به گزارش بسنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور با اشاره به نقش محوری دانشگاهها در حل مسائل جامعه گفت: «همه دولتها دست نیاز به سمت دانشگاه دراز کردهاند، اما گاهی پاسخ مطلوب نگرفتند. رئیسجمهور دکتر پزشکیان مصرانه دانشگاهها و پژوهشگاهها را برای ورود به حل مسائل کشور دعوت میکند.»
وی افزود: «گاهی خوشههای پژوهشی تشکیل میشد، اما مطالعات انجامشده به سیاست یا دستورالعمل اجرایی منجر نمیشد یا اگر میشد از واقعیت دور بود. تفاوت اکنون این است که دستگاههای اجرایی از مرحله تحقیق در کنار دانشگاه هستند و دانشگاه هم در مرحله اجرا مسئولیت میپذیرد.»
وزیر علوم نمونهای از این همکاری را بحران آب عنوان کرد و گفت: «مدلی در دانشگاه تهران آغاز شده که گزارشهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای حکمرانی علمی آب ارائه میدهد و نتایج آن باید در سه تا چهار ماه عملی شود.»
وی با تأکید بر ضرورت ایفای رسالت اجتماعی دانشگاهها ادامه داد: «اگر دانشگاه نتواند انتظار جامعه را برآورده کند، دو پیامد دارد: کاهش مشروعیت و انزوای دانشگاه. دانشگاه باید هم در تحقیقات بنیادین و هم در کاربردیسازی پژوهشها برای جامعه حضور داشته باشد.»
سیمایی با اشاره به جایگاه پارکهای علم و فناوری گفت: «۵۹ پارک علم و فناوری در کشور فعال است که طی یک سال ۳۰ هزار شغل ایجاد کردند. فروش داخلی و صادرات شرکتهای مستقر حدود ۱۲۹ همت بوده و سهم آنها از اقتصاد دانشبنیان رو به افزایش است.» وی افزود: «هدفگذاری این است که اشتغال پارکها به ۵۰۰ هزار نفر برسد و مدیران پارکها باید علاوه بر تأمین زیرساخت، برای رفع موانع شرکتها نیز تلاش کنند.»
وی همچنین به معیشت دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: «اوضاع معیشت دانشگاهیان رضایتبخش نیست، اما استادان ایثارگرانه کار خود را انجام میدهند. ما باید در کنار ترمیم حقوق و دستمزد، مسئله مسکن را جدی پیگیری کنیم.»
وزیر علوم بر ضرورت برنامهمحوری در مدیریت دانشگاهها تأکید کرد و افزود: «باید در پایان دوره مدیریت، سنتهای حسنهای به جای بماند. برنامه هفتم توسعه میثاق دولت و ملت است و تحولگرایی باید مبنای کار دانشگاهها باشد.»
سیمایی در ادامه به اهمیت حوزههای نوین فناوری پرداخت و گفت: «هوش مصنوعی امروز علاوه بر ارتقای اقتصاد، ارزش دفاعی نیز پیدا کرده است. از دانشگاههای صنعتی خواستهام ظرف ۲۰ روز برنامهای ملی در حوزه هوش مصنوعی و توسعه رشتههای مرتبط ارائه دهند.»
وزیر علوم با تأکید بر کرامت دانشجو و ضرورت ایجاد فضای امید و نشاط در دانشگاهها خاطرنشان کرد: «مدیریت دانشگاه باید حرمت دانشجو را رعایت کند و از عوامل تحریککننده پرهیز شود. نگاه به تشکلها و انجمنهای دانشگاهی باید پدرانه و راهبری باشد.»
وی در پایان با قدردانی از دستاندرکاران برگزاری اجلاس گفت: «اگر نمیتوانیم همه مطالبات را تأمین کنیم، میتوانیم با مدیریت اخلاقمدار و استفاده از ظرفیتهای موجود رضایت بیشتری جلب کنیم. تحول و نوگرایی باید سرلوحه دانشگاهها باشد.»