پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۴۸
|
کد خبر: ۶۱۲۲
امیر سرتیپ دوم خلبان پرویز مرادبکی گفت: خونِ شهید و قلمِ عالِم برای ما ایرانیان و شیعیان، جزو اولویت‌های اول است. ما سرباز وطن هستیم و لیاقت سربازی برای ما از همه چیز بالاتر است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش بسنا، امیر سرتیپ دوم خلبان پرویز مرادبکی، مقام ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان همدان و فرمانده پایگاه شکاری خلبان شهید محمد نوژه در مراسم گرامیداشت عملیات غرور‌آفرین بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد که به همت ستاد برگزاری مراسم سوم خرداد در دانشگاه بوعلی‌سینا در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد، گفت: خونِ شهید و قلمِ عالِم برای ما ایرانیان و شیعیان، جزو اولویت‌های اول است. ما سرباز وطن هستیم و لیاقت سربازی برای ما از همه چیز بالاتر است.

وی ابراز کرد: دشمن یک سری القائات در ذهن جوانان وارد کرده که فکر ما را نیز حساس نموده است؛ گاهی جوانان سوال می‌کنند چرا وارد جنگ شدیم، آیا در جنگ پیروز شدیم، چرا جنگیدیم، با ۱۱۹ هزار شهید آیا به اهدافمان رسیده‌ایم و اینکه آیا جنگ باید انجام می‌شد. این‌ها سوالاتی هستند که باید به آنها پاسخ داد.

امیر مرادبکی اظهار داشت: تعاریف مختلفی در رابطه با جنگ صورت گرفته است و هرکس به زعم خودش نسبت به تاریخ، جغرافیا و اجتماع تعریفی از جنگ دارد. مثلا گفته می‌شود جنگ ادامه سیاست با ابزار دیگر است یا جنگ ادامه سیاست با اعمال ضدانسانی است. تعاریف مختلفی وجود دارد اما چیزی که بنده به آن رسیده‌ام و قابل تعمق است این که جنگ حقیقت همیشگی تاریخ بوده است.

وی تشریح کرد: در حدود پنج هزار سال به نظر می‌رسد که نزدیک به چهارده هزار و پانصد جنگ اتفاق افتاده و تنها سیصد سال دنیا بدون جنگ بوده است. پس جنگ حقیقتی است که وجود دارد.‌ در جنگ جهانی هم بعضی کشورها بودند که گفتند ما بی‌طرفیم اما وارد جنگ شدند پس جنگ حقیقت همیشگی تاریخ است و باید برای مقابله با آن آماده بود.

مرادبکی گفت: هر کشوری اگر منافع ملی‌اش به خطر بیفتد، جنگ می‌کند؛ برای ما هم مذهب‌مان و اعتقادی که داریم مهم است. علمی درباره تاثیر ژئوپولتیک یا جغرافیا بر سیاست وجود دارد که نظریه‌های زیادی در این رابطه دارد. علت بسیاری از جنگ‌ها در دنیا البته همین ژئوپولوتیک است.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد نظریه هارت‌لند را شنیده‌اید. هرکس وسط هارت‌لند باشد در اصلِ جایگاه قرار دارد. یک سری متغیرهای ثابت در ژئوپولتیک وجود دارد. دریای خزر و خلیج فارس بالای ۷۰ درصد نفت و گاز و ... را دارند. یکی دیگر از متغیرهای مهم در ژئوپولتیک جمعیت است. یکی از دانشمندان آمریکایی می‌گوید که ما به اهداف خودمان رسیده‌ایم چون زاد و ولد در کشورهای اسلامی ۳۰ درصد و در ایران ۷۰ درصد کم شده است. لذا ما همیشه به صورت نرم و سخت وارد جنگ خواهیم شد، اگر قوی نباشیم.

پرویز مرادبکی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که ژن ایرانی از لحاظ استعداد، برتر است. بنده تحقیق کردم قهرمانان و خلبانان ما در آمریکا و در زمان قبل از انقلاب از لحاظ نمره گروه اول بودند و بعد از آنها اسراییل و آمریکا قرار داشتند. میزان هوش ایرانی مشخص است و به همین خاطر است که در ناسای آمریکا پزشک ایرانی و افراد متخصص ایرانی دیگری وجود دارد و ما قدر ظرفیت بالای کشور خودمان را ندانستیم، البته بخشی از آن‌ها به خاطر هجمه‌های زیادی است که از طرف دشمنان علیه کشور وجود دارد. همانطور که حضرت آقا فرمودند، دشمنان ما حتی اسم سردار سلیمانی را نمی‌توانیم تاب بیاورند.

وی در ادامه تبیین کرد: ایران در این شرایط انقلاب کرده و دارای یک ژئوپولتیک قوی است. پس باید مدام در جنگ سخت و نرم باشیم و دفاع کنیم تا این ظرفیت و سرمایه حفظ شود. هر انقلابی که اتفاق بیفتد، آن کشور ۳۰ درصد ضعف توان خواهد داشت و این طبیعی است. ایران هم در اوایل انقلاب ضعیف شده و سیاست، اقتصاد و ... آن بهم ریخته بود و در عین حال دشمنان داخلی تجزیه‌طلب در کمین بودند و کشور دچار فشارها و هجمه‌های زیادی بود، اما با درایت امام راحل و رهبر معظم انقلاب این مسیر سخت هموار شد و امروز ایرانی قوی و سربلند داریم.

وی تشریح کرد: گاهی سوال می‌شود که چرا افغانستان، ترکیه، پاکستان و ... جنگ نشد. فرضیه‌ای به نام هلال شیعی وجود دارد. هلال شیعی شامل لبنان، سوریه، ایران و بحرین است. دشمنان گفتند بهتر است دو کشور شیعه باهم بجنگند. از جایی عراق به ما حمله می‌کردند که شیعه بودند و می‌خواستند برادران ما را جلوی همدیگر قرار دهند.

وی افزود: جنگ شروع شد و پنج لشکر پیاده، زرهی و ده تیپ مستقل و ریاست جمهوری به ایران حمله کردند. ۶ ماه هم در دریا، هم در آسمان و هم در زمین جنگ بود. نیروی هوایی پنج ماموریت اصلی داشت که سه ماموریت هنوز در حال انجام است و دشمن قصد دارد ما را خسته کند و ما باید همیشه آمادگی کامل داشته باشیم. نیروی هوایی شروع به جنگیدن کرد و در ۶ ماه اول جنگ نیروی هوایی ۱۳هزار تن بمب بر سر عراقیان بعثی ریخت.

امیر مرادبکی اظهار داشت: در بیت‌المقدس ۳ قرارگاه به وجود آمد که شامل نصر، فتح و قدس بود. همچنین یک قرارگاه هوایی با عنوان شبح هم تشکیل شد. یک‌ماه قبل از عملیات بیت‌المقدس نیروی هوایی در حال جنگیدن بود و خطوط هوایی دشمن را قطع می‌کرد. در آن زمان تمام خودروها بنزین و گازوئیل تمام کردند. ما چیزی به نام کفایت آمار داریم یعنی باید بنزین، غذا، آب و ... می‌رسید. عزیزان ما تا آخرین گلوله شلیک کرده بودند.

وی گفت: دفاع مقدس را ارتش و سپاه محقق نکردند، بلکه مردم به انجام رساندند.‌ وجود ارتش و سپاه برای نجنگیدن است نه جنگیدن. ارتش و سپاه وجود دارند تا جنگی اتفاق نیفتد.

مرادبکی خاطرنشان کرد: در آن زمان در حوزه بازدارندگی شکست خوردیم. باید طوری عمل می‌کردیم که دشمن حمله نکند و ما شکست خوردیم اما دشمن به هدفش نرسید و با مقاومت مردم، ارتش و سپاه برگشت.

سرتیپ پرویز مرادبکی افزود: چند روز بعد از جنگ خلبان‌ها نزد امام رفتند و گفتند اجازه دهید جنگ را تمام کنیم. برای ما بمباران بیمارستان و مدارس و ... راحت بود همانطور که آن‌ها انجام می‌دادند اما ما نزدیم و امام اجازه این کار را نداد. ما به صورت عملی حقوق بشر را نشان دادیم، اما دشمنان ما حرفش را زدند. شهید دوران گفت "بدون هیچ شک و شبهه‌ای قبول کنیم چون آقا و مولا گفته است". ما انسان‌هایی مثل شهید دوران را داشتیم تا شرافت، عزت و کرامت داشته باشیم. این انقلاب باید باشد و با اقتدار جلو برود اما خط قرمز ما همین شهدا و عزت و کرامت ما است.

خبرنگار: فاطمه میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست