پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۷۳
|
کد خبر: ۷۲۳۵
براساس اعلام ناسا، جولای ۲۰۲۳ (تیر-مرداد) احتمالا گرم‌ترین ماه جهان در صد‌ها یا هزاران سال خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۳۱ تير ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از فیس، دانشمندان ارشد ناسا می‌گویند: دمای بالا در سراسر قاره‌ها جای تعجب ندارد. آن‌ها بر این باورند که سال ۲۰۲۳ احتمالا گرم‌ترین سال ثبت شده باشد و سال آینده احتمالاً حتی گرم‌تر خواهد بود.

دانشمندان ارشد ناسا در نشستی با خبرنگاران گفتند: جولای ۲۰۲۳ احتمالاً گرم‌ترین ماه ثبت شده در صد‌ها یا حتی هزاران سال گذشته خواهد بود و هشدار دادند که گرما بیشتر هم خواهد شد.

گاوین اشمیت، مدیر موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا گفت: «ما شاهد تغییرات بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان هستیم. امواج گرمایی که در ایالات متحده، اروپا، چین مشاهده می‌کنیم، رکورد‌های جدیدی در زمینه گرما به وجود آورده است.»

ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد-تیر) در مقایسه با ماه‌های ژوئن گذشته، گرم‌ترین ماه ثبت شده بود و جولای احتمالاً گرم‌ترین ماه در کل ماه‌ها خواهد بود. کیت کالوین، دانشمند ارشد ناسا و مشاور ارشد آب و هوا، گفت: «فعالیت‌های انسانی و عمدتاً انتشار گاز‌های گلخانه ای، به طور واضح باعث گرم شدن سیاره ما می‌شود.»

دانشمندان ناسا تصریح کردند: داده‌های جمع‌آوری‌شده و تجزیه و تحلیل‌شده توسط این مؤسسه قبلاً به این موضوع اشاره کرده بودند.

آخرین بار در جولای و آگوست ۲۰۱۶ (تیر- مرداد- شهریور) به دلیل پدیده ال نینو در زمستان ۲۰۱۵-۲۰۱۶ شاهد چنین افزایش دما بودیم. اما امواج گرمایی که در حال حاضر مشاهده می‌شود به دلیل گرمای کلی در سراسر جهان، به ویژه در اقیانوس‌ها است.

اشمیت گفت: «ماه‌هاست که شاهد رکوردشکنی دمای سطح دریا، حتی خارج از مناطق استوایی هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این ادامه یابد، به این دلیل که ما همچنان گاز‌های گلخانه‌ای را وارد جو می‌کنیم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری