پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۵۹
|
کد خبر: ۶۵۹۵
براساس اطلاعات پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI)، دو پژوهشگر دیگر از دانشگاه بوعلی‌سینا در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی گفت: فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا مستخرج از پایگاه شاخص­‌های اساسی علم (ESI) متعلق به شرکت کلاریویت آنالیتیکس (WOS) توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در مهرماه ۱۴۰۱ مورد تحلیل و پالایش قرار گرفت.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در مرحله نخست، از بین حدود ۱۰۰ هزار پژوهشگر پراستناد برتر دنیا در پایگاه ESI با استفاده از روش­شناسی پیشرفته و خودکار، بیش از ۱۴۰۰ نام پژوهشگر ایرانی (به صورت نام خانوادگی و شکل اختصاری نام کوچک ESI) شناسایی شد. سپس، کارشناسان پژوهشی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) طی فرآیند‌های تخصصی پردازش‌­های مختلفی را جهت ابهام­‌زدایی این فهرست و شناسایی دقیق همه مدارک منتسب به هر پژوهشگر انجام دادند.

وی ادامه داد: در نتیجه، تعداد ۸۴۱ پژوهشگر با وابستگی سازمانی ایران در حوزه­‌های موضوعی مختلف شناسایی شدند که عملکرد پژوهشی و استنادی آن‌ها بر اساس چهار شاخص علم سنجی: ۱) نسبت تعداد کل استناد‌های دریافتی به تعداد کل مقالات استناد کننده، ۲) تعداد متوسط خوداستنادی به ازای هر مقاله، ۳) متوسط درصد خوداستنادی و ۴) نسبت تعداد کل استناد‌های دریافتی (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) به تعداد مقالات استناد کننده (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) یک نویسنده مورد ارزیابی قرار گرفت. لازم به ذکر است که این شاخص­ها با داده­‌های کلان جهانی تطبیق داده شد و مقادیر نرمال برای هر شاخص استخراج شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: به طور کلی، تعداد پژوهشگران ایرانی پراستناد یک درصد برتر دنیا که توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) از سال ۱۳۹۸ تاکنون شناسایی شده، رشد قابل­ توجهی داشته است. تعداد دانشمندان ایرانی این فهرست از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۴۹، ۳۶۱، ۵۱۲، ۶۸۵ و ۸۴۱ نفر بوده است. بدین ترتیب در یک دوره ۴ ساله رشد حدود ۳۴۰ درصد در ورود پژوهشگران ایرانی به فهرست یک درصد برتر دنیا مشاهده می‌شود.

لازم به ذکر است، براساس این گزارش حضور پنج عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا به شرح زیر، در فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد:

۱. دکتر محمدعلی زلفی‌گل، عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی آلی

۲. دکتر عباس افخمی، عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی تجزیه

۳. دکتر طیبه مدرکیان، عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی تجزیه

۴. دکتر محمدحسن مرادی، عضو هیأت علمی و استادتمام مهندسی برق

۵. دکتر آرش قربانی‌چقامارانی، عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی آلی

همچنین دو پژوهشگر این دانشگاه در حوزه‌های موضوعی کشاورزی و ریاضیات، در جمع یک درصد دانشمندان پراستناد دنیا قرار گرفتند:

۶. دکتر  فخرالدین صالحی، عضو هیأت علمی و دانشیار مهندسی صنایع غذایی

۷. دکتر محمداسماعیل سامعی، عضو هیأت علمی و استادیار ریاضی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست