پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۸۸۵
|
کد خبر: ۵۳۲۶
رئیس جمهور در نامه امروز خود به رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی زلفی‌گل را به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم معرفی کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش بسنا، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نامه امروز خود به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی زلفی‌گل را به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم معرفی کرد.

محمدعلی زلفی‌گل کیست؟!

دکتر محمدعلی زلفی گل، استاد تمام و عضو هیأت علمی شیمی آلی دانشگاه بوعلی‌سینا، سال ۱۳۴۵ در روستای صالح‌آباد از توابع شهرستان آشتیان استان مرکزی متولد شد. وی دوره کارشناسی خود را در رشته شیمی دانشگاه اراک و در سال ۱۳۶۹ به پایان رساند، دوره کارشناسی‌ارشد را در سال ۱۳۷۲ در رشته شیمی آلی دانشگاه صنعتی اصفهان به سرانجام رساند. وی نهایتا در سال ۱۳۷۶ از رساله مقطع دکتری خویش در رشته شیمی آلی دانشگاه شیراز دفاع نمود.

زلفی‌گل در سال۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی مشهد شرکت نموده و با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد خویش، رتبه اول را در بخش علوم پایه کسب نمود.

وی در مقطع دکتری نیز به عنوان دانشجوی دکتری نمونه دانشگاه شیراز انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفت. بلافاصله پس از دانش‌آموختگی در مقطع دکتری، در دانشگاه بوعلی‌سینا واقع در شهر همدان، به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

محمدعلی زلفی‌گل با تلاش و کوشش بسیار در عرصه‌های مختلف علم شیمی، در سال ۱۳۸۰ به مرتبه علمی دانشیاری و در سال ۱۳۸۴ به رتبه‌ علمی استادی ارتقاء یافت.

وی همچنین از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمی‌دان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد را کسب کرد.

از سال ۱۳۸۳ نام محمدعلی زلفی‌گل در لیست یک درصد دانشمندان پراستناد رشته شیمی در جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز واقع شد.

از دیگر افتخارات علمی و پژوهشی دکتر زلفی‌گل می‌توان به مواردی از جمله انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در سال ۱۳۹۷، انتخاب به عنوان یکی از هفت دانش‌آموخته برجسته دانشگاه صنعتی اصفهان در جشن چهل سالگی این دانشگاه در سال ۱۳۹۶، انتخاب به عنوان محقق سرآمد توسط ستاد نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، کسب رتبه اول و سوم پژوهش‌های بنیادی توسط دانش‌آموختگان دکتری تحت راهنمایی او دکتر وحید خاکی‌زاده در شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی سال ۱۳۹۳ و دکتر سعید باقری در هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی سال ۱۳۹۵، انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸ و دریافت لوح تقدیر مشترک وزیر علوم تحقیقات و فناوری و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انتخاب به عنوان شیمی‌دان برجسته آلی جوان کشور در گرایش شیمی آلی توسط انجمن شیمی کشور در شانزدهمین کنگره شیمی ایران در سال ۱۳۹۲، انتخاب به عنوان دانشمند برگزیده کشورهای جهان اسلام OIC در سال ۱۳۸۸ و نیز مشارکت در ۵ ثبت اختراع ملی اشاره کرد.

گفتنی است ۲۵ دانشجوی دوره دکتری و بیش از ۵۰ دانشجوی دوره کارشناسی‌ارشد تحت راهنمایی دکتر زلفی‌گل تا امروز دانش‌آموخته شده که ۱۶ نفر از این جمع، در حال حاضر عضو هیأت علمی دانشگاه‌های کشور هستند. او همچنین به عنوان استاد مشاور در کنار ۱۱ دانشجوی دکتری و ۲۱ دانشجوی کارشناسی‌ارشد نیز بوده است.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل در مردادماه سال ۱۳۸۷ با حکم وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا منصوب شد و تا خرداد سال ۱۳۹۳ عهده‌دار این مسوولیت بود.

وی همچنین قائم مقام معاون اول رئیس جمهور دولت نهم در بنیاد نخبگان و عضو کمیسیون مشورتی نخبگان و استعدادهای درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

زلفی گل در سال ۱۳۹۹ طی حکمی از سوی دکتر منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری به عضویت هیأت نظارت برعملکرد هیات ممیزه موسسات منصوب شد.

از دیگر مسوولیت‌های وی در دانشگاه می‌توان به معاونت آموزشی دانشکده علوم پایه، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا و ریاست مجمع عالی بسیج استان همدان نیز اشاره کرد.

انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ وی را به عنوان شیمی‌دان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب نموده و مورد تقدیر قرار داد.

وی همچنین در چندسال اخیر در مقام دبیر انجمن شیمی ایران و قائم مقام رئیس انجمن شیمی ایران فعالیت داشته و دارد.

زلفی‌گل سال‌های متعدد پژوهشگر برتر دانشگاه، استان و همچنین ۹ سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی‌سینا را در کارنامه‌ علمی خود دارد.

اچ‌ایندکس‌ (H-Index) دکتر زلفی‌گل تا تاریخ چاپ این ویرایش ۶۱ می‌باشد. تعداد ارجاعات به مقالات بین‌المللی او تا این تاریخ بالغ بر ۱۷۳۱۵ (هفده هزار و سیصد و پانزده) می‌باشد.

کسب رتبه اول پژوهش­‌های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین­‌المللی خوارزمی، اخذ جایزه از سازمان کنفرانس اسلامی (COMSTEC) و دریافت نشان درجه ۲ ملی پژوهش از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ از دیگر افتخارات علمی کسب شده توسط دکتر زلفی‌گل است.

وی در سال ۱۳۹۴ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و در همین سال جایزه‌ علمی علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان کشور را نیز دریافت نمود. زلفی‌گل در سال ۱۳۹۷ به عنوان پژوهشگر برتر کشوری نیز انتخاب شده و تاکنون در چاپ بیش از ۵۸۵ مقاله در مجله‌های بین‌المللی تحت نمایه ISI مشارکت جدی داشته، که اکثر این مقالات در سمینار‌ها و همایش‌های علمی ملی و فراملی نیز ارائه گردیده‌اند.

زلفی‌گل تجربیات علمی خویش را در کتابی با عنوان "مبانی سنتز ترکیبات آلی با نگرشی نوین" تدوین و تالیف نموده که این کتاب تاکنون چهار بار تجدید چاپ شده و به عنوان تنها منبع فارسی در سرفصل رشته‌های شیمی و شیمی آلی مورد تایید شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های کشور از سال ۱۳۹۴ معرفی شده است. البته کتاب "از مفاهیم پایه تا پیشرفته در شیمی آلی" نوشته دکتر زلفی گل می باشد که بسیار مورد استقبال واقع شده است.

دکتر زلفی گل در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم قلم زده، که تاکنون ۲۰ مقاله فارسی در زمینه‌های علم سنجی، سیاست‌گذاری علم، پژوهش و فرهنگ از او منتشر شده است؛ این مقالات به همراه برخی از نقطه نظراتش در کتابی به نام "دانش برای دانایی" نیز به چاپ رسیده است. مقاله‌ حاوی نظریه مهاجرت ژن‌های دکتر زلفی‌گل مورد توجه جامعه علمی و اجرائی کشور واقع شد.

وی مجری و همکار ۲۰ طرح تحقیقاتی دانشگاهی و ملی نیز بوده و از سال ۲۰۱۸ به عنوان ادیتور مجله بین‌المللی انجمن شیمی ایران که توسط انتشارات اشپرینگر منتشر می‌شود، نیز منصوب شد. او همچنین عضو هیات تحریریه چندین مجله علمی داخلی، خارجی و بنیاد ملی نخبگان کشور نیز می‌باشد.

دکتر زلفی‌گل در دوران دفاع مقدس عضو لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) بوده و به عنوان رزمنده ایثارگر در جبهه‌های حق علیه باطل شرکت نموده است.

وی کسب موفقیت‌های علمی، اجرائی و اجتماعی خویش را نتیجه لطف و عنایت خداوند بزرگ، خانواده، معلمان و اساتید بی‌نظیر، حمایت‌های بی‌دریغ دانشگاه بوعلی‌سینا و همچنین نبوغ، تلاش‌های مستمر، عاقلانه، عالمانه و خالصانه دانشجویان مقاطع مختلف، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری و پسادکتری خویش می‌داند.

مهم‌ترین برنامه‌های دکتر محمدعلی زلفی‌گل پس از حضور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز بر آموزش هدفمند و هدفمند‌کردن پژوهش است.

از دیگر برنامه‌های دکتر زلفی‌گل در وزارت علوم، تحول در نظام آموزش عالی برمبنای اسناد بالادستی به منظور پیشبرد اهداف علمی کشور است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
.تبریک عرض می کنم خدمت جناب آقای دکترو اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا .باعث سرور و افتخارماست که دو دوره وزیر علوم از دانشگاه بوعلی سینا انتخاب شده است..
:)
صفحه نخست