پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۹۱۱
|
کد خبر: ۷۴۴۵
دکتر زلفی‌گل از تصویب دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع اعضای هیئت علمی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و هنری خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل گفت: این پژوهانه در حوزه‌های مختلف و شامل بخش‌های علمی، فرهنگی و هنری و ورزشی اعطا می‌شود. قبلا این پژوهانه را نداشتیم، پژوهانه‌ای که در دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شد جنبه پژوهشی صرف داشت، ولی دستور العمل که اخیرا در هیئت امنا تصویب شده است جامع می‌باشد و طی دو سال گذشته روی آن کار شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص پژوهانه به ازای میزان فعالیت‌های علمی اعضای هیئت علمی افزود: این پژوهانه به ازای میزان فعالیت‌های اعضای هیئت علمی تخصیص داده می‌شود. ضمن اینکه در این آیین‌نامه این مجوز را به اعضای هیئت علمی می‌دهیم که ۲۰ درصد پژوهانه را به فعالیت فرهنگی دانشجویان اختصاص دهند.

زلفی‌گل بیان کرد: همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد تدوین شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. هدف از این دستورالعمل ایجاد یک جریان علمی سازنده در دانشگاه‌ها است اعضای هیئت علمی آن را مدیریت و دانشجویان در عین رفاقت، رقابت علمی می‌کنند. همچنین به افراد برگزیده امتیازاتی از جمله خوابگاه، استفاده از امکانات رفاهی و تغدیه بسته به میزان موفقیت ان‌ها تخفیف می‌دهیم تا بتوانند به میزانی که فعالیت داشتند از مزایا برخوردار شوند.

به گفته وی، بحث دیگر دستورالعمل تعاملات علمی بین‌المللی است و اینکه اگر عضو هیئت علمی ما خارج از تقویم آموزشی در تابستان و در تعطیلات بین دو ترم خواست از امکانات علمی و پژوهشی کشور دیگر استفاده کند چه مسیری را باید طی کند و چه تسهیلاتی به او ارائه می‌کنیم تا بتوانیم دیپلماسی علمی و فناوری را شکل دهیم. یا اگر یک استاد دانشگاه تصمیم گرفت یک استاد و پژوهشگر خارج از کشور را دعوت کند و برای دانشگاه و دانشجویان و گروه آموزشی کارگاه آموزشی بگذارد و سخنرانی علمی داشته باشد چه امکاناتی را در اختیار استاد قرار می‌دهیم تا تعاملات علمی را برقرار کنیم را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بحث هم‌افزایی هم در اجلاس با روسای پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری مطرح است، زیرا هر کدام کارکرد‌های خاصی دارند و باید برنامه‌ریزی کنیم چطور ارتباط برقرار کنیم. اجلاس روسای دانشگاه‌ها به نوعی هماهنگی و هم‌رسانی است و علم کشور را راهبری می‌کند.

زلفی‌گل در مورد مهارت محوری نیز گفت: یکی از برنامه‌های که در قالب برنامه توسعه هفتم کشور در مجلس در حال تصویب و بررسی است این است که از ظرفیت برنامه هفتم توسعه بیشتر استفاده کنیم. در برنامه، یک بند توسط دولت پیشنهاد شده و وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده ظرف ۶ ماه بعد از تصویب برنامه توسعه هفتم دستورالعمل را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسانند که بر اساس آن دانشگاه‌ها بتوانند مسیر خود را در راستای آموزش نیازمحور و مهارت محور مدیریت کنند.

به گفته این مقام مسئول، بحث مهارت محور کردن آموزش در آموزش عالی نیاز به عزم فرابخشی دارد چراکه برای کارورزی، کاربینی و کارآموزی دانشجویان نیاز دارند سایر وزارتخانه‌ها و صنایع خصوصی و دولتی به آن‌ها کمک کنند و دانشجویان ما را بپذیرند. تحقق این هدف راه‌های مختلفی دارد، در قانون توسعه هفتم پیش بینی کردیم اگر مصوب شود و دستور العمل آن تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسد، شرایطی را می‌بینیم که منافع آموزش عالی با منافع صنایع خصوصی و دولتی همسو می‌شود.

زلفی‌گل ادامه داد: وزارت علوم یک‌بندی را در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده که بر اساس آن پرداخت حقوق به بورسیه‌های صنایع خصوصی و دولتی مشمول معافیت مالیاتی بشود. یعنی صنعت خصوصی و دولتی و وزارتخانه‌ها که رتبه‌های برتر را بورس کردند مبلغ بورس پرداخت می‌کنند و معافیت مالیاتی برای آن صنعت ثبت می‌شود تا عامل ترغیب کننده‌ای باشد که بتوانیم استعداد‌های برتر و داوطلبان کنکور را در دانشگاه‌های مطرح بورس کنیم. این امر باعث کاهش میزان مهاجرت نخبگان به خارج از کشور شود.

وزیر علوم گفت: پیشنهاد شده است که پرداخت حقوق دانشجویان بورسیه توسط شرکت‌های خصوصی و ... معاف از پرداخت مالیات شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست