پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۲۳
|
کد خبر: ۵۳۷۳
دکتر محمدعلی زلفی‌گل با تاکید بر اینکه برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور امکانات کافی و متناسب با جمعیت خود ندارند، گفت: خوابگاه متاهلی یکی از نیاز‌های جامعه دانشجویی است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از دانشجو، مرکز تحقیقات رکتا در بسیج دانشجویی همدان در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی شمسا، نشستی با محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار کرد.

زلفی گل در این نشست به تشریح برنامه‌های خود برای حضور در این وزارتخانه پرداخت و یکی از برنامه‌های خود را ایجاد یک نظام پیشنهادات عنوان کرد و گفت: این نظام پیشنهادات به این صورت است که هرکسی پس از تشخیص هر نیاز، بتواند آن را در یک فرم مشخص شده ثبت کند و به پایگاه استنادی جهان اسلام ارسال کند. این پیشنهادات داوری شده و پس از آن در اختیار دانشگاه‌ها و اساتید قرار می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: در واقع با این نظام می‌توانیم پیشنهاده‌هایی برای پایان نامه‌ها در راستای نیاز‌های جامعه خواهیم داشت و امتیاز بیشتر به اساتیدی اختصاص می‌یابد که پایان نامه‌های دانشجویان خود را براساس این پیشنهاد‌ها برنامه ریزی کنند.

او درخصوص مهمترین مساله اولویت دار در آموزش عالی در استان همدان گفت: مهمترین مسائل آموزشی در همدان، به فعالیت‌های میدانی و تحقیقاتی و نیازسنجی نیاز دارد. مثلا مهمترین مساله همدان شاید بحث اشتغال باشد، اما در سطح کلان نیاز به انجام تحقیقات بیشتر است.

زلفی گل گفت: آموزش عالی در همدان، به ویژه در برخی رشته‌ها مانند هنر، کمبود‌هایی دارد. حتی کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی در رشته‌هایی مانند مهندسی هم احساس می‌شود. این مشکلات باعث خروج دانشجو از استان و اشتغال به تحصیل در شهر‌های دیگر می‌شود.

وی تأکید کرد: به نظر من به جای اینکه رشته‌های موازی داشته باشیم، می‌توانیم رشته‌های مختلف را در همدان توسعه دهیم که هم بهره وری بالا برود و هم به سلیقه‌های مختلف جوانان پاسخ داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های این موضوع، توزیع عمده استعداد‌ها در بین رشته‌های مختلف است. البته این یک مشکل ملیست و باید برای آن فکری کرد.

وی با اشاره به کافی نبودن امکانات رفاهی در دانشگاه‌های همدان گفت: دانشگاه‌های بزرگ همدان مانند علوم پزشکی و بوعلی سینا امکانات رفاهی به اندازه کافی ندارند. مثلا خوابگاه متاهلی یکی از نیاز‌های جامعه دانشجویی است که جای آن در دانشگاه‌های همدان خالی است.

زلفی گل با اشاره به اینکه شفافیت در تصمیم گیری در وزارت علوم باید یک اصل باشد، گفت: شفافیت اقسام مختلفی دارد که جز برنامه‌های بنده هست و در مجلس نیز عنوان خواهم کرد. به عنوان مثال شفافیت را می‌شود در جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها و در استخدام اعمال کرد. متاسفانه در حال حاضر برای ارتقای اعضای هیأت علمی شفافیتی وجود ندارد. بنده حتما در آیین نامه ارتقای اساتید این موضوع را در نظر خواهم گرفت که اگر کسی خواست استاد تمام یا دانشیار بشود بیاید تمامی کار‌ها وعملکرد خود را از نقطه شروع با برگزاری یک سمینار عمومی توضیح دهد و بعد انتخاب شود.

وی درخصوص موازی کار در برخی رشته‌های دانشگاه‌های مختلف مانند آزاد و غیرانتفاعی گفت: همه دانشگاه‌ها در یک تیم به نام آموزش عالی فعالیت می‌کنند و مسئولان و مدیران دانشگاه‌ها باید این را بدانند. در واقع تقابل در هیچ دانشگاهی نباید ایجاد شود و باید دید چگونه می‌توان از کیفیت آموزش‌های لازم و استاندارد‌ها در همه دانشگاه‌ها استفاده کرد.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: بین فعالیت‌های وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تقابل و هم پوشانی وجود ندارد. در واقع فعالیت‌های این دو بخش مکمل هم هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست