پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۸۹
|
کد خبر: ۷۷۲۲
معاون فرهنگی وزارت علوم تأکید کرد:

انتظارات انتخاباتی از دانشگاه‌ها معقول باشد

دکتر کلانتری گفت: دانشگاه و مجموعه‌های دانشجویی یکی از بازیگران اصلی انتخابات هستند، ولی انتظارات از آن‌ها باید معقول و در چهارچوب‌های قانونی و قاعده‌مند باشد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۲ دی ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مورد وضعیت زیرساخت‌ها و بودجه فرهنگی در دانشگاه‌ها و تخصیص سه درصد و پنج درصد بودجه کلی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی، اظهار داشت: فضای زیرساخت فرهنگی دانشگاه‌ها واقعا مساعد و مناسب نیست و با نقطه مطلوب فاصله دارد. همچنین انگیزه و تمایلی که برای کنشگری مجموعه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود دارد، زیرساخت مناسبی برای آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در مجموعه آموزش عالی و دانشگاه‌ها زیرساخت‌های فرهنگی مناسب وجود ندارد. در بحث بودجه فرهنگی هم با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز با مشکل روبرو هستیم و امسال نیز مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه خوبی را به دانشگاه‌ها اختصاص داد؛ اما مشکل اساسی این است که عدد و رقمی که دیده شده با توجه به تبصره کلی رقم بزرگی نیست. یعنی پنج درصد از بودجه دانشگاه به استثنای فصول ۱، ۲، ۳ و ۵ که در نهایت و عملا پنج درصد از ۱۰ درصد کل بودجه دانشگاه می‌شود که عدد کوچک و بودجه ناچیزی است. امیدواریم در بودجه سال آینده پنج درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها محقق شود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در غیر این صورت با بودجه موجود پاسخگوی ظرفیت‌های بزرگ کنشگری دانشجویان در دانشگاه‌ها نخواهیم بود. ظرفیت‌ها در دانشگا‌ها بسیار بالا است؛ امروز ما ۱۷ هزار مجموعه در قالب انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و هنری، نشریات، هیات‌ها داریم که ابتدایی‌ترین خواسته آن‌ها حمایت‌های مادی کوچک است و بسیاری دانشگاه‌ها این نیاز‌های اولیه را نمی‌توانند تامین کنند؛ بنابراین بودجه فرهنگی باید سال آینده افزایش یابد تا دانشگاه‌ها با مشکل روبرو نشوند.

کلانتری درمورد فضای سیاسی دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هم گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده باتوجه به برگزاری مراسم‌های مختلف در دانشگاه‌ها به مناسبت ۱۶ آذر، برنامه‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها کلید خورده است و در قالب‌های مختلف تبیینی، معرفتی برگزار می‌شود، این برنامه‌ها هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم قالب‌های تهییجی‌تری به خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه و مجموعه‌های دانشجویی یکی از بازیگران بسیار مهم در انتخابات هستند، اما سایر بازیگران هم باید به کمک بیایند، به کمک رسانه‌ها نیاز داریم. تحولات خوبی در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد که در رسانه‌ها طنین پیدا نمی‌کند.

استاد دانشگاه تهران همچنین اظهار داشت: برخی فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها شروع شده که ضریب رسانه‌ای مناسب را پیدا نکرده است. فضای کلان رسانه‌ای کشور می‌تواند تعیین کننده باشد و هر چقدر به این فعالیت‌های دانشجویی بیشتر اهمیت و ضریب بدهیم، بیشتر شاهد فعالیت‌های انتخاباتی در متن دانشگاه باشیم که این فعالیت‌ها هم در متن جامعه تسری پیدا کند.

کلانتری توضیح داد: البته در فضای انتخابات انتظار از دانشگاه‌ها هم زیاد می‌شود، باید این انتظارات را معقول کرد و در چهارچوب از دانشگاه‌ها انتظار داشت. انتظار حمایت از فرد یا جریان سیاسی خاص یا حمایت نکردن از مجموعه سیاسی خاص، دانشگاه را دچار مشکل می‌کند، بنابراین کنش‌های سیاسی را باید در چهارچوب‌های قانونی، موجه و قاعده‌ای که برای فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها وجود دارد، سامان داد تا محیط دانشگاه‌ها، دانشجویان و مجموعه‌های دانشجویی هم متضرر نشوند.

وی تصریح کرد: همچنین باید نگاه معقول، قاعده‌مند و معطوف به اهداف کلان انتخاباتی؛ شامل مشارکت، حفظ امنیت و سلامت انتخابات را نسبت به دانشجویان داشت و سلایق انتخاباتی را نباید به دانشگاه تحمیل کرد تا دانشگاه از مسیر اصلی خود منحرف نشود.

گفتنی است، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست