پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۲۵
|
کد خبر: ۵۳۳۰
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان همدان گفت: تقوا و دینی که درست تبیین شود، در بطن زندگی است یعنی فرد با مردم زندگی می‌کند و شغلی دارد اما در بطن همان کار، درست زندگی می‌کند و تقوا دارد. او در بطن زندگی خود در همه‌جا خدا را حاضر و ناظر می‌بیند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار بسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی حاجیلویی‌محب رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان همدان در مراسم عزاداری دهه اول محرم‌الحرام ۱۴۴۳ که به همت هیئت محبین اهل بیت (ع) دانشگاه بوعلی‌سینا در محوطه بیرونی مسجد بزرگ دانشگاه برپا شد، گفت: از نگاه قرآنی شیعه متدین مومن واقعی پیرو سیدالشهداء کسی است که خدا را بیشتر از اموال، کار و زندگی‌اش دوست دارد، اما این به معنای رها کردن زندگی نیست. خداوند سوره مبارکه توبه آیه ۲۴ می‌فرماید «قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ» یعنی بگو که اگر شما پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان خود و اموالی که جمع کرده‌اید و کسب و کاری که می‌ترسید کساد شود و خانه‌هایی که در آن‌ها با دل خوش زندگی می‌کنید، بیش از خدا و رسول و جهاد در راه او دوست می‌دارید صبر کنید تا عذاب خدا فرا برسد و خدا فسّاق و بدکاران را هدایت نخواهد کرد.

وی تبیین کرد: تقوا و دینی که درست تبیین شود، در بطن زندگی است یعنی فرد با مردم زندگی می‌کند و شغلی دارد، اما در بطن همان کار، درست زندگی می‌کند و تقوا دارد. او در بطن زندگی خود در همه‌جا خدا را حاضر و ناظر می‌بیند.

حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب ابراز کرد: یکی از اساتید بنده به ما می‌فرمود اگر فردی تمام درس‌های اخلاق دنیا و تمام آن‌چه انبیاء و اولیاء در باب خودسازی گفته‌اند جمع کند باید به دو بحث برسد؛ اینکه بپذیرد خدا حاضر و ناظر است. البته مراتبی دارد و هرکسی یک بخشی از آن را می‌تواند برای خودش متجلی کند و هرچه این مقدار بیشتر باشد، انسان به مرتبه بالاتری می‌رسد.

وی بیان داشت: انسان متدین و شیعه انقلابی خدا را همه‌جا و همه‌چیز می‌بیند، با خدا همه چیز دارد و بدون او هیچ‌چیز ندارد. در دعای عرفه آمده است «خدایا آنکه تو را نیافت، چه چیز یافت و آنکه تو را یافت چه چیزی از دست داده است؟» عزت و اعتبار دنیا تمام می‌شود و در یک چشم بهم زدن ممکن است آبروی انسان برود. ریاست، پست، خانه، باغ و ... اعتباریات است و می‌تواند باشد یا نباشد. در ادامه دعای عرفه آمده است «خدایا هرکس به غیر تو متمایل شد، از همه‌چیز محروم است.» در قرآن هم آمده است که «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ»؛ عزت و ذلت دست خداست. کسی که به خدا وصل می‌شود، همه‌چیز دارد.

حاجیلویی‌محب عنوان کرد: در نگاه شیعه انقلابی، بلا و خوشی و دارا و ندار یکسان است و مصداق فراوانی از آن در کربلا وجود دارد. وقتی از حضرت زینب پرسیدند آنچه اتفاق افتاد را چه‌طور دیدی گفت هر چیزی دیدم قشنگ دیدم که این تراز شیعه انقلابی است.

وی متذکر شد: در نگاه شیعه انقلابی و حسینی همه چیز زیباست، اما این به معنای بی‌تدبیری و پذیرش مشکل نیست؛ وقتی مشکلی برای انسان پیش بیاید، باید حرکت، تدبیر، تلاش وبرنامه‌ریزی کند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان همدان خاطرنشان کرد: در جریان کربلا، ابن زیاد در مجلسی رو به حضرت زینب کرد و گفت خدا را شکر که شما را مفتضح کرد یعنی ابن زیاد هم از خدا استفاده کرد و برای اینکه کشتن حسین (ع) را درست جلوه بدهد، گفت خدا را شکر که خدا شما این‌طور کرد. حضرت زینب فرمود فاسق مفتضح شد و فاجر دروغ گفت و این‌ها ما نیستیم. ریشه دین را با تیشه دین می‌توان زد؛ یعنی اگر کسی بخواهد دین را خراب کند، می‌تواند شبه دین درست کند. ما باید خیلی مراقب باشیم، هر چیزی را راحت نپذیریم و مقابل انحراف بایستیم.

وی اظهار داشت: تراز گفتگو‌های انبیاء در قرآن باهم متفاوت بوده است؛ ادب حضرت ابراهیم بسیار عجیب است و می‌گوید خدایا وقتی من مریض می‌شوم تو شفا بده. بی‌ادبی شیطان همین بود که به خداوند گفت تو من را گمراه کردی. امیرالمومنین در نهج‌البلاغه می‌فرماید «خدا را بر نعمت‌هایش آنگونه ستایش می‌کنم که بر بلاهایش» و این الگوی ما است. از نگاه امیرالمومنین هر دوی نعمت و بلا خوب است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی حاجیلویی‌محب تصریح کرد: در قرآن آمده است «عَسَىٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛ چه بسا چیزی که شما خوش ندارید، اما برای شما خوب است و خداوند می‌داند خیر شما در آن می‌باشد و چیزی را دوست دارید، اما خدا می‌داند خیر شما در آن نیست. ما باید بپذیریم که همه‌چیز دست ما نیست. اگر انسان با این دید به دنیا نگاه کند، می‌تواند پذیراتر باشد و این تراز شیعه انقلابی است.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست