پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۲۱
|
کد خبر: ۵۷۰۰
همایش ملی دعاپژوهی به میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰
به گزارش بسنا، با عنایت به اهمیت نشر معارف ائمه اطهار (ع) به خصوص آموزه‌های معرفتی و سلوکی نیایش‌های حضرات معصومین (ع) و نیاز آشنا نمودن همه اقشار به خصوص قشر جوان و تحصیل کرده، همایشی با عنوان همایش ملی دعاپژوهی برگزار می‌شود.
 
دکتر حسن رحیمی، دبیر اجرایی همایش ملی دعاپژوهی  و معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا در پیامی به شرح زیر گفت:
 
«در نزد خداوند مقاماتى است که بدون دعا کسى به آن نمى رسد»

امام صادق (علیه السلام): ان عندالله عزوجل منزلة لاتنال الا بمسألة.

«در نزد خداوند مقاماتى است که بدون دعا کسى به آن نمى رسد»
 
میل به پرستش از ابعاد فطری انسان است و یکی از ابزار‌های پرستش، دعا و نیایش به در گاه خداوند باری­تعالی است. دعا و نیایش پدیدآورنده آرامش است و چراغ امید را در دل انسان­ها روشن مى­سازد. انسان براى تقویت اراده و برطرف کردن مشکلات علاوه بر اسباب و علل مادی به تکیه گاهى معنوی احتیاج دارد. دعا و نیایش در درگاه خداوند نا امیدی و بن بست‌های روحی روانی را از بین می­برد، قدرت اراده و امید را در انسان افزایش می­دهد و از این رو، تفوق و چیرگی نسبت به موانع طبیعی و مادی، در نتیجه تقویت امید و اراده انسان سهل­الوصول میگردد و اثرات مثبت آن در اجتماع انسانی هویدا می­شود؛ لذا حکما گفته اند: جامعه‌ای که احتیاج به نیایش را در خود فرو کشته است از فساد و زوال مصون نخواهد بود. بنابراین، دعا نوعی کسب قابلیت براى تحصیل سهم زیادتر از فیض بى پایان حضرت حق است. انسان به وسیله دعا توجه و شایستگى بیشترى براى درک فیض خداوند پیدا مى­کند، بدیهى است کوشش براى تکامل و کسب شایستگى بیشتر عین تسلیم در برابر قوانین آفرینش است، نه امری در مقابل آن. سویه دیگر دعا عبودیت است، نیایش و درخواست حاجت از خداوند بزرگ عین عبادت و عبودیت و پرستش است و ترک دعا و نیایش، استکبار ورزی از پرستش و عامل سقوط است.

با توجه به اهمیت دعا در همه ادیان و فرهنگ‌ها من جمله فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی و با دارا بودن متون ارزشمند دعایی همانند صحیفه شریفه سجادیه و. به همّت اساتید و صاحب نظران و نهاد‌های مختلف علمی من جمله مرکز ISC، «اولین همایش ملی دعا پژوهی» توسط دانشگاه بوعلی سینا و با همکاری کانون دعاپژوهی صادقین، برگزار می­گردد؛ لذا از همه صاحب نظران و پژوهندگان در دانشگاه‌ها و نهاد‌های علمی سراسر کشور دعوت می‌شود با ارسال آثار پژوهشی خود به غنای این همایش بیفزایند. باشد که به اهتمام عزیزان، قدمی ولو کوچک در راستای تعمیق معنویت، اخلاق برداشته شود.

روند برگزاری و نیز نحوه شرکت در همایش و چگونگی ارسال مقالات، در سایت همایش به آدرس Dua-Research.ir موجود می‌باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر