پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۷۰
|
کد خبر: ۵۶۴
دکتر معصومه مجیدی پرست در سمینار کارآفرینی تأکید کرد؛

خلاقیت و توانایی خلق ایده، شرط لازم در مسیر کارآفرینی است

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی اظهار داشت: خلاقیت و توانایی خلق ایده یکی از ویژگی های لازم افراد برای قرارگیری در مسیر کارآفرینی و در حقیقت لازمه خلق فرصت در این زمینه است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر معصومه مجیدی پرست، عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی در اولین سمینار کارآفرینی در نهادهای مدنی، که عصر شنبه 8 اردیبهشت، به همت انجمن علمی دانشجویی علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: دانش و اطلاعات کافی، علاقه، جسارت، پشتکار و هدف مهمترین ارکان لازم برای ایجاد و سپس توسعه یک سیستم کارآفرینی است.

وی افزود: سازمان نهادی متشکل از دو یا چند شخص حقیقی است که همگی به دنبال اهداف خاصی گردهم آمده اند و دراین مسیر قوانینی را وضع و تدوین می کنند و آنها را براساس منافع و خدماتی که ارائه می دهند، می توان به دسته های متفاوتی تقسیم کرد.

دکتر مجیدی پرست در ادامه نهادهای مدنی را اصطلاحی معادل با جامعه مدنی که در کشورمان با نام "سمن"ها بیشتر شناخته شده است دانست و خاطرنشان کرد: این، طرحی برخواسته از اندیشه های لیبرالیستی است که بر پایه نظریات جان لاک استوار است و جامعه مدنی وجه تفکیکی بین دولت و مردم است و باید گفت که دولت ها غالبا در نقش ناظر و حامی ظاهر می شوند نه مدیر و مجری.

وی نقش اصلی و اساسی این نهادها را در پوشش و ترمیم نقاط ضعف دولت و بازار در جوامع خواند و تأکید کرد: از این رو توسعه آن ها از جمله امور ضروری کشور است و از آنجا که برخاسته از متن توده های مردم در جامعه و با نیات خیرخواهانه هستند،  موفقیت آن ها نسبت به سایر سازمان های غیرمردمی و دولتی با اقبال بیشتری مواجه می شود. البته نرخ مشارکت مردان در سمن ها، پنجاه و مشارکت زنان سیزده درصد در دنیا اعلام می شود.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا، سپس به سمن های ثبت شده در استان همدان در حوزه ورزش پرداخت و از عدم فعالیت و رغبت کافی در آن ها سخن گفت و افزود: اغلب انجمن هایی که در اداره ورزش و جوانان استان همدان ثبت شده اند غیر ورزشی بوده و در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و جوانان فعال هستند.

وی در ادامه دامنه های فعالیت نهادهای مدنی را بسیار گسترده توصیف و اظهار کرد: این سازمان ها در تمام زمینه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، مذهبی، انرژی، پناه جویان، محیط زیست، زنان، حقوق شهروندی، آموزشی، تبلیغاتی, علمی, بشر دوستانه و عام المنفعه در سراسر دنیا درحال فعالیت هستند و بسته به میزان فعالیت و گستردگی توسط دولت ها، سازمان ها و بانک جهانی حمایت می شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه با اشاره به اینکه یکی از معضلات مهم امروز کشور، مسأله بیکاری است و سالانه تعدادی بالغ بر دویست وپنجاه هزار فارغ التحصیل از دانشگاه های کشور داریم، که از این تعداد بین تنها صد و بیست هزار نفر وارد بازار کار می شوند، افزود: رقم متوسط شغل های ایجاد شده توسط نهادهای کارآفرینی در دنیا یک میلیون شغل است که این رقم در کشور ما تنها به دویست هزار می رسد و از این رو فعالیت در حوزه کارآفرینی را یکی از ضروری ترین اقدامات لازم برای کشور قلمداد می شود .

وی همچنین با اشاره به جمعیت شش میلیونی ِ زیرِ بیست و پنج سالِ کشور، آن را فرصتی قلمداد کرد و گفت: با استفاده صحیح و درست از جمعیت جوان کشور می توان بحران بیکاری در کشور را تاحد زیادی کنترل کرد، چرا که نظرسنجی هایی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد بیش از پنجاه و دو درصد از این افراد خواهان شغل های غیردولتی و خصوصی هستند و فعالیت در آن ها را به پست های دولتی ترجیح می دهند.

مجیدی پرست اظهار داشت: خلاقیت و توانایی خلق ایده یکی دیگر از ویژگی های لازم افراد برای قرارگیری در مسیر کارآفرینی و در حقیقت لازمه خلق فرصت در این زمینه است و باتوجه به بسترهای پیش آمده موجود در کشور می توان موفقیت های خوبی را در این مسیر شاهد بود.

خبرنگار: آقایی
عکس: شهروز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری