پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۹۳
|
کد خبر: ۷۴۱۲
دانشگاه بوعلی‌سینا، در اطلاعیه‌ای، پاسخ ابهام طرح‌شده توسط بخش خبری ۲۰:۳۰ در مورد خوابگاه متاهلی را داد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش بسنا، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ارتباط با خبر پخش‌شده در بخش خبری ۲۰:۳۰ (مورخه شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲)، متذکر می‌گردد که در سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا، همواره حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا در خارج از پردیس اصلی دانشگاه و در خوابگاه‌های خصوصی سکونت داشتند، که با شیوع بیش از ۲ ساله کرونا، همه خوابگاه‌های خصوصی در همدان تعطیل شده و یا تغییر کاربری داده شدند، لذا بار تقاضای این تعداد از دانشجویان به مجموعه خوابگاه‌های دانشگاه وارد شد. از طرفی یکی از خوابگاه‌های دانشگاه نیز قبلاً توسط مدیریت وقت فروخته شده و از گردونه ظرفیت خوابگاهی دانشگاه خارج شده بود و لذا دانشگاه پس از پایان همه‌گیری کرونا با چالش جدی برای اسکان دانشجویان مواجه بود.

در همین شرایط، اگر با تدبیر مدیریت فعلی دانشگاه شرایط اسکان برای این دسته از دانشجویان فراهم نمی‌شد، بسیاری از ایشان مجبور به ترک تحصیل می‌شدند و صدمات جبران‌ناپذیری به جمعی از دانشجویان وارد می‌شد.

نکته حائز اهمیت این است که، دانشگاه بوعلی‌سینا از بدو تاسیس تا به امروز هیچگاه خوابگاه متاهلی نداشته و در هیچ دوره‌ای به جز دوره مدیریت فعلی برنامه‌ریزی و اقدام به ساخت خوابگاه متاهلی نکرده است.

لازم به ذکر است، دانشگاه بوعلی‌سینا حرکتی افتخارآمیزی را در مدت حدود ۲ سال گذشته، با احداث ۶ بلوک خوابگاهی که از قبل طراحی شده بودند (برابر معادل نصف ظرفیت خوابگاهی ایجادشده در چهل سال گذشته) رقم زده است، به صورتی که پروژه احداث یک بلوک خوابگاهی نیمه‌کاره را فعال کرده، احداث ۲ بلوک خوابگاهی را با همکاری مجدانه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز کرده که بیش از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پاییز امسال آماده شود؛ احداث یک بلوک خوابگاهی را با مشارکت دکتر یعقوبی‌روشن خیّر محترم آموزش عالی آغاز کرده است، همچنین احداث یک بلوک خوابگاهی را هم از بودجه‌های دانشگاه و کمک‌های مردمی شروع کرده و در نهایت قول مساعد احداث یک بلوک خوابگاهی هم توسط یکی از خیرین گرانقدر آموزش عالی گرفته است، که در مجموع این پروژه‌ها ظرفیتی معادل بیش از ۱۸۰۰ نفر خوابگاه مجردی به فضا‌های خوابگاهی دانشگاه اضافه خواهد کرد.

در ادامه باید گفت که اگر به یاری خداوند متعال این پروژه‌ها به انجام برسد، ظرفیت خوابگاه در پردیس داخل دانشگاه تامین شده و ظرفیت خوابگاه‌های موجود در سطح شهر همدان آزاد می‌شود و مجموعه آن خوابگاه‌ها به دانشجویان متاهل اختصاص می‌یابد.

همچنین در مذاکرات صورت گرفته با استاندار محترم همدان در جریان طرح مولدسازی اموال دولت، مقرر شده تا بعضی از املاک دانشگاه برای ساخت خوابگاه متاهلی تهاتر شود. به علاوه در تفاهم‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت راه و شهرسازی تعداد ۹۰ واحد خوابگاه متاهلی به عنوان سهم دانشگاه بوعلی‌سینا در نظر گرفته شده است، که در مجموع می‌توان در آینده‌ای نزدیک و با برنامه‌های مذکور، به سمت اسکان دانشجویان متاهل حرکت کنیم. اما پیوست مهم ساخت خوابگاه متاهلی نیاز به طراحی و جانمایی مناسب داشته که این امر در ماموریتی که به اساتید شهرسازی و معماری داده شده، به طور جدی و علمی در حال پیگیری است.

نکته شایان توجه دیگری که وجود دارد، این است که خوابگاه کوثر هیچگاه متاهلی نبوده و برای این منظور نیز ساخته نشده است و در حال حاضر ۲۴۰ نفر از دانشجویان دختر در این خوابگاه اسکان دارند و جابجایی این دانشجویان عزیز به هیچ وجه ممکن نبوده و نیست. چرا که امکان استقرار این دانشجویان در خوابگاه‌های دیگر وجود نداشته و بسیاری از این دانشجویان امکان ادامه تحصیل را از دست خواهند داد؛ از طرفی طرح جوانی جمعیت نیز هیچ‌گاه امر به اخراج دانشجویان مجرد از خوابگاه و جایگزینی آن‌ها با دانشجویان متاهل نکرده است، لذا تشکیل پویش (کمپین) برای این امر توسط تعدادی از دانشجویان صحیح نبوده و نمی‌توان برنامه‌ریزی اصولی دانشگاه را به این‌گونه مسائل گره زد؛ بنابراین اولویت و هدف‌گذاری دانشگاه برای توسعه فضا‌های خوابگاهی در وهله اول برای اسکان بهینه دانشجویان مجرد در تمامی مقاطع تحصیلی و همزمان ایجاد و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای اسکان دانشجویان متاهل در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌باشد.

در ادامه، پیرو مطالبه جمعی از دانشجویان دغدغه‌مند در خصوص اجرای قوانین مختص طرح جوانی جمعیت، باید گفت که دانشگاه بوعلی‌سینا همواره خود را ملزم به رعایت قانون و انجام اقدامات بر اساس قوانین بالادستی و دستورالعمل‌های رسمی کشوری می‌داند و در این زمینه هیچ‌گونه کاستی را در اجرای قانون نمی‌پذیرد.

با این اوصاف، مدیریت فعلی دانشگاه بوعلی‌سینا در ایجاد شرایط موجود کمترین نقش را داشته و ناچار به تصمیم‌گیری با توجه به ضرورت‌ها نسبت به اسکان دانشجویان مجرد شده است. اما با فراهم‌شدن شرایط برای اسکان دانشجویان متاهل در خوابگاه‌های دانشجویی قطعاً این اتفاق خواهد افتاد و سیاست و برنامه دانشگاه نیز فراهم کردن شرایط برای ارائه خدمات دانشجویی و خوابگاهی بیشتر به دانشجویان متاهل است.

در پایان، از شبکه ۲ سیما به عنوان یک شبکه فاخر و بخش خبری ۲۰:۳۰ به عنوان یکی از منابع متقن خبر انتظار می‌رود که ضمن صحت‌سنجی اخبار واصله، از گفتگوی مفصل جناب آقای دکتر حسین رضوان رئیس محترم دانشگاه بوعلی‌سینا با دانشجویانی که مطالبه خوابگاه متاهلی را داشتند، گزارشی مفصل‌تر و تقطیع نشده منتشر می‌کردند، تا قضاوت در مورد سخنان ایشان و سیاست‌های کلی این دانشگاه برای همگان امکان‌پذیر باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست