پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۵۵
|
کد خبر: ۷۱۲۵
به عنوان نمادی از دیرینگی و پیشینه تاریخ و سرزمین ایران؛

«هگمتانه» یک گام تا جهانی شدن/ همه با هم برای ثبت جهانی هگمتانه

تپه «هگمتانه» بی گمان یکی از پرشکوهترین پهنه‌های باستانی و نمادی از دیرینگی و پیشینه تاریخ و سرزمین ایران باستان است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، تپه «هگمتانه» بی گمان یکی از پرشکوهترین پهنه‌های باستانی و نمادی از دیرینگی و پیشینه تاریخ و سرزمین ایران باستان است که البته یافته‌ها و کاوش‌های علمی و باستان شناسی پرشمار از این اثر ارزشمند خود گویای تاریخ چندین هزار ساله از شکوه، تمدن و فرهنگ مردمان همدان امروز است.

هگمتانه اگرچه همچون پهنه‌ها و یادمان‌های تاریخی در جای جای ایران هنوز هم راز‌های نهفته و نشانه‌هایی خفته در خاک و لا به لای خشت هایش دارد، اما همین اندک یافته‌ها و کاوش‌ها کافی بود تا کارشناسان و و ناظران سازمان جهانی یونسکو را مجاب به تشکیل پرونده‌ای برای ثبت و مسیر جهانی شدن این یادمان پرشکوه تاریخی کند.

نام هگمتانه با تاریخ و گذشته ایران زمین گره خورده است و با سیری در تحولات تاریخی و تورق صفحات با شکوه ایران باستان آوازه این نماد و اثر ارزشمند تاریخی نمایان است.

تپه هگمتانه که باستان شناسان آن را پهناورترین تپه باستانی ایران می‌دانند و به عنوان نماد تاریخ کهن دیار همدان امروزی در فهرست آثار ملی جای گرفته است هم اینک نیز چند قدمی تا ثبت جهانی آن مانده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه موجب حفظ داشته‌های تاریخی و انتقال آن به نسل بعدی می‌شود گفت: پایه اساسی ثبت جهانی هگمتانه بر مباحث اقتصادی است که به رونق اقتصادی کسبه و بازاریان کمک می‌کند.

محسن معصوم‌علیزاده با اشاره به ضرورت افزایش رونق اقتصادی و پویایی در پیاده راه اکباتان اظهار داشت: به نتیجه رسیدن پرونده همدان برای جهانی شدن به جذب اقتصاد بالا در حیطه درآمد‌های ناخالص ارزی می‌انجامد.

وی با بیان اینکه جداره سازی خیابان اکباتان باعث رونق کسب و کار محلی و بومی و رشد اقتصادی مطلوب را در پی خواهد داشت افزود: در دیدار با شهردار همدان مقرر شد که جداره سازی خیابان اکباتان در دستور کار قرار گیرد که این کار آغاز شده و در حال انجام است.

ثبت جهانی هگمتانه نیازمند حمایت رسانه‌ها

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تاکید کرد که رسانه‌های جمعی فرصت ثبت جهانی هگمتانه و دستاورد‌های قابل توجه این رویداد اثرگذار را برای مردم تشریح و تبیین کنند.

معصوم‌علیزاده گفت: هم افزایی رسانه ها، دستگاه‌های اجرایی و همراهی مردم لازمه ثبت جهانی هگمتانه است که در این رویداد همکاری مردم مشهود است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، ظرفیت ثبت جهانی هگمتانه را بهبود رونق گردشگری، وضعیت بازار، اقتصاد و معیشت کسبه این منطقه اثربخش دانست و گفت: برهمین اساس مقرر شد که مغازه‌ها در داخل محوطه ثبت جهانی هگمتانه اصلاح، بازنگری و سردرب آن‌ها یکسان سازی شود.

معصوم‌علیزاده اظهار داشت: تلاش کردیم فضا به گونه‌ای هماهنگ شود که در طول سفر ارزیابان با هم افزایی و همکاری دستگاه‌های خدمت رسان، کسبه و اصناف بتوانیم داشته‌های تاریخ بشری شهر همدان را حفظ کنیم.

وی با اشاره به بازدید مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی کشور ازمحوطه تاریخی هگمتانه و برگزاری جلسات کارشناسی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در ماه‌های آتی ارزیابان یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهد شد تا عرصه و حریم مشخص شده مسیر جهانی شدن همدان را بازدید و بررسی کنند.

به گفته وی شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است فقط باید موارد مورد تاکید در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریعتر پیگیری شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان یادآوری کرد: اعتباراتی که به سبب ثبت جهانی به طور قطع شامل حال استان همدان خواهد شد صرف مرمت و حفاظت بیشتر از سرمایه‌های فرهنگی می‌شود.

معصوم‌علیزاده افزود: در راستای ثبت جهانی هگمتانه هم افزایی مطلوبی بین دستگاه‌های اجرایی با محوریت استاندار شکل گرفته و ضمن برگزاری جلسات، مسائل اساسی در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: در راستای حذف سواره از عرصه محوطه تاریخی هگمتانه ون‌ها از خیابان اکباتان حذف شده و تردد سواره‌ها نیز از محوطه هگمتانه حذف می‌شود.

به گفته وی تمهیدات اصلاح و نصب موانع مناسب به منظور جلوگیری از ورود و تردد موتورسیکلت به پیاده راه‌ها در شورای ترافیک شهرستان به عمل آمده و در حال انجام است.

معصوم‌علیزاده توضیح داد: در راستای آگاهی بخشی به عموم مردم هشتگ "# همه با هم تا ثبت جهانی هگمتانه" راه اندازی شده و در این راستا با هم افزایی شهرداری فضا سازی شهری صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: ثبت میراث در سطح جهانی موجب می‌شود که آثار تاریخی و فرهنگی ما در جامعه جهانی دیده شود و از پشتوانه‌های بازسازی و تبعات آن بهره‌مند شویم و گردشگرانی به کشورمان جذب شوند و همه این‌ها به معنای ارتقای سطح درآمد‌های ناخالص ملی و داخلی و در نهایت روندی برای توسعه اقتصادی و توسعه پایدار خواهد بود.

حضور ارزیابان یونسکو شهریورماه برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی هگمتانه

معصوم‌علیزاده با اعلام اینکه ارزیابان یونسکو شهریورماه سال‌جاری برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی در همدان حضور پیدا می‌کنند، تصریح کرد: اقدامات اجرایی و پروژه‌ها باید تا زمان حضور ارزیابان انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اضافه کرد: یکی از نکات مورد توجه کارشناسان یونسکو همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی میان مجموعه‌های مدیریتی استان است.

وی با تاکید بر اینکه موانع ثبت جهانی هگمتانه تا قبل از شهریور عملی شود، اظهار داشت: باید اهتمام ویژه‌ای به پرونده داشته باشیم چراکه آبروی جمهوری اسلامی ایران است.

معصوم‌علیزاده تصریح کرد: ثبت جهانی هگمتانه به همدان و مجموعه تاریخی استان هویت می‌دهد و به طور قطع بر عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری تاثیر خواهد گذاشت، علاوه بر این اعتبارات خوبی به پرونده اختصاص داده شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با بیان اینکه مدت زمان کمی تا سفر ارزیابان یونسکو به همدان باقیمانده است اظهار داشت: در صدد هستیم موانع احتمالی را از این پرونده حذف کنیم و به این منظور بار‌ها مسیر تعریف شده را با حمایت و تاکید مدیریت ارشد استان بازنگری کرده ایم.

مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی هگمتانه نیز در این باره گفت: تفاوت عمده پرونده ثبت جهانی همدان با سایر پرونده ها، این است که ما با یک تک بنا که در اختیار میراث فرهنگی باشد مواجه نیستیم، یک مجموعه‌ای داریم که به ادارات مختلف، مردم، شهرداری و رزق و روزی مردم وابسته است.

دکتر صاحب محمدیان منصور افزود: پس این محدوده به طور قطع فقط با تلاش مجموعه میراث فرهنگی به نتیجه نخواهد رسید، چون بخش‌های بسیاری از آن در اختیار مردم، بازار و شهرداری است.

وی ادامه داد: سازه‌های مختلفی داریم که اگر همه مجموعه‌ها با هم پای کار نیایند اتفاقی نخواهد افتاد، از اهداف این نوع پرونده‌ها این است که از تک بنا فاصله می‌گیرد و به سمت منظر‌ها و فضا‌های شهری پیش می‌رود.

محمدیان منصور اظهار داشت: در راستای حفظ این فضا‌ها برای آیندگان و بشریت و این مدل کسب و کار و رزق و روزی مهم است که این مردم پای کار باشند و به این اتفاق کمک کنند.

وی یکی دیگر از مباحث مربوط به ثبت هگمتانه را اقناع سازی مردم عنوان کرد و افزود: آماده کردن مردم فقط با جلسه گذاشتن انجام نمی‌شود و اگر رسانه در اقناع سازی کمک نکند این اتفاق نمی‌افتد.

مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی هگمتانه اظهار داشت: هدف ثبت جهانی این است که پای توریست خارجی در سطح شهر همدان باز شود و بازار رونق پیدا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی