است. این رشته با تکنولوژی سودمند درآمیخته و به منظور انتقال نوآوریهای سودمند به جوانان وبزرگسالان در خارج از نظام آموزشهای رسمی در امده است. کارشناسان ترویج ومروجان کشاورزی عهده دار برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل و همچنین انجام فعالیتهای ترویجی هستند. نیازها ومسائل روستایی وعشایری را به مراکز تحقیقاتی منتقل میسازند. آموزش کشاورزی به مجموعهای از فعالیتها اطلاق میگرددکه به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر برای مشاغل آموزشی دبیرستانها ومراکز آموزش کشاورزی انجام میگردد.
زمینشناسی
زمین شناسی علمی است که در مفهوم عام خود شناخت کلیه پدیدههای زمین را در بر میگیرد و در آن منشا زمین، تاریخ، ساختار زمین، مواد متشکله آن، منابع طبیعی موجود در آن و تغییر و تحولاتی که در طول زمان در آن پدید آمده است، مورد بررسی قرار میگیرد. رشته زمین شناسی رشتهای پایهای و بنیادی است و دانشجویان آن درباره علل وقوع زمین لرزه ها، آتشفشان ها، شکل گیری درهها و کوه ها، تغییرات سنگها کره زمین، گستردگی و تنوع سنگهای زمین، فواید سنگ ها، لایههای سنگی زمین، منشا زمین، تاریخ و ساختمان زمین، منابع طبیعی موجود در آن، و دهها موضوع دیگر مرتبط به زمین مطالعه میکنند. رشته زمین شناسی رشتهای مادر به شمار میرود؛ به همین علت بر بسیاری از مسائل مثل اقتصاد، نفت، محیط زیست، هواشناسی، صنعت و معدن، نفت، راهها و ... اثر میگذارد و بسیاری از علوم مختلف به آن وابسته است. این درحالی است که به رشته زمین شناسی هنوز در ایران توجه چندانی نمیشود.
علوم دامی
مجموعه علوم دامی در برگیرنده تخصصهای متنوعی است که این تخصصها در سطوح مختلف با توجه به نیاز از دو جنبه موضوعی و کاربردی قابل طرح و بررسی است. از جنبه موضوعی عناوین تخصصی تغذیه دام، اصلاح نژاد، فیزیولوژی، اقتصاد دامپروری، فرآوردههای دامی … از مهمترین تخصصهایی است که در سطوح عالی دامپروری مطرح بوده و از جنبه کاربردی نیز پرورش گاو و گاومیش، پرورش زنبور عسل … از مهمترین عناوین قابل طرح است.
علوم و مهندسی باغبانی
با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و احتیاج غذایی آنها، رشته باغبانی با تولید حدود ۴۰% مواد غذایی، نقش مهمی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز بشر دارد. تخصصی شدن پرورش گیاهان و درختان میوه نیاز به استفاده بهینه از ابزار و امکانات و همچنین استعدادهای جوان دارد. به منظور تربیت نیروی متخصص، در آزمون سراسری، رشته مهندسی باغبانی برای تربیت متخصص در زمینههای تولید محصولات باغبانی، شامل درختان میوه، سبزیها، درختان زینتی، گل کاری و طراحی فضای سبز ارائه میگردد. مهندسی باغبانی یکی از رشتههای اصلی مجموعه کشاورزی است که در سطح کارشناسی در بسیاری از دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای معتبر کشور ارائه میگردد. هدف از ارائه این رشته تربیت نیروهای زبدهای است که بتوانند در زمینههای مختلف پرورش و تولید محصولات باغی، سبزی و صیفی، گلهای زینتی، طراحی فضاهای سبز و... فعالیت نمایند. دانش فنی و محاسباتی در کنار علوم زیستی و علم پرورش درختان و گیاهان و تلفیق این دو با تجربیات، تحقیقات و هنر، باعث به وجود آمدن رشته علوم و مهندسی باغبانی شده هدف این رشته آموزش نیروی متخصص جهت تولید محصولات باغبانی (از جمله میوه، سبزی، گیاهان زینتی و گیاهان دارویی) است.
علوم و مهندسی خاک
به دلیل پیچیده بودن ساختار و کاربرد خاک، در رشته تحصیلی مجزایی از علوم مورد بررسی قرار میگیرد. خاک شناسان درواقع گروهی از مهندسان هستند که به بررسی و مطالعه جنبههای زیستی خاک میپردازند، برخلاف مهندسان عمران که به مسائل فیزیکی خاک میپردازند. خاکها سیستمهای اکولوژیکی فعالی هستند و نگهداری از گیاهان جز وظایفشان بشمار میآید. خاک تأمین کننده آب و مواد غذایی برای گیاهان بوده و برای وجود و رشد گیاه ضروری میباشد. خاک، هوای لازم برای نگهداری و رشد انبوه میکروارگانیسمهایی را که در چرخه مواد حیاتی دخالت دارند را نیز تأمین میکند. از دید فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک، خاک ترکیبی پیچیده است که از مواد بیوژئوشیمیائی تشکیل شده است. باید بدانید که کار رشته تحصیلی علوم و مهندسی خاک شناسی مطالعه ترکیبات خاک است و این رشته با شناسایی ترکیبات خاک هر منطقه بهترین کاربردش برای منطقه را معین میکند. درواقع با شناخت ترکیب خاک هر منطقه میتوان به این نکته پی برد که خاک آن منطقه چه کاربردی میتواند داشته باشد.
مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی
رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، یکی از شاخههای مجموعه مهندسی کشاورزی است که بر پایه «بهکارگیری اصول علوم زراعی و ژنتیک در تولید محصولات غذایی» استوار است. تمرکز این رشته بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و بهرهبرداری مطلوب از نهادههای کشاورزی است. دانشآموختگان این رشته، به عنوان کارشناس، در عرصههای تولید زراعی و محیطهای تولید محصولات کشاورزی و گلخانهای، فعالیت میکنند. رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، سرشار از درسهای حفظی و محاسباتی است که بیشتر آنها با زیست گیاهی و اصول زراعت مرتبط هستند. علاوه بر این، گرایشهای مختلف مجموعه مهندسی کشاورزی، به دلیل ماهیت خود، نیازمند کار در مزارع، گلخانهها و باغها هستند که به نوبه خود، آمیختهای از صبر و پشتکار و نیروی جسمانی متناسب با این حوزه را میطلبد. از سوی دیگر، رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، به معرفی اصول دستورزی ژنتیکی گیاهان میپردازد و در این راه، ابزارهای مهتلفی را به کار میگیرد.
مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی به دنبال ارائه نگرشی جامعه به دانشجویان در زمینه امور بازرگانی است. رشته مدیریت بازرگانی به دنبال آموزش و یادگیری چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه، و استفاده بهینه از امکانات بهینه است و به دانشجویان وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، مسائل مربوط به مدیریت شرکتهای بازرگانی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این مسائل، ارزیابی و تصمیم گیری و اجرا، آموخته میشود. رشته مدیریت مالی رشته پرطرفدار است و همه شرکتهای بازرگانی و تجاری برای برقراری ارتباط صحیح و تصمیم گیریها به مدیران بازرگانی نیاز دارند. هدف از تشکیل دوره آموزشی مدیریت بازرگانی، آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها و ادارات، موسسه ها، و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی است.
مدیریت صنعتی
صنعت یکی از ارکان مهم اقتصاد یک کشور است و با توجه به شرایط کنونی ارتقاء صنایع کشور بسیار اهمیت دارد. رشته مدیریت صنعتی برای تربیت مدیران نیروی انسانی سازمانهای صنعتی به وجود آمده است و دارای سه بعد فنی و تکنیکی، مالی، و رفتاری و اجتماعی است. مدیریت صنعتی بیشتر در دو بُعد مالی و رفتاری فعالیت میکند و نظریههای مدیریت و مهارتهای لازم مدیریتی در محیطهای صنعتی را به دانشجویان میآموزد. دانشجویان رشته مدیریت صنعتی در دوره تحصیل خود با مفاهیمی، چون سازمان، منابع انسانی، مباحث کیفیت، حسابداری و حسابداری صنعتی، بحثهای کمی مدیریت، و ... برای کار در صنایع آشنا میشوند.
علوم و مهندسی صنایع غذایی
رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی علوم و صنایعی است که میکوشد تا مواد خام غذایی گیاهی و حیوانی، تولید، برداشت و فرآوری شود و برای مصرف به دست مشتری برسد. هدف رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی اینست که با انتخاب بهترین روشهای ممکن از منابع خام گیاهی و حیوانی به نحوی استفاده کند که بیشتری بهره وری و کیفیت را داشته باشد و مهندسان علوم و مهندسی صنایع غذایی در زمینههای عملیات تبدیل مواد غذایی، نگهداری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه ها، هدایت و نظارت مسوولیت فنی واحدهای تولید فرآوردههای مختلف غذایی فعالیت میکنند.
مهندسی صنایع
رشته مهندسی صنایع طراحی و پیاده سازی و بهبود سیستم ها، انسان، مواد، اطلاعات و تجهیزات و انرژی را مورد بررسی قرار میدهد. در واقع مهندسی صنایع افزایش بهره وری در مدیریت روش ها، تکنولوژیها و مدیریت منابع انسانی را بر عهده دارد. مهندسان رشته صنایع در بیشتر موارد مانند یک مشاوره در زمینه هایی، چون نیروی کار، مواد، ماشین آلات و تولید محصول به مدیران صنایع مشاوره میدهند.
شیمی
واژه شیمی از واژه یونانی کیمیا به معنا ممزوج کردن آمده است. برخی دیگر نیز معتقدند که کلمه شیمی از واژه عربی شامان به معنی پنهانی و اسرار آمیز مشتق شده است. علم شیمی علمی است که از دیرباز با زندگی انسانها عجین بوده و انسانها حتی بدون اطلاع از آن در زندگی خود از شیمی بهره میبردند. علم شیمی با اجزا و ذرات بی جان جهان سروکار دارد و به مطالعه و شناخت خواص مواد و اجسام (مثل مولکول ها، اتم ها، یونها و ...)، واکنش اجسام با یکدیگر، تغییرات و شیوه تولید آنها از سطح خرد تا کلان میپردازد. رشته شیمی از جمله رشتههای پراهمیت علوم تجربی است که در کشورما مهجور مانده است؛ چراکه بدون وجود کارشناسان شیمی و شناخت مواد امکان پیشبرد بسیاری از رشتهها و علوم وجود ندارد. رشته شیمی در مقطع کارشناسی دارای ۶ گرایش است که عبارتند از: شیمی کاربردی، شیمی محض، شیمی دارویی، شیمی آفت کش ها، شیمی فناوری اطلاعات و شیمی محیط زیست.
بهداشت مواد غذایی
رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی جهت پیشگیری از عوارض مواد غذایی از جمله غذاهای صنعتی که از مواد نگهدارنده و کنسرواتیو استفاده میکنند و آثار سوئی بر سلامتی افراد دارند، ایجاد شده و بهداشت مواد غذایی علمی است که راجع به غذای سالم، غیر آلوده و غیر تقلبی و روشهای تهیه و نگهداری و مصرف نمودن آن به مطالعه میپردازد. هدف از این رشته تربیت کارشناسانی است که از عهده آزمایشهای بیوشیمیایی و باکتری شناسی، تشخیص بیماریها و آلودگیهای میکروبی و سمی و قارچی و همچنین تشخیصهایی که در مقابل تکنسینها و حتی کاردانهای این رشته، در سطح بهتر و بالاتر هستند، برآیند.
زیستشناسی درباره سلولی و ملوکولی
زیست شناسی سلولی و مولکولی علم شناخت موجودات زنده در سطح مولکولی و برهمکنش (تعامل) میان آنها و محیط پیرامون آنهاست. در این رشته سلول به عنوان واحد بنیادی تشکیلدهندهی حیات مورد مطالعه قرار میگیرد و نقش مهمترین مولکولهای آن بررسی میشود.
علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در سالهای اخیر تاسیس شد تا بن بستی که کاردانهای دامپزشکی به آن دچار بودند از نظر کار و تحصیل و تخصص را بر طرف کند. هدف تربیت کارشناسانی است که ازعهده انجام آزمایشات بیوفیزیکی، بیوشیمیایی، هماتولوژی، آسیب شناسی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، انگل شناسی، سم شناسی، تجزیه مواد خوراکی (انسان و دام) و سایر آزمایشهای مشابه را در سطحی عالیتر نسبت به مقطع کاردانی زیر نظر دامپزشکان عمومی و یا متخصص در مراکزعلمی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سازمانهای ذیربط برآیند.
گیاهپزشکی
دانش گیاه پزشکی به جای معالجه انسان به حفظ و معالجه گیاهان اعم از گیاهان زراعی، زینتی و درختان میوه میپردازد و آنچه که گیاه را رنج میدهد و به سلامت آن صدمه میزند، مطالعه و بررسی میکند؛ یعنیدانشجوی این گرایش با آفاتی که در مزرعهها، انبارها، سیلوها و کشتیها به بخشهای مختلف گیاه صدمه میزند از قبیل حشرات، جوندگان و علفهای هرز یا بیماریهای گیاهی مانند قارچها، ویروسها و باکتریها آشنا میشود و نحوه سمپاشی را در مراحل مختلف رشد و نگهداری از گیاه و نحوه ضد عفونی انبارها را فرا میگیرد. البته باید توجه داشت که آنچه به گیاه صدمه میزند تنها بیماری نیست بلکه سرمازدگی، گرمازدگی و حتی کمبود مواد غذایی در خاک نیز گیاه را رنج میدهد و جزو ضایعات گیاهی محسوب میشود. از همین رو دانشجوی گیاه پزشکی باید موارد فوق را بشناسد و نحوه جلوگیری از این آسیبها را بیاموزد.
کاردانی دامپزشکی
دامپزشکی علم شناخت بیماریهای دامی اعم از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان یا بیماریهای خاص دام، پیشگیری از بیماریها، معالجه بیماریها و همچنین علم تغذیه انسان و دام است. در نشریه سازمان بهداشت جهانی آمده است هدف نهایی دامپزشکی درمان حیوانات نیست بلکه دقیقاً تأمین مواد غذایی و بهداشت انسان میباشد. چرا که با واکسیناسیون دامها میتوان از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد و بر میزان فرآوردههای دامی افزود و در نتیجه مواد پروتئینی لازم را برای جیره غذایی انسانی تأمین نمود. موادی که مقاومت انسانها بخصوص کودکان را در مقابل کلیه بیماریها، افزایش میدهد و نه تنها باعث کاهش قابل ملاحظه هزینههای درمانی میشود، بلکه جامعهای سالم و فعال بوجود خواهد آورد.
آمار
علم آمار کاربرد علمی مبانی ریاضی برای جمع آوری، تجزیه وتحلیل و ارائه اطلاعات ارقامی میباشد. آمار گران با بکار بردن دانش ریاضیشان در طراحی مطالعات وتحقیقات؛ جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ و تفسیر نتایج؛ در پژوهشهای علمی شرکت میکنند. متخصصین آمار اغلب دانششان در روشهای آماری را در علوم گوناگونی مانند زیست شناسی، اقتصاد، مهندسی، پزشکی، بهداشت عمومی، روانشناسی، بازار یابی، آموزش و ورزش بکار میگیرند.
ریاضیات و کاربردها
رشته ریاضیات و کاربردها رشته جدیدی است که جایگزین رشتههای ریاضی محض و کاربردی شده است. تحصیل در رشته ریاضیات و کاربردها مستلزم علاقه فراوان و تسلط کافی در دروس کمی به خصوص ریاضی است. داشتن قدرت تجزیه و تحلیل کمی در سطح خوب برای دانشجویان این رشته لازم است. فارغ التحصیلان رشته ریاضیات و کاربردها دارای زمینه کاری مختلف در جامعه هستند به خصوص اگر مدارج عالی این رشته را نیز گذرانده باشند.
علوم و مهندسی آب
رشته علوم و مهندسی آب، طیف گستردهای از دانشها در زمینه آب را در بر میگیرد. این رشته مناسب کسانی است که علاقهمند به حوزه مسائل مرتبط با آب هستند. همانطوری که گفته شد، رشته علوم و مهندسی آب یک رشته میانرشتهای بوده و دارای انعطافپذیری زیادی است. اصولا موضوع آب یک موضوع میانرشتهای بوده و میتواند تعامل خوبی با همه رشتههای مختلف دانشگاهی داشته باشد. گستردگی رشته مهندسی آب به حدی است که دانشجویان آن ملزم هستند تا درسهایی از رشتههایی دیگر مانند فناوری اطلاعات، مهندسی صنایع، مهندسی محیط زیست، مهندسی کشاورزی (زراعت، باغبانی و گیاهپزشکی)، جغرافیا، اقتصاد، علوم اجتماعی و حقوق را بگذرانند.
فیزیک
در معرفی علم فیزیک دکتر پروین استاد فیزیک دانشگاه امیرکبیر میگوید: «فیزیک علم زندگی و اصلا علم حیات است»؛ و یا دکتر منیژه رهبر استاد فیزیک دانشگاه تهران معتقد است هر چیزی که در اطراف خویش میبینیم به فیزیک ربط پیدا میکند. همچنین پاسخ به بسیاری از سوالهایی را که همیشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسیله علم فیزیک میتوان داد. مثل این که دنیا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشکیل شده و کوچکترین جزء آن چیست؟ میتوان گفت که فیزیک در حد لیسانس مفاهیم فیزیکی دبیرستانی را عمیقتر کرده و طرز برخورد با مسائل فیزیکی را آموزش میدهد.
مهندسی برق
رشته مهندسی برق دانش مطالعه و تحلیل پدیدههای فیزیکی مانند بار الکتریکی و آثار آنها است. میتوان رشته مهندسی برق را به دو بخش عمده تقسیم کرد که عبارتند از؛ الف) بررسی و طراحی سیستمهای انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی، ب) بررسی و طراحی سیستمهای الکترونیکی برای پردازش و انتقال اطلاعات نظیر رایانه ها، سامانههای مخابراتی، مدارهای مجتمع، و .... هدف ایجاد رشته مهندسی برق تربیت افراد مستعدی است که بتوانند با استفاده از علم و دانش فنی به طراحی، بهره برداری و توسعه، نظارت، مدیریت و نگهداری از سیستمهای الکتریکی در زمینههای مرتبط بپردازند. برای آمادگی بیشتر دانشجویان رشته مهندسی برق و به دلیل ماهیت رشتههای فنی این رشته علاوه بر مباحث نظری و تئوری، دورس آزمایشگاهی، کارآموزی، و پروژه نیز دارند.
مهندسی عمران
رشته مهندسی عمران (Civil Engineering) یکی از زیر مجموعههای گروه فنی ریاضی است که در صدد آموزش ساختن سازههای ساختمانی و غیرساختمانی است و این سازهها شامل ساختمان ها، پل ها، فرودگاه ها، تونل ها، سد ها، جاده ها، مجاری انتقال آب، و ... هستند. هدف از ایجاد رشته مهندسی عمران تربیت افراد توانمند و با استعدادی است که بتوانند با آگاهی علمی و فنی کافی از عهده انجام وظایف طراحی، مدیریت، نظارت، و اجرای پروژههای عمرانی در زمینههای مرتبط برآیند و نیازهای عمرانی جامعه را به سازههای ساختمانی و غیرساختمانی برآورده کنند. درواقع دانشجوی مهندس عمران باید بیاموزد که تعادل میان سه عامل ایمنی، زیبایی، و مقرون به صرفه بودن را حفظ کند.
مهندسی کامپیوتر
مهندسان کامپیوتر به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر میپردازند. رشته مهندسی کامپیوتر به دو بخش نرم افزار و سخت افزار تقسیم میشود و دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر با توجه به علاقه و گرایش درسی خود در یکی از این حوزهها مشغول به تحصیل میشوند. هدف از پیدایش رشته کامپیوتر تربیت متخصصانی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه و مجموعههای سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعههای سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه داری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند.
مهندسی ماشینهای صنایع غذایی
رشته مهندسی ماشینهای صنایع غذایی ترکیبی از دو رشته مهندسی صنایع غذایی و مهندسی مکانیک میباشد. به همین دلیل این رشته را یک رشته بین رشتهای معرفی میکنند و چنانچه به مکانیک و مهندسی صنایع غذایی علاقهمند هستید این رشته میتواند انتخابی مناسب برای شما باشد. در رشته مهندسی ماشینهای صنایع غذایی هدف اصلی تربیت کارشناسانی است که بتوانند توانایی طراحی، ساخت، تولید، سرویس و نگهداری ماشینها، تجهیزات مورد نیاز کارخانهها و سامانههای مرتبط با کارخانههای صنایع غذایی را کسب نمایند. آموزش به کادر اجرایی و تربیت کارکنان کارخانههای صنایع غذایی و هم چنین مجتمعهای تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی نیز از سایر وظایف کارشناسان این رشته میباشد. دانشجویان در رشته مهندسی ماشینهای صنایع غذایی دروس کاربردی هر دو رشته مهندسی صنایع غذایی و مکانیک را آموزش میبینند پس برای انتخاب این رشته علاقه به هر دو این موارد لازم است.
مهندسی معماری
این رشته تلفیقی از هنر و فن است و شامل دروسی مثل طراحی، زیبایی شناسی، سازههای بتنی، مقاومت مصالح، و ... است که به خوبی این تلفیق را نشان میدهد. درواقع رشته مهندسی معماری به دنبال ساخت بناهای گوناگون در مقیاس بزرگ و کوچک است و به آن هنر محصور کردن فضا میگویند. هدف از ایجاد رشته مهندسی معماری پرورش استعداد خلاقانه و انتقال دانش و مهارتهای عمومی حرفه معماری است. رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی از سال ۷۸ در ایران به وجود آمد و پیش از آن به صورت کارشناسی ارشد پیوشته دانشجو میپذیرفت.
مهندسی مکانیک
رشته مهندسی مکانیک به بررسی و مطالعه مفاهیم و مسائل پایه و اساسی فیزیک و ریاضی مرتبط با حرکت اجسام و نیروهای وارد شده به آنها میپردازد. درواقع اساس علم مهندسی مکانیک، اصل حرکت در فیزیک است. هدف از ایجاد رشته مهندسی مکانیک تربیت متخصصانی است که بتوانند در اجرای پروژههای صنعتی شامل تحقیق و مطالعات اولیه، طراحی مقدماتی، محاسبات طراحی با جزییات و تهیه نقشهها و مدارک فنی، تدوین فناوری ساخت و روش تولید، مدیریت و اجرا و تعمیر و نگهداری کلیه حوزههای مرتبط به مهندسی مکانیک به فعالیت بپردازند. به جهت ماهیت رشتههای فنی و لزوم یادگیری بیشتر در دوره تحصیل مهندسی مکانیک علاوه بر دروس نظری و تئوری، دروس کارگاهی، آزمایشگاهی، و کارآموزی نیز وجود دارد.
مهندسی مکانیک بیوسیستم
مهندسی مکانیک بیوسیستم بعنوان یک رشته تحصیلی میان رشتهای در واقع به کاربرد علوم مهندسی بخصوص مهندسی مکانیک در بخش کشاورزی میپردازد. هدف از این رشته تربیت کارشناسان و متخصصانی است که بتوانند در زمینههای طراحی، کاربرد، نگهداری، تعمیر و ترویج ماشینها و تجهیزات کشاورزی و تکنولوژیهای جدید فعالیت نمایند. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی بیشتر با اصول مهندسی و همچنین انواع ماشینهای کشاورزی و در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) با طراحی تجهیزات و استفاده کاربردی از تکنولوژیها آشنا میشوند.
مهندسی مواد و متالورژی
به بررسی و مطالعه ساختار مواد، ارتباط میان آن ها، روش ساخت و تولید آن ها، خواص مواد، و عملکرد آنها و نحوه استفاده از مواد گوناگون میپردازد. رشته مهندسی مواد طیف وسیعی از مواد گوناگون معدنی و غیر معدنی را در بر میگیرد و میتوان از آن تحت عنوان رشتهای مادر یاد کرد. درواقع رشته مهندسی مواد با بررسی و مطالعه مواد گوناگون امکان استفاده از این مواد را برای سایر مهندسیها و صنایع فراهم میکند. همین موضوع سبب میشود رشته مهندسی مواد و متالورژی رشته گسترده و حلقه اتصال بسیاری از رشتههای مهندسی با یکدیگر بدانیم. هدف از ایجاد رشته مهندسی مواد و متالورژی آماده کردن دانشجویان برای کار در صنایع مختلف و به طور تخصصی در بررسی مواد صنعتی است.
ارتباط تصویری
انسان از هزاران سال پیش به اهمیت ارتباط پی برده است و به تدریج راه تکامل را پیموده است. در واقع ایجاد ارتباط از سالهای نخستین پیدایش انسان بر کره زمین یکی از مهمترین اولویتهای نوع بشر بوده است. نقاشی روی دیوار غارها، کشف خط میخی و تصویری و استفاده از تصاویر در مبادلات تجاری و اقتصادی از دیرباز مورد توجه انسان بوده است و تا الان هم توسعه و تکامل داشته است. رشته ارتباط تصویری هم مدرنترین شکل ارتباط در دنیای امروز است که برای رساندن پیامهای تبلیغاتی، مفهومی، راهنمایی و رانندگی و ... از مفاهیم این رشته بهره میجویند. در حقیقت رشته ارتباط تصویری با استفاده از ابزار و امکانات مختلف، پیامها را از طریق تصویر به مخاطبان منتقل میکند. هدف رشته طراحی گرافیک، آموزش دادن هنر گرافیک به دانشجویان و ارتقا تواناییهای آنها در امور مربوط به تبلیغات تجاری و فرهنگی میباشد.
طراحی صنعتی
این رشته که پایه ای از علم، صنعت و هنر است؛ به طراحی تمامی محصولات میپردازد؛ یعنی کلیه لوازم، تجهیزات و محصولاتی که مورد استفاده انسان است، از لوازم آشپزخانه گرفته تا محصولات بسیار پیچیده مثل سیستم های کامپیوتری را طراحی میکند. طراحی صنعتی تلاش میکند که سختی و خشونت صنعت را از آن بگیرد تا محصول صنعتی برای مشتری لطیف گردد و در این کار هم منافع کارفرما و هم استفاده کننده را در نظر میگیرد. یک طراح صنعتی براساس اطلاعات به دست آمده، در نهایت با توجه به فرهنگ بومی، اقتصاد، روانشناسی، دیدگاه های هنری، روش های تولید، تکنولوژی تولید، نوع مواد مورد استفاده و مسائل زیست محیطی، طرح محصولی جدید را ارائه میدهد یا یکی از معایب محصولات قدیمی را برطرف میسازد.
نقاشی
افرادی که در این رشته تحصیل میکنند با سبکهای مختلف نقاشی اعم از رئالیسم، کوبیسم آشنا میشوند و تاریخچه نقاشی در ایران و جهان با فلسفه هنر، روانشناسی رنگ، فیزیک نور، عکاسی، طراحی و چاپ را نیز آمیزند. رشته نقاشی یکی از رشتههای نیمه متمرکز است که پس از قبولی در آزمون کنکور، دانشجویان در یک آزمون عملی شرکت میکنند و از بین آنها افراد با صلاحیت برای رشته نقاشی انتخاب میشوند. یک دانشجوی رشته نقاشی در طی تحصیل در دانشگاه میآموزد که خوب ببیند، تحلیل کند، دانش خود را وسعت ببخشد و آنچه را که یاد گرفته است در سطوح مختلف اشاعه بدهد.
زبان و ادبیات فرانسه
یکی از زبانهای مهم در حیطه علم و ادبیات و هنر زبان فرانسه است که در آموزش عالی به عنوان یک رشته دانشگاهی در مقطع کارشناسی دو گرایش ادبی و مترجمی دارد لازم است بگوئیم که برنامه درسی دوره لیسانس تمامی زبانهای خارجه از جمله زبان فرانسه با برنامه درسی زبان انگلیسی متفاوت است، زیرا بیشتر دانشجویان زبان فرانسه در هر دو گرایش ادبی و مترجمی، در بدو ورود با این زبان آشنایی ندارند. به همین دلیل در دانشگاه، زبان فرانسه از ابتدا آموزش داده میشود و دانشجویان در ابتدا درسهایی را تحت عنوان پیشنیاز میگذرانند و سپس در ترمهای بالاتر دروس تخصصی خود مثل مکالمه ساده و پیشرفته، نگارش ساده و پیشرفته و دروس ادبیات را مطالعه میکنند.
مترجمی زبان انگلیسی
رشته مترجمی زبان انگلیسی از جمله رشتههای دانشگاهی در ایران است که در آن، روش ترجمه از زبان فارسی به زبان انگلیسی و بالعکس، یعنی از زبان انگلیسی به فارسی، به دانشجویان آموزش داده میشود. افرادی که در رشته مترجمی به مطالعه و فعالیت میپردازند، هر روز موضوعات و مباحث جدیدی را میآموزند. در واقع، فراگیری یک زبان جدید در سطحی که فرد بتواند کلمات و جملات آن زبان را به طور دقیق و کاملا صحیح و مطابق با مفهوم آن کلمه در زبان اصلی، ترجمه کند، مانند ورود به یک دنیای جدید و فراگیری مباحث مختلف پیرامون آن از جمله فرهنگ میشود. فردی که در رشته مترجمی زبان انگلیسی به فعالیت میپردازد، باید علاوه بر تسط کامل بر لغات زبانهای مبدا و مقصد، آشنایی با دستور زبان هر دو زبان، تسلط بر اصول ترجمه، با فرهنگ زبانهای مبدا و مقصد نیز آشنایی داشته باشد و ضمن ترجمه، از خلاقیت خود بهره ببرد. مترجمی، برخلاف آنچه به نظر میرسد، یک کار ساده و سریع نیست. برای آنکه یک نوشتار به خوبی و با کیفیت ترجمه شود، نیاز است که مترجم بارها و بارها ترجمه را انجام دهد و در نهایت بهترین ترجمه را برگزیند.