پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۹۷
|
کد خبر: ۷۵۰۰
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سومین نشست هیات امنای دانشگاه بین‌المللی D-8 با اعلام این خبر گفت: ایران مایل است کشورهای عضو نیز هر یک به اندازه ظرفیت خود، با اقدام متقابل چندجانبه به تقویت دانشگاه بین‌المللی D-8 کمک کنند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آغاز سخنان خود در سومین جلسه هیات‌امنای دانشگاه دی‌هشت که صبح امروز در همدان برگزار شد؛ اظهار داشت: به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، حضور شما را در سومین نشست هیات امنای دانشگاه بین­‌المللی دی‌هشت خیرمقدم می‌گویم و افتخار دارم که در شهر تاریخی و زیبای همدان، میزبان شما هستم.

زلفی گل افزود: بیش از چهار سال از برگزاری اولین نشست هیات امنای دانشگاه بین المللی دی هشت می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون میزبان دو جلسه هیات امنای این دانشگاه بوده است.

وی گفت: قبل از هرچیزی، لازم می‌دانم تاکید کنم که در دولت سیزدهم ایران به ریاست جمهوری جناب آقای دکتر رئیسی، همکاری با کشور‌های اسلامی و کشور‌های در حال توسعه، اولویت و سیاستی کلیدی است و سازمان همکاری اقتصادی دی هشت نیز، در چارچوب همین سیاست، جایگاهی ویژه و درخور توجه دارد.

وزیر علوم گفت: شش سال قبل، وقتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران مُدالیته تاسیس دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت را به کشور‌های عضو ارایه کرد و این مُدالیته به تصویب وزیران این کشور‌ها رسید، هدف اصلی، تبدیل این دانشگاه به مرجع ظرفیت‌سازی نیروی انسانی و مبادله دانشجویی میان کشور‌های عضو بود.

 

اهمیت دانشگاه D-8

وزیر علوم اظهار داشت: تاسیس این دانشگاه بین‌الدولی که جهان امروز ما نمونه‌های اندکی مانند آن را سراغ دارد، برای سازمانی که نماینده جمعیتی حدود 1.230 میلیارد نفر است و حدود یک هفتم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، ظرفیتی مهم در دیپلماسی علمی و فناوری و همچنین بازار رو به‌رشد دانشجویان بین المللی است.

وی افزود: ایران به عنوان دولت میزبان، پیش و بیش از هر چیز، انتظار دارد که کشور‌های عضو دی‌هشت، این دانشگاه را یک ظرفیت بزرگ برای خود و سازمان همکاری اقتصادی به‌حساب آورده و آن را، دانشگاهی برای خود و دانشجویان خودشان قلمداد کنند.

زلفی گل گفت: مایلم تاکید کنم، هرچند ایران میزبان دانشگاه دی هشت در شهر همدان است، ولی این دانشگاه، یک دانشگاه ایرانی نیست، بلکه متعلق به دولت‌ها و ملل عضو است. همانگونه که ما اکنون میزبان وزیران و مقام‌های علمی و فناوری کشور‌های عضو و دبیرکل دی هشت که همگی عضو هیات امنای دانشگاه بین‌المللی می‌باشند، هستیم.

ضرورت تقویت دانشگاه D-8

وزیر علوم کشورمان تاکید کرد: ماهیت و هویت بین‌المللی این دانشگاه که در واقع سرمایه معنوی مشترک دولت‌ها و ملت‌های مسلمان در حال‌توسعه است، این الزام را به ما گوشزد می‌کند که جدای از مناسبات دوجانبه، ملاحظات و برخی سوء‌تفاهم‌های احتمالی، از تقویت و توسعه دانشگاه بین‌المللی D-8 به عنوان یک میراث چندجانبه مشترک حمایت کنیم.

وی افزود: مایلم یک‌بار دیگر، توجه شما را به ماده (12) اساسنامه مصوب دولت‌های عضو در اولین جلسه هیات امنای دانشگاه بین‌المللی جلب نمایم که تاکید می‌کند: «دولت‌های عضو باید با ارزشیابی مدارک آموزشی و مدارک دانشگاهی این دانشگاه در نهاد‌های ذی‌ربط خود، به تقویت جایگاه آن در جامعه دانشگاهی بین‌المللی و به‌خصوص جامعه دانشگاهی خود متعهد باشند». در همین ماده تصریح شده است: «کشور‌های عضو باید به همکاری بین‌المللی دانشگاه دی هشت، به‌خصوص همکاری آن با نهاد‌های دانشگاهی و علمی خودشان متعهد باشند».

زلفی گل ادامه داد: جهان، در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی، با سرعت به‌سمت ایجاد هنجار‌های چندجانبه آموزشی پیش می‌رود. سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در حال تدوین و طراحی یک کنوانسیون فراگیر برای تائید و به‌رسمیت شناختن صلاحیت‌های آموزش عالی کشور‌های عضو است و پیش از این کنوانسیون، توافق‌های چندجانبه مشابهی برای تایید و به‌رسمیت شناختن مدارک تحصیلی در نقاط مختلف جهان انجام شده که همگی نشان‌دهنده حرکت کشور‌ها به‌سمت تعامل بیشتر در حوزه آموزشی است. در چنین جهانی، کشور‌های اسلامی درحال‌توسعه باید جایگاه خود را در این روند تعیین کرده و نسبتی منطقی با آن برقرار نمایند.

اهمیت ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه D-8 به عنوان یک الگو


وزیر علوم گفت: دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت، محل و مرجعی مناسب برای تجربه‌کردن ارزشیابی مدارک تحصیلی در سطح یک دانشگاه مشترک است که می‌تواند چراغ راهنما، تجربه‌ای ارزشمند و سنگ‌بنای همکاری ما در مسیر تایید مدارک آموزشی و دانشگاهی در سطحی گسترده‌تر باشد. روندی که به تقویت تبادل دانشجویی و دانشگاهی میان کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی دی هشت منجر شده و سهم اندک کنونی این کشورها، از بازار جهانی مبادلات دانشجویی را ارتقا خواهد داد.

بورس 30 نفر از دانشجویان کشور‌های عضو D-8

زلفی گل اظهار داشت: به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، مایلم با افتخار اعلام نمایم که ایران علاوه بر تایید مدارک تحصیلی دانشگاه دی هشت که چند سال قبل انجام داده است، در سال‌های گذشته، به طور منظم، سهمی حدودا 130 هزار دلاری برای تقویت دانشگاه اختصاص داده است. همچنین مایلم با افتخار اعلام نمایم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، از این به بعد، سالانه 30 بورس تحصیلی به دانشجویان کشور‌های عضو دی‌هشت در رشته‌های مختلف تحصیلی اعطا خواهد کرد.

وی افزود: همانطور که در دستور کار نشست جاری نیز پیشنهاد شده، ایران مایل است کشور‌های عضو نیز هریک به‌اندازه ظرفیت خود، با اقدام متقابل چندجانبه، به تقویت دانشگاه بین‌المللی دی هشت کمک کنند. در همین چارچوب از رییس محترم دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت درخواست می‌کنم برنامه‌ای اجرایی، زمان­بندی ‍شده و معطوف به تعداد دانشجویان بین‌المللی که ظرف سال‌های آینده جذب دانشگاه خواهند شد، تدوین و با همکاری نهاد‌های مربوط، آن را اجرا نماید.

وزیر علوم کشورمان با بیان اینکه ایران با قبول مسئولیت تاسیس و میزبانی این دانشگاه، گامی مهم در مسیر تقویت همکاری‌های آموزشی و تبادل دانشگاهی و دانشجویی میان کشور‌های عضو گروه هشت برداشته است گفت: اینجانب به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دست یاری به‌سمت کشور‌های عضو دراز می‌کنم تا ما را در تقویت بیش‌‎از‌پیش این دانشگاه کمک کنند. برای این‌کار، فهرستی نه‌چندان طولانی از اقدامات قابل انجام وجود دارد که مطمئن هستیم، تمامی اعضای سازمان همکاری اقتصادی از توانمندی و ظرفیت‌های بیشمار آموزشی، علمی و فناورانه برای انجام آن‌ها برخودارند.

اقدامات لازم برای توسعه دانشگاه D-8

زلفی گل تاکید کرد: پیش از هرچیز، بایستی روند شناسایی و ارزشیابی دانشگاه سرعت بگیرد. ضمن قدرانی از دولت‌هایی که دانشگاه را ارزشیابی کرده‌اند، از همه دولت‌های عضو دی‌هشت درخواست می‌کنیم، با ارزشیابی مدارک تحصیلی، آموزشی و تایید جایگاه دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه بین‌المللی مشترک، به ارتقای آن و فعالیت‌هایش کمک کنند. هر کدام از دولت‌های عضو، یک نهاد یا آژانس تخصصی ویژه برای تایید و ارزشیابی مدارک تحصیلی دارند که می‌‎توانند مدارک تحصیلی دانشگاه را در آن تایید کنند.

وی افزود: گام بعدی، آشناکردن جوامع علمی و دانشگاهی کشور‌های عضو با دانشگاه دی‌هشت و ترغیب این جوامع به همکاری علمی، آموزشی و فناورانه با این دانشگاه است. دبیرکل محترم، دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی و مراجع ملی (Focal Points) کشور‌های عضو، به‌عنوان حلقه واسط، در این باره نقشی راهگشا دارند.

وزیر علوم تاکید کرد: امضای یادداشت‌تفاهم همکاری، راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی و دوره‌های مشترک، برگزاری سمینار‌های علمی و کارگاه‌­های آموزشی در سطح جهان بین کشور‌های درحال توسعه مسلمان در حوزه‌های اولویت‌دار، بخش دیگری از فعالیت‌هایی است که در این مسیر می‌توان انجام داد.

زلفی گل افزود: همچنین برای گسترش تعاملات، پیشنهاد می­کنم تمهیدات لازم برای تردد آسان و کاهش تشریفات و بوروکراسی از قبیل لغو روادید جهت تردد اساتید و دانشجویان در کشور‌های عضو دانشگاه بین­ المللی D-8 اندیشیده شود.

وزیر علوم در پایان سخنان خود گفت: از حضور اثرگذار شما در سومین نشست هیات امنای دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت قدردانی می­کنم و امیدوارم روز‌ها و ساعت­‌های خوبی در ایران سپری کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست