پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۱۱۰
|
کد خبر: ۶۸۹۹
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و همچنین اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان را اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، صادق ستاری‌فرد با بیان اینکه تا کنون ۹۳۰ هزار پرونده رتبه بندی تشکیل شده که شامل شاغلین و بازنشستگان می‌شود گفت: ۱۳۰ هزار نفر از این تعداد نو معلمان هستند.

وی افزود: تاکنون احکام قطعی ۴۱۱ هزار و ۷۷۰ نفر از این تعداد صادر شده که ۶۶ هزار و ۲۶۳ نفر بازنشسته و ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ نفر از شاغلین هستند.

امکان ثبت اعتراضات رتبه‌بندی از ۹ اسفند/ رتبه‌بندی تا پایان اسفند به سرانجام می‌رسد

وی توزیع معلمان در رتبه بندی را اعلام کرد و گفت: تاکنون۳۱ هزار و ۵۹۲ نفر رتبه یک، ۸۱ هزار و ۲۸ نفر رتبه دو، ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ رتبه سه، ۱۳ هزار و ۱۶۸ تن رتبه چهار و ۱۲۳۸ نفر رتبه پنجم را کسب کرده اند و نویدبخش آن است که تا آخر اسفند رتبه بندی را به سرانجام برسانیم. رتبه‌ها در سامانه my.medu.ir قابل مشاهده هستند و از روز سه شنبه ۹ اسفند ماه امکام ثبت اعتراضات در این سامانه فراهم می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمانی که نسبت به رتبه خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

سونامی بازنشستگی فرهنگیان در سال آتی 

ستاری فرد با بیان اینکه در سال آینده با سونامی بازنشستگی روبه رو هستیم و حدود ۸۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی داریم گفت: برآورد ما این است که از این تعداد ۲۰ درصد بمانند و استمرار خدمت دهند و حدود ۷۰ هزار نفر بازنشسته شوند. راهکار مطلوب ما این است که خروجی دانشگاه فرهنگیان، جایگزین شوند اما اکنون میزان خروجی‌ها کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمی‌دهد. هرچند حمایت‌های جدی برای ارتقای زیرساخت‌ها انجام دادیم اما هنوز کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها آزمون استخدامی بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است تا از این چالش عبور کنیم. آزمون پیش رو تغییرات جدی پیدا کرده و منجر به شناسایی و جذب نیروی باکیفیت خواهد شد.

زمان برگزاری آزمون استخدامی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲/ آغاز ثبت‌نام آزمون در هفته جاری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پیش بینی ما این بود که آزمون استخدامی در اسفندماه برگزارشود که به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا هم فرصت مطالعاتی وجود داشته باشد و هم با اختلالی در آزمون به جهت تعطیلی مراکز آموزشی مواجه نشویم. آزمون را ۸ اردیبهشت سال آینده یعنی اولین فرصت بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنیم. ثبت نام از پایان هفته یعنی نهم یا دهم اسفندماه شروع و مختص جذب آموزگاران ابتدایی است.

ستاری فرد افزود: در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ آموزگار دوره ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزی جذب خواهند شد.

منابع آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود/ حداقل و حداکثر شرط «سنی» شرکت‌کنندگان در آزمون

وی درباره تغییرات آزمون گفت: منابع و مواد آزمونی اصلاح شده‌اند که اطلاع رسانی می‌شود. فرایند مصاحبه و گزینش و موارد امتیاز آور در ۲۳ حیطه به صورت کامل مشخص شده است. به دنبال آن هستیم در ارزیابی تکمیلی یا همان مصاحبه بتوانیم از ظرفیت نیروی غیر بومی ارزیابان حرفه ای استفاده کنیم. قبلا مصاحبه‌ها در سطح استانی انجام می‌شد. به دنبال تربیت ارزیابان حرفه ای هستیم. تغییر دیگر مربوط به "سن" است. قبلا تفکیکی برای مدرک ارشد وجود داشت اما این را برداشته‌ایم و امسال طبق قانون، حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال است تا بتوانیم دهه شصتی ها را هم در آزمون شاهد باشیم.

شرایط احراز شغل، مهمترین تغییر آزمون/ عملکرد ضعیف دانش آموزان در مهارت خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده مدت زمان فعالیت تمام وقت در مراکز آموزشی دولتی از سقف سن، کسر می‌شود که در دفترچه آزمون قید خواهد شد. همچنین شرایط احراز شغل را تغییر داده‌ایم که مهمترین تغییر آزمون خواهد بود. در آزمون سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند، در سال ۹۹ و ۹۸ هم همینطور بود. از طرفی آزمون تیمز و پرلز حاکی از عملکرد ضعیف دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن و محاسبات ریاضی است.

ستاری‌فرد افزود: یک علت این است که معلم دوره ابتدایی باید از بنیه علمی قوی برخوردار بوده و مهارت‌های چندساحتی داشته باشد. قبلا عمده رشته‌ها روانشناسی، مشاوره و... بود و فرصتی برای سایر دانش آموختگان که شم معلمی دارند وجود نداشت لذا نسبت به بسط رشته ها در حوزه‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه در آزمون پیش رو اقدام کردیم. البته یک تبصره هم داریم و حافظان قرآن کریم با شرط داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید دانشگاهی وزارت علوم می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

وی همچنین به شاخص ها و ویژگی‌های شخصیتی شغل معلمی اشاره کرد و گفت: شایستگی‌های عمومی در قالب ۲۳ شاخص در دفترچه مشخص شده که در مصاحبه سنجیده می‌شود. حدنصاب را تیز اصلاح کرده‌ایم و میانگین نمره سه نفر اول هر منطقه مبنای حدنصاب قرار می‌گیرد و کمک می‌کند افراد بیشتری وارد فرایند ارزیابی تکمیلی و مصاحبه شوند. متاسفانه سال گذشته از مجموع سهمیه‌های دریافت شده، ۹هزار و ۷۷۵ صندلی ما  خالی ماند و در مرحله تکمیل ظرفیت دیدیم که نمرات منفی است. باید اجازه دهیم نخبگان سایر رشته ها نیز در آزمون شرکت کنند. ما تقویت علوم ریاضی و علوم پایه را در دوره ابتدایی مدنظر داریم.

سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود/ نیمه تیرماه، زمان اعلام نتایج آزمون

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: قبلا سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که در آزمون پیش رو سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود. تغییر بعدی افزایش طول زمان گزینش است. نتایج نهایی آزمون نیمه تیرماه اعلام می‌شود و تا اواخر شهریور فرصت شرکت در دوره مهارت آموزی فراهم می‌شود. به بیان دیگر کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز دارد که ۴۰۰ امتیاز مربوط به  آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی است. حداقل نمره برای قبولی ۴۷۰ امتیاز است. در واقع ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی سخت‌تر شده است.

ستاری‌فرد اضافه کرد: اعتقادداریم امروز مدرسه تنگه احد انقلاب اسلامی است و هرکسی دغدغه تعلیم و تربیت دارد باید به ما کمک کند. ما تقریبا یک ماه به صورت شبانه روزی درگیر نهایی شدن فرایند آزمون استخدامی بودیم و جا دارد از سازمان اداری و استخدامی تشکر کنم. کاهش تراکم کلاسی و تقویت نیروی انسانی در هنرستانها و مدارس شبانه روزی مدنظر ماست.

چه کسانی در آزمون استخدامی می‌توانند شرکت کنند؟

وی در پاسخ به اینکه آیا برای نیروهای حق التدریس و نهضتی امتیازی در این آزمون خواهند داشت؟ اظهار کرد: در آزمون مذکور چندگروه می‌توانند شرکت کنند؛ نخست داوطلبان آزاد، دوم معلمانی که غیررسمی با آموزش و پرورش در حال همکاری هستند اعم از نیروهای خرید خدمات، معلمان مدارس غیردولتی و حق التدریسی‌ها و سوم دانش آموختگان حوزوی هستند.

جاماندگان رتبه‌بندی هر چه سریعتر برای ثبت مدارک اقدام کنند 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره جاماندگان از رتبه بندی و مهلت ثبت مدارک و مستندات عنوان کرد: فعلا سامانه مسدود نشده است و امکان ثبت مدارک وجود دارد، اما توصیه ما این است هرچه سریعتر ثبت مدارک انجام دهند که مرحله ارزیابی و تعیین رتبه به اطلاله نیانجامد و حقوق خودشان تضییع نشود. جاماندگان هرچه زودتر اقدام کنند.

ستاری‌فرد افزود: اکنون ۳۸ هزار بازنشسته به صورت حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی