پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۲۰
|
کد خبر: ۶۸۷۴
در دیدار مسؤولان مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با دبیرکل و مسئولان گروه D-8، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری با هدف ارتقاء تعاملات به سطحی جدید، بین دو طرف به امضا رسید و مبادله شد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، هیأت ISC با حضور دکتر سیداحمد فاضل‌زاده رئیس ISC و دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی مدیر اداره همکاری‌های علمی بین‌المللی در مقر اصلی سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه اسلامی (دی-هشت) در استانبول ترکیه با دبیرکل و مسؤولان دی-هشت دیدار کردند.

در این جلسه ابتدا دکتر ایسیاکا عبدالغدیر امام؛ دبیرکل دی-هشت به میهمانان خیر مقدم گفت و ابراز امیدواری کرد که این جلسه بتواند در سطح تعاملات دو طرف ارتقاء محسوسی ایجاد کند.

فاضل‌زاده نیز ضمن ابراز خرسندی از فرصت به‌دست‌آمده، گزارش کاملی از تعاملات گذشته با دی-هشت ارائه داد و گفت: سابقه همکاری ISC و دی-هشت به سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ بر می‌گردد. در سال ۲۰۱۹ نیز دبیرکل دی-هشت در ISC حضور یافت که در جریان این حضور، برای چگونگی تعاملات دو طرف برنامه‌ریزی شد. حاصل آن نشست راه‌اندازی سامانه رتبه‌بندی دانشگاه‌های دی-هشت بود که پس از تکمیل در سال ۲۰۲۰ در وبگاه سازمان دی-هشت قرار گرفت.

رئیس ISC ادامه داد: با توجه به استقبال دی-هشت از این سامانه، تصمیم گرفته شد تا با انجام این دیدار، خدمات و سامانه‌های جدید ISC نیز به دی-هشت معرفی شود تا مبنایی برای گسترش تعاملات دو طرف باشد.

در این دیدار و در راستای توسعه و گسترش همکاری‌ در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، مجموعه‌ای از فرآورده‌های ISC به‌خصوص سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، مجموعه پایگاه‌ها و منابع اطلاعات علمی و سامانه نشریات علمی بسیار مورد توجه دبیرکل قرار گرفت، به‌گونه‌ای که مقرر شد به عنوان نتیجه این دیدار، برنامه‌ای سالیانه برای تعاملات مشترک تهیه شده و مبنای تعاملات آتی قرار گیرد.

پس از ارائه گزارش توسط ISC، ایسیاکا عبدالغدیر امام؛ دبیرکل دی-هشت اظهار کرد: خوشحال هستم که در جریان دستاوردها و خدمات جدید ISC قرار می‌گیرم. یکی از اهداف اصلی دی-هشت ارتقاء آسایش و رفاه جامعه است و تردیدی نیست که سامانه‌های معرفی‌شده به‌خصوص در بحث رصد تولید علم، فناوری و نوآوری و نیز استخراج اسامی محققان یک و دو درصد برتر می‌تواند به ما در شناسایی محققان و متخصصان حوزه‌های مختلف در منطقه دی-هشت کمک کند.

دبیرکل دی-هشت ادامه داد: درخصوص سامانه «نان» نیز از پیشنهاد شما برای ارتقاء این سامانه از مرحله پایلوت (برای جمهوری اسلامی ایران) به منطقه دی-هشت استقبال می‌کنیم و پیگیری این مورد یکی از اولویت‌های ما خواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به اعلام شما مبنی بر اتمام طرح رتبه‌بندی دی-هشت، مایلیم نسخه‌های جدید این سامانه را نیز دریافت کنیم.

سپس حاضران در جلسه به بحث و گفتگو درخصوص موضوعات مختلف پرداختند و به عنوان نتیجه جلسه مقرر شد که کمیته مشترک برای پیشبرد تعاملات گذشته، حال و آتی دو طرف تشکیل شود.

همچنین، تفاهم شد تا با توجه به رصد عملکرد دانشمندان و محققان توسط ISC، فعالیتی خاص منطقه دی-هشت انجام شود. در این زمینه مقرر شد پس از شناسایی محققان برتر منطقه دی-هشت و نیز تفاهم در خصوص شاخص‌ها و سنجه‌های ارزیابی، جایزه‌ای به صورت مشترک برای تجلیل از دانشمندان برتر منطقه دی-هشت، تعریف و عملیاتی شود.

به علاوه، مقرر شد با هدف آشنایی بیشتر منطقه دی-هشت با خدمات ISC و با اولویت، چند وبینار برای کشورها و مناطق مختلف دی-هشت با همکاری این سازمان برگزار شود و سپس نتایج این وبینارها در جلسات حضوری بررسی و پیگیری شود.

در پایان این نشست و با هدف ارتقاء تعاملات فی ما بین به سطحی جدید، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری بین دو طرف به امضا رسید و مبادله شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه