پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۳۷
|
کد خبر: ۷۴۳۳
دکتر صالحی گفت: مقام معظم رهبری با تخصیص سهمیه ۵۰۰ امریه سربازی برای دوره پسادکتری موافقت کردند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، پیمان صالحی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در مورد نمایه‌سازی نشریات داخلی در پایگاه‌های بین‌المللی گفت: در بین ۱۴۹۰ مجله‌ای که داریم، بیشتر مجلات کشور (۸۲۷ مجله) در حوزه علوم انسانی هستند. بیشتر تولیدات علمی کشور در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و علوم اسلامی است، ولی در سطح بین‌المللی در این حوزه‌ها کم‌تر فعال هستیم.

وی ادامه داد: جنس علوم فنی و علوم پایه در همه جای دنیا یکسان است، ولی علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی جنس اعتقادی، فرهنگی و تاریخی دارند. اگر نتوانیم در سطح بین‌المللی در این حوزه‌ها فعالیت کنیم و اثر انگشت پر رنگی بگذاریم به وظیفه خود را در این حوزه‌ها در سطح بین‌المللی عمل نکرده‌ایم؛ بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که حوزه‌های علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی را در سطح بین‌المللی ببریم.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد رتبه علمی کشور گفت: ما در اسکوپوس رتبه ۱۵ را داریم و از شاهکار‌های جمهوری اسلامی اینکه ظرف ۲۵ سال از رتبه ۵۸ به رتبه ۱۵ رسیده است.

وی با اشاره دستورات رهبری در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: یکی از دستورات رهبری در حوزه علم و فناوری حفظ رشد و شتاب علمی است. در دو، سه سال گذشته شتاب قبل را نداشتیم.

صالحی با اشاره به پروژه مرجعیت علمی گفت: یکی از اهداف ما این است که ازطریق نمایه‌سازی ۱۴۹۰ مجله کشور بتوانیم علاوه بر تمرکز بر علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی، زبان فارسی را به عنوان زبان علمی جهان گسترش دهیم.
وی در مورد آمار نمایه‌سازی نشریات گفت: تا ابتدای دولت سیزدهم ۴۷ مجله نمایه اسکوپوس گرفته‌اند که از این بین ۳۵ مجله وزارت علوم هستند و بقیه مربوط به بخش خصوصی است که بسیاری از آن‌ها با راهنمایی ما نمایه گرفتند. از بین این‌ها ۱۲ مجله به زبان فارسی هستند.

معاون پژوهشی ادامه داد: با نمایه سازی مجلات رتبه ما در اسکوپوس حفظ شده است. بیش از ۹۰ مورد کارگاه چهره به چهره برای رفع مشکلات نشریات برگزارشده است و نمایه‌سازی از اولویت‌های جدی وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه بین۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان از مجلات نمایه شده حمایت کردیم، گفت: با این حال متاسفانه پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که برخی دانشگاه‌ها این مبالغ هنوز به دست مجلات نرسیده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم خبر داد که حمایت از نشریات نمایه شده افزایش می‌یابد و نشریات نمایه شده فارسی ۵۰۰ میلیون تومان و نشریات انگلیسی نمایه شده ۳۰۰ میلیون حمایت خواهند شد.

صالحی در مورد آیین‌نامه جامع پژوهانه توضیح داد: نیاز ما این است که روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به طور ویژه از آیین نامه جامع پژوهانه خواست کنند.
وی در مورد مبالغ پژوهانه در آیین نامه جامع پژوهانه گفت: مبلغ پژوهانه پایه که بند اول حکم استادیار است، مبلغ ۷۰۰ هزار تومان است. مبلغ پژوهانه تشویقی نیز که کل مبلغ حکم استادیار است حدود میلیون تومان است.

صالحی خاطر نشان کرد انواع برونداد‌های پژوهشی، کتاب، تعاملات بین‌المللی و. در آیین‌نامه جامع پژوهانه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد برای پایان‌نامه و رساله‌های نیازمحور بر اساس سامانه نان، ضریب در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد امریه سربازی پسا دکتری گفت: بعد از یکسال پیگیری با موافقت رهبری ظرفیت ۵۰۰ امریه سربازی برای پست دکتری در نظر گرفته شد؛ و امسال ۵۰۰ نفر علاوه بر ظرفیت امریه قبلی می‌تواند از ظرفیت امریه پسادکتری استفاده کنند.

صالحی در مورد وضعیت اخلاق در پژوهش توضیح داد: علی‌رغم تبلیغات منفی، وضعیت ما در اخلاق در پژوهش خوب است؛ ولی حتی یک مورد تخلف هم. زیاد است.

وی با بیان اینکه بسیاری از روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به طور جدی در این حوزه وارد نشده‌اند؛ تاکید کرد: ماده واحده قانون و آیین‌نامه‌های آن لازم‌الاجرا است؛ بنابراین بنابر کارگروه اخلاق را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه کارگروه اخلاق در پژوهش به معنای علاج واقعه پیش از وقوع است، گفت: ضروری است که موضوع آموزش اخلاق در پژوهش مورد توجه جدی قرار دهیم.

صالحی در مورد ورود هوش مصنوعی به مسائل علمی، گفت: در حال حاضر هوش مصنوعی به سمت تولید مقالات علمی رفته، این مسئله اهمیت زیادی دارد و در حال رصد بین‌المللی هستیم که چگونه با آن‌ها برخورد کنیم.

وی با اشاره به موضوع  بازپس گیری مقالات گفت: بازپس گیری موضوعی است که وارد تولید علم شده است. ما باید به اعضای هیأت علمی اطلاع‌رسانی کنیم. دلایل  بازپس گیری ها برخی عمدی و برخی سهوی است و لی در کشور ما بیشتر آن به خاطر عدم اطلاع‌رسانی بوده است همه این‌ها نیاز به آموزش دارد.

وی با اشاره به استعفای رئیس استنفورد گفت: این نشان میدهد که حتی مقالات بزرگی از سال‌های قبل نیز  بازپس گیری می‌شوند و باید به این نکته توجه داشت.
صالحی خاطرنشان کرد حفظ رشد تولید علم از دستورات اکید رهبری است و باید از ظرفیت‌های قانونی برای حفظ مرجعیت علمی استفاده کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست