پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۹۶
|
کد خبر: ۷۸۲۴
اداره کل محیط زیست استان همدان و دانشگاه بوعلی‌سینا تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش بسنا، هم اندیشی، آینده پژوهی و نیاز سنجی در حوزه محیط زیست، همگرایی پژوهش‌‎های دانشگاهی با نیاز‌ها و اولویت‌های اداره کل حفاظت محیط ‎زیست همدان و توسعه دانش کاربردی در این اداره کل و دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا، اجرای مشترک برنامه‌ها و رویداد‌های کارآفرینی و فناوری، افزایش تعامل و حمایت در بخش دانشجویی مقاطع مختلف تحصیلی با تمرکز بر فعالیت و حمایت از انجمن ‎های علمی دانشجویی و دانش ‎آموختگان دانشکده کشاورزی از اهداف این تفاهم‌نامه مشترک است.

قرار است اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا با حمایت‌های علمی و تخصصی و ایده پردازی در تعریف و انجام طرح‌ها، برگزاری دوره ‎ها و جلسات سخنرانی در رویداد‌های محیط زیستی همکاری داشته باشند.

ارائه خدمات مشاوره تخصصی در زمینه مباحث آلودگی در خاک و بازسازی خاک آلوده به مواد نفتی، آلودگی در آب‌های سطحی و زیرزمینی، تهیه بانک اطلاعات و داده‌‎ها در مناطقی که مطالعات مرتبط با مباحث محیط زیستی در آن‌ها به پایان رسیده و در نهایت پیگیری برای ایجاد "خانه فن‎آور محیط زیست" در دانشکده کشاورزی دنبال می‌شود.

همکاری در انجام پروژه‌‎های محیط زیستی در راستای رفع مشکلات و چالش ها، پیگیری به منظور تعیین آزمایشگاه‎های دانشکده کشاورزی به عنوان آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به وجود تخصص و امکانات پیشرفته، انجام اقدامات حمایتی از انجمن‌های علمی دانشجویی با فعالیت محیط زیستی، مشارکت در برنامه ریزی و برپایی بازدید‌های دانشجویی، حمایت از فعالیت‌های مرتبط با «مدیریت سبز دانشکده کشاورزی» در اجرای ساختمان، آموزش، پسماندها، انرژی و برگزاری دوره‌های کارآموزی و کارورزی در اداره کل و عرصه‌های محیط زیستی از جمله تکالیف محیط زیست در این تفاهم‌نامه است.

دکتر حسین رضوان رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در این جلسه گفت: ارتباط و کمک به دیگر دستگاه‌ها با هدف انجام به تکالیف در رفع مشکلات جامعه پیرامونی از اولویت‌های اصلی این دانشگاه است.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید نسبت به حل مشکلات جامعه از طریق تربیت و پرورش نیروی انسانی مومن، متعهد و متخصص، هدفمند کردن حوزه‌های پژوهشی برای حل مشکلات و مساله محور کردن موضوعات پژوهشی دغدغه‌مند باشد.

رضوان تاکید کرد: ظرفیت دانشگاه در حوزه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و اجرایی باید در خدمت حل مشکلات به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: تربیت نیروی انسانی، هدفمند کردن موضوعات تحقیقاتی، در اختیار قرار دادن امکانات علمی و پژوهشی در دانشگاه بوعلی سینا هدف گذاری شده است.

وی بیان کرد: دانشگاه بوعلی سینا در راستای هدفمند کردن موضوعات تحقیقاتی و در اختیار قرار دادن امکانات علمی و پژوهشی دانشگاه همکاری گسترده‌ای با محیط زیست می‌تواند داشته باشد.

دکتر رضوان اظهار داشت: همه امکانات دانشگاه در اختیار محیط زیست همدان برای رفع مشکلات پیش روی این مجموعه قرار می‌گیرد، اما این مجموعه هم باید انگیزه در دانشجو و استاد برای رفع مشکلات و چالش‌های جامعه ایجاد کند.

دکتر سیده مریم محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز در این نشست گفت: امروزه تعارض منافع محیط زیست، طبیعت و زیست بوم را بسیار رنج می‌دهد، همچنین تغییرات اقلیمی، تحریم‌های ظالمانه و جنگ‌ها علاوه بر از بین بردن مدنیت، صدمه‌های جبران ناپذیری به خاک و زیست بوم و خاک اکوسیستم‌ها وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بین بهره برداری و بهره کشی و میزان آنچه که خداوند در منابع طبیعی به ما ارزانی داشته هیچگونه تعادل و تناسبی نیست. بهره کشی در این حوزه به حدی رسیده که نمی‌توان بسیاری از منابع خدادادی را برای آیندگان به امانت بگذاریم.

محمدی ادامه داد: این در حالی است که طبق اصل پنجاه قانون اساسی باید به نحوی از منابع استفاده کرد که کیفیت و آرامش نسل آینده را بر هم نزنیم. حفظ محیط زیست و زیست بوم تنها به عهده یک دستگاه و نهاد نیست بلکه مردم، دانشجوها، اساتید، محققان و جوامع منحلی باید در کنار محیط زیست قرار گرفته و یاری رسان این مجموعه باشند.

محمدی تاکید کرد: شعار امسال روز جهانی «هوای پاک» "هوا پاک، مسئول پاسخگو و شهروند مسؤول است و در صورت همراهی نکردن مردم، با وجود سیاست گذاری و هزینه‌های کلان نمی‌توان به اهداف پیش بینی شده دست یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان خاطرنشان کرد: رشد فزاینده خودرو‌های سواری شخصی و استفاده بیش از حد مردم از خودرو‌های تک سرنشین روز به روز به آلودگی هوا افزایش می‌دهد. با توجه به نقش آلودگی هوا در مرگ افراد، نیاز به انجام کار‌های پژوهشی و نیاز سنجی در دانشگاه و دریافت راهکار لازم هتیم.

وی همچنین گفت: موضوعات محیط زیست سه سال است که از سر فصل پژوهش‌های علمی به علت وجود چالش‌هایی نظیر کم آبی حذف شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست