به گزارش بسنا و به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدمهدی علویان مهر اظهار داشت: معیارهای جدید رتبهبندی ملی (ISC): دانشگاهها، در ۶ حوزه آموزش (۲۵ درصد)، پژوهش (۲۰ درصد)، فناوری و نوآوری (۱۵ درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (۱۵ درصد)، فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی (۱۵ درصد) و مدیریت و بهره وری (۱۰ درصد) میباشد.
وی افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم میشوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می شود. در جدول ۱ معیارهای اصلی نشان داده شده است.
علویان مهر گفت: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است:
۱- اطلاعات پژوهشی بر مبنای پایگاههای ملی و بین المللی که استخراج و پایش آن بر عهده مدیریت رتبه بندی و تحلیل استنادی موسسه ISC میباشد، ۲- خوداظهاری دانشگاهها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین در دانشگاهها به دست میآید، ۳- و نیز برخی اطلاعات دیگر که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمانهای زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده میشود.
وی گفت: در رتبه بندی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، مجموعا تعداد ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۲۱ دانشگاه غیردولتی حضور دارند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و براساس ماهیت، هر یک طبقه بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفتهاند.
آمار حضور دانشگاهها براساس طبقه بندی دانشگاهها به شرح جدول ۲ میباشد:
رتبه ۶۹ دانشگاههای جامع حاضر در رتبه بندی در جدول ۳ نشان داده شده است.
رتبه ۲۴ دانشگاه صنعتی کشور در جدول ۴ نشان داده شده است.
رتبه دانشگاههای کشاورزی، هنر، زیرنظام و دانشگاههای دستگاههای اجرایی در جداول ۵ تا ۸ نشان داده شده است.
رتبه دانشگاههای کشور به صورت درهمکرد در جدول ۹ نشان داده شده است.
رتبه دانشگاههای غیردولتی در جدول ۱۰ نشان داده شده است.