پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۷۲
|
کد خبر: ۶۸۲۸
با حضور اعضای هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا؛

جلسه آموزشی مدرسان درس مهارت‌های زندگی دانشجویی برگزار شد + گزارش تصویری

جلسه آموزشی مدرسان درس مهارت‌های زندگی دانشجویی برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

جلسه آموزشی مدرسان درس مهارت‌های زندگی دانشجویی برگزار شد + گزارش تصویری

به گزارش خبرنگار بسنا، جلسه آموزش و تبادل نظر مدرسان درس مهارت زندگی با اعضای هیات علمی گروه روانشناسی در سالن سمینار دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی برگزار شد.

در آغاز دکتر یعقوبی عضو هیات علمی گروه روانشناسی به اهمیت درس پرداخت و آن را جدی دانست و بر روش‌های تدریس و ارزشیابی تاکید نمود. ضمنا عنوان کرد که درس مهارت‌های زندگی درس چگونه زیستن را یاد می‌دهد و تاکید بر زیستن شاد همراه با امید وسر زندگی است.

دکتر رسول کردنوقابی عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در این جلسه گفت: باید در کلاس‌های مهارت‌های زندگی واقعا مهارت‌آموزی صورت گیرد؛ چون حیثیت گروه روانشناسی در بین رشته‌های دیگر به این درس وابسته است. اگر قرار باشد رشته روانشناسی در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد و جدی گرفته شود، باید کسانی که در این درس شرکت می‌کنند، بعد از اتمام کلاس متوجه شوند روانشناسی چیزی که قبلا گمان می‌کردند نبوده است. چون عمدتا تفکراتی که درباره روانشناسی وجود دارد، سوتفاهم است و افراد از طریق روانشناسی زرد و کتاب‌های خودیاری با روانشناسی آشنا شده‌اند و با آن نگاه به روانشناسی می‌نگرند و ما باید روانشناسی واقعی را معرفی کنیم. جایی که می‌توان روانشناسی را به شکل عملیِ آن منتقل کرد، همین کلاس مهارت‌های زندگی است و ما باید آن را جدی بگیریم.

وی تشریح کرد: یکی از فنون آموزش مهارت‌های زندگی ایفای نقش است؛ قاعدتا باید هر مهارتی که آموزش داده می‌شود تمرین صورت گیرد. یکی دیگر از روش‌ها و فنون نیز متن نمایش است. کسانی که فیلمنامه می‌نویسند دقیقا مشخص می‌کنند چه کسی چه چیزی را با چه لحنی بیان کند و کار شخصیت‌ها را کامل مشخص می‌کنند. مثلا وقتی سبک‌های ارتباطی را آموزش دادید، چند شخصیت مانند پرخاشگر، منفعل و ... مشخص کنید و سناریویی بسازید و از افراد بخواهید نقش‌ها را بازی کنند. حتما در پایان ذکر کنید که فردی که شخصیتی را بازی کرده، در اصل ویژگی‌های شخصیتی مربوط به کاراکتر را ندارد.

دکتر نوقابی در ادامه بیان کرد: بحث بعدی توجه به ارزش‌ها است؛ گاهی در کفش مخالف خود را بپوش تا بدانی عقاید طرف مقابلت چه چیزی است. انصاف در اینجا جزو ارزش‌هایی است که رشد می‌کند.

رسول کردنوقابی تبیین کرد: روش بعدی حل مساله گروهی است. ما یک مساله داریم که باید باهم آن را حل کنیم.  ما معمولا در کار مشارکتی ضعف داریم. کار مشارکتیِ ما تبدیل به تکه‌تکه کردن کارها شده اما کار مشارکتی یعنی همه باهم یک واحد شویم و باهم کار کنیم.

وی افزود: روش بعدی نمایش ویدیویی است. امروزه امکانات بسیار زیادی برای ما وجود دارد که می‌توان برای آموزش از آن‌ها استفاده کرد. همچنین سخنران مهمان یعنی شخصی که در زمینه‌ای تجربه دارد، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ افراد دوست دارند بدانند آدم‌های موفق و حتی آدم‌های شکست خورده چه کارهایی انجام داده‌اند. روش بحث گروهی هم آخرین روش است و در آن بحثی مطرح می‌شود و افراد به صورت گروهی به آن بحث می‌پردازند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی در ادامه اظهار داشت: روش‌های متنوعی در رابطه با مهارت‌های زندگی وجود دارد که ما به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم. بیشتر از محتوا، برای درس مهارت‌های زندگی نیاز به روش دارید. هر چه بیشتر روی روش‌ها کار کنید، مدرس موفق‌تری هستید.

وی عنوان کرد: موضوع ارزشیابی درس مهارت‌های زندگی مهم است. شما نمی‌توانید مهارت‌آموزی کنید و دانش‌آموزی بسنجید. ارزشیابی باید متناسب با روش تدریس خودتان باشد. حتما قسمتی از نمره باید به صورت عملی باشد. طراحی سوال باید به سبک کاربستن باشد یعنی باید مساله‌ای طرح شود و از دانشجو خواسته شود آن را حل کند. بهتر است سوالات کاربردی و تشریحی باشد و در آن مساله‌های فراوان وجود داشته باشد.

پس از آن دکتر افشین افضلی عضو هیات علمی گروه روانشناسی و مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: کلاس‌های مهارت‌های زندگی در عین حال که باید احساس خوب بدهند و این حس را منتقل کنند که چقدر استادی که خوب می‌تواند تدریس کند، چقدر مفید است، باید اثربخشی هم داشته باشند واز لحاظ شناختی آورده شناختی برای دانشجویان شما داشته باشد.

وی عنوان کرد: درس مهارت‌های زندگی برای گروه روانشناسی اهمیت زیادی دارد. دوستانی که برای تدریس این درس می‌روند باید توجه کنند که نماینده گروه روانشناسی هستند و حتما با برنامه باید تدریس کنند.

وی در خطاب به مدرسان بیان کرد: سعی کنید حتما برای تمام موضوعات سناریو داشته باشید و بر اساس سناریو پیش بروید. ما باید برای محتوا، روش تدریس انتخاب کنیم نه برای روش تدریس محتوا انتخاب کنیم. یک محتوا را شاید بتوان با سخنرانی بیان کرد و مطلب دیگر را با ویدیو یا وکیل مدافعی یا غیره بیان کرد.

دکتر افضلی عنوان کرد: کلاس باید کلاس خوبی باشد و دانشجوهای رشته‌های دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند. کلاس‌های مهارت‌های زندگی در عین حال که باید احساس خوب بدهند و این حس را منتقل کنند که چقدر استادی که خوب می‌تواند تدریس کند، چقدر مفید است، باید اثربخشی هم داشته باشند واز لحاظ شناختی آورده شناختی برای دانشجویان شما داشته باشد.

مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار داشت: هر علمی یک بخش دانشی دارد که باید با روش‌های دانشی سنجید و یک بخش فهم و کاربست دارد که باید متناسب با آن سنجیده شود.

در ادامه، دکتر مسیب یارمحمدی واصل عضو هیات علمی گروه روانشناسی و رئیس مرکز مشاوره دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: این درس را جدی بگیرید و خوب درس دهید. در ترم بعد هم تقریبا ده نفر اضافه خواهند شد و ما ۴۵ استاد می‌خواهیم. سعی کنید بیش از حد سخت‌گیر نباشید که همه محتوا را یاد بگیرند. لازم به ذکر است که بخش قوانین آموزشی از ترم بعدی از درس مهارت‌های زندگی جدا خواهند شد.

پس از آن دکتر حسین محققی مدیر گروه روانشناسی  گفت: درس مهارت‌های زندگی مانند دیگر درس‌ها نیاز به شوق به یادگیری دارد. مشکل ما این است که گاهی اساتید، مهارت‌های پایه تدریس را بلد نیستند.

وی افزود: درس مهارت‌های زندگی مانند دیگر درس‌ها نیاز به شوق به یادگیری دارد. مشکل ما این است که گاهی اساتید، مهارت‌های پایه تدریس را بلد نیستند.

وی تصریح کرد: طبق آمار دانشگاه بوعلی‌سینا حدود ۶۶ رشته ورودی دارد. ما در ترم جاری تقریبا ۲۱ کلاس در دانشگاه تعریف کردیم که ۱ کلاس مشکل مدرس داشتیم، ۱ کلاس تداخل داشت و ۱ کلاس یه حد نصاب نرسید و در کل ۱۸ کلاس برگزار شد. برای ترم آینده تقریبا هر مدرسی بین یک تا دو کلاس خواهد داشت که از جمله شرایط انتخاب به عنوان مدرس عضویت در سازمان نظام روانشناسی و برگزاری کارگاه TOT، سابقه تدریس، مسلط بودن و خبره بودن است.

دکتر محققی بیان کرد: در روش کلاس‌داری، خواهش من این است که دانشجو به اختیار خود رها نشود و حضور و غیاب انجام شود. اگر دانشجویی غیبت کرد، در جلسه بعدی حال او را جویا شوید و در صورت لزوم به مرکز سلامت و مشاوره ارجاع دهید. روی نظم و حضور خودتان هم اهتمام بورزید.

وی تبیین کرد: یکی از اهداف گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا، طراحی محتوای ثابت برای درس مهارت‌های زندگی برای کل دانشگاه است ولی تا زمانی که به آن نقطه برسیم باید به عنوان واحدی برسیم.

محققی ابرار کرد: از تمامی اساتید که قبول زحمت کردند مخصوصا دکتر یارمحمدی که متولی این برنامه بودند، تشکر می‌کنم.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش