پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۶
|
کد خبر: ۷۶۵۷
دکتر رضوان عنوان کرد: در کشوری که تحقیق شکل بگیرد و پژوهشگران موفق تربیت کند از ثمرات آن بهره‌مند می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از تسنیم، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش استانی و رنگ پژوهش، با بیان اینکه اگر برخی دوران تاریخ به ویژه دوران پهلوی را نگاه کینم آنقدر دردناک است که دلمان نمی‌خواهد بخوانیم، اظهار داشت: وقتی در بخشی از تاریخ می‌خوانیم که ۴۷ درصد مردم ما از قحطی و گرسنگی از دنیا رفتند، حتی صحبت درباره آن تلخ است.

حسین رضوان با اشاره به اینکه در دوران پهلوی وضعیتی حاکم بوده که باور کردنی نیست، تصریح کرد: در تمام دوران پهلوی، سعی شد این تفکر که "مگر ایرانیان می‌توانند مشکلات خود را حل کنند؟ " گسترش پیدا کند که اعتماد به نفس عمومی را کاهش می‌داد.

وی با بیان اینکه پژوهش دو ثمره بسیار مهم به بار می‌آورد، عنوان کرد: در کشوری که تحقیق شکل بگیرد و پژوهشگران موفق تربیت کند از ثمرات آن بهره‌مند می‌شوند.

رضوان با تاکید بر اینکه یکی از ثمرات پژوهش در حوزه علم و فناوری پیشرفت و قدرت است، گفت: وجود علم مایه قدرت است و این قدرت در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی احساس می‌شود.

دبیر هفته پژوهش استان با بیان اینکه علم باعث عزت، سربلندی و تثبیت جایگاه یک ملت می‌شود، افزود: مردمی که می‌توانند تحقیق کنند قادر خواهند بود مشکلات خود را حل کنند.

رضوان تاکید کرد: ملتی که نتواند تحقیق کند پس قادر نخواهد بود مشکلات خود را حل کند و مجبور است دست گدایی به کشور‌های دیگر دراز کند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری‌نتوانسته به وسیله کشور دیگری‌مشکل خود را حل کند، اظهار داشت: کشور‌هایی که پیشرفته هستند همه خودشان مشکلات خود را حل کردند.

رییس دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: اگر قرار است مشکلات کشورمان حل شود باید خودمان کاری کنیم و در اوج قله عظمت دنیا بایستیم.

وی تصریح کرد: بحران ویروس کرونا یک مصداق بارز برای این است که بدانیم کشور‌های دیگر به کمک ما نیامدند و در بحث واکسن خود پژوهشگران ما دست به کار شدند.

رضوان با بیان اینکه واکسن‌های ایرانی جزو بهترین واکسن‌های دنیا شدند، تصریح کرد: حتی در قرآن هم درباره اهمیت تحقیق و پژوهش آمده است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: ایران در سالیان متمادی در حوزه‌های مختلف فلسفه، ریاضی، جامعه شناسی، پزشکی و ... مرجعیت علمی بوده است.

وی با بیان اینکه یک جامعه وقتی می‌خواهد تحقیق و تولید علم کند در مرجعیت علمی قرار می‌گیرد، گفت: جامعه اسلامی ما در سالیان متمادی ایران به عنوان مرجع علمی مطرح بوده است.

رضوان با تاکید بر اینکه وقتی فرد وارد حوزه تحقیق می‌شود باید یک سری مقدمات را طی کند، عنوان کرد: اولین بحث مربوط به تقویت اعتماد به نفس است.

وی اظهار داشت: در دوران پهلوی می‌گفتند مگر می‌شود؟ مگر ما هم می‌توانیم؟ مگر می‌شود ایرانی تحقیق کند؟ ما همیشه باید گدای تحقیقات کشور‌های دیگر باشیم.

وی افزود: ما ایرانیان قدرت این را داریم که حل کنیم. پس جرئت و اعتماد به نفس مهمترین مقدمه تحقیق و محقق است.

رضوان گفت: وقتی اعتماد به نفس ملی نداشته باشیم و جرئت نکنیم در حوزه‌های علمی وارد شویم‌طبیعی است که همیشه دست گدایی خود را جلوی ملت‌های دیگر دراز کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا عنوان کرد: اوایل انقلاب گرچه وضعیت ما خوب نبود، اما امام‌خمینی (ره) فرمودند ما می‌توانیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه اشتباهات تلخ تاریخ گذشته‌مان را تکرار نکنیم باید ما می‌توانیم را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

دبیر هفته پژوهش استان با بیان اینکه یک محقق در مرز دانش باید حرکت کند، اظهار داشت: اگر قرار است در پیرامون حوزه‌ای تحقیق کنیم در شان مردم ما کپی‌برداری نیست بلکه ما باید بتوانیم مرز‌های دانش را بشکنیم.

وی گفت: باید به نسل آینده بگوییم که پژوهش چرا مهم است و پژوهشگر چقدر ارزش دارد اگر این مهم را بگوییم بدون شک نسل آینده انگیزه کسب دانش و رسیدن به قله‌های دانش را پیدا می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست