پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۶۵
|
کد خبر: ۷۴۱۴
دکتر مرتضی یاوری عمل جراحی هیستروسکوپی را بر روی سه مادیان خارجی پرشی انجام داد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش بسنا، پرورش و نگهداری از اسب در سال‌های اخیر در بیشتر استان‌های کشور مورد توجه و اهمیت قرار گرفته و به همین دلیل مباحث بیماری و درمان و تولیدمثلی آن در حوزه دامپزشکی پیشرفت شایان توجهی داشته است.

در این میان، بحث تولیدمثل و مشکلات ناباروری مادیان‌ها مطرح می‌باشد که از جمله عوامل ناباروری در مادیان، بروز کیست‌های رحمی است. کیست‌هایی غالبا در مادیان‌های سن‌بالا با منشا غده‌ای یا لنفاوی با ابعاد و تعداد متفاوت دیده می‌شوند. تاثیر منفی این ساختار‌ها بر روی باروری مادیان از دو جهت می‌باشد: ۱- جلوگیری از مهاجرت اولیه رویان داخل رحم و ممانعت از تشخیص مادری آبستنی ۲- ممانعت از تشکیل و اتصال کامل جفت به اندومتر رحم و در نهایت جذب جنین؛ بنابراین برداشت کیست رحمی در صورت بزرگ‌بودن اندازه و یا تعداد زیاد آن‌ها توصیه می‌شود.

برداشت این کیست‌ها از داخل رحم به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود، که هیستروسکوپی از تکنیک‌های پیشرفته و کامل درمانی این ضایعه محسوب می‌شود. در این روش به کمک اندوسکوپ و مشاهده کیست‌ها با کمک ابزار‌های مخصوص با کمترین خطر و صدمه به اندومتر رحم، کیست‌ها برداشته و حذف می‌گردد و مادیان مجدد به چرخه تولیدمثلی بازگردانده می‌شود.

برای اولین‌بار در استان همدان عمل هیستروسکوپی بر روی سه مادیان خارجی پرشی با سن بالای ۱۷ سال در دانشکده دامپزشکی دانشگاه بوعلی‌سینا، توسط دکتر مرتضی یاوری عضو هیأت علمی این دانشگاه و متخصص مامایی و تولیدمثل دام با همکاری مجموعه پرورش اسب اوویسینا با موفقیت انجام شد و تمامی کیست‌های رحمی برداشت شد.

خوشبختانه در نمونه پاتولوژی گرفته‌شده از هر سه مادیان، نشانه‌ای از فیبروز اندومتر رحمی گزارش نشد.

در ادامه تصاویری از مراحل انجام کار و کیست‌های رحمی برداشت شده ارائه می‌گردد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری