پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۸۵
|
کد خبر: ۷۷۸۷
در گفتگوی بسنا با مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا ارائه شد؛

پاسخ به سؤالات دانشجویان پیرامون مسائل مربوط به غذا

دکتر گرشاسبی‌فخر به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۲

دکتر سعید گرشاسبی‌فخر مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا، در پاسخ به سؤال دانشجویان، به خبرنگار بسنا گفت: در راستای افزایش رضایت‌مندی دانشجویان و ایجاد تنوع غذایی، با راه‌اندازی هفت سلف مکمل، علاوه بر سلف‌های غذاخوری مرکزی، علوم پایه و هنر و معماری، در حال حاضر، در منوی غذا، چهل نوع غذا از انواع مختلف، متناسب با سلائق و ذائقه‌های متفاوت، به دانشجویان ارائه می‌شود، که می‌توان این نوع از خدمات‌رسانی در تغذیه را در بین دانشگاه‌های کشور منحصر به فرد یا انگشت‌شمار دانست.

وی با اشاره به آیین‌نامه‌‌های ابلاغ‌شده از جانب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، افزود: نوع، میزان، گرم‌بندی و قیمت غذاها از قبل برنامه‌ریزی و ابلاغ شده است، به گونه‌ای که بر همان اساس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتبارات درنظر گرفته‌شده را به دانشگاه تخصیص می‌دهد و بودجه‌ای مازاد بر آن به حساب دانشگاه واریز نمی‌گردد.

گرشاسبی‌فخر اضافه کرد: براساس آیین‌نامه صندوق رفاه، یارانه‌ای که به مواد غذایی تعلق می‌گیرد، صرفا مربوط به اصل غذاست و دورچین‌هایی که همراه غذا توزیع می‌شود شامل یارانه‌ای پرداختی از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نمی‌گردد، لذا اگر دانشگاه بخواهد در کنار برخی غذاها نوشیدنی نیز توزیع کند، با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و درآمدی دانشگاه، با مشکل مواجهه خواهد شد.

وی علاوه بر موضوع بودجه، به نظارت کارشناسان تغذیه و نهادهای نظارتی اشاره کرد و گفت: نظر متخصصان و مشاوران غذایی نیز با توجه میزان مخرب‌بودن مواد موجود در نوشیدنی‌های گازدار نظیر نوشابه و دلستر، استفاده از این دورچین‌ها به تعداد زیاد را در سبد غذایی دانشجویان منع کرده‌اند.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم، کیفیت آب مورد نیاز دانشجویان را بهبود ببخشیم، اظهار کرد: دستگاه‌های تصفیه آب برای سلف‌های غذاخوری دانشگاه خریداری شده که به زودی نصب خواهد شد تا مورد استفاده دانشجویان قرار بگیرد.

وی با اشاره به تنوع قیمت غذاها برای دانشجویان، تشریح کرد: قیمت غذا از رایگان آغاز می‌شود و تا سقف مبلغ ۸۵ هزار تومان بسته به نوع غذا در سلف‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند، که از این مبالغ، بخشی را که صندوق رفاه دانشجویان به عنوان یارانه غذا مشخص کرده، توسط دانشگاه پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت آن را دانشجو براساس ذائقه خود پرداخت می‌کند.

وی اما افزود: مجموعه حوزه دانشجویی دانشگاه به طور کمی و کیفی به دنبال رضایت دانشجویان بوده و در کنار دانشجویان ایستاده و با همین نگاه، نباید دانشجویی متناسب با ذائقه خود، قدرت انتخاب و یا توان تهیه غذا را نداشته باشد، لذا تنوع در انواع و قیمت غذا لحاظ شده است، به علاوه، در صورت درخواست مقدار غذای بیشتر از سوی دانشجویان، به پیمانکاران تأکید شده که تا حد ممکن در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

گرشاسبی‌فخر بیان کرد: طبق قانون صندوق رفاه، امکان رزرو و ارائه وعده شام برای دانشجویان بومی در تمامی مقاطع وجود ندارد و این خدمات صرفا به دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها تعلق می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سه شرکت پیمان‌کاری متفاوت در رستوران‌های مرکزی، هنر و معماری و علوم پایه دانشگاه فعالیت می‌کنند، گفت: حل مشکل توزیع غذای گرم در رستوران علوم پایه مورد پیگیری قرار گرفته و پیمانکار مربوطه متعهد گردیده که مشکل مذکور را حل نماید و حفظ و ارتقای کیفیت غذای دانشجویان از اهداف این مجموعه است.

وی در ادامه افزود: توزیع غذای رایگان از سال گذشته در سلف‌های اصلی دانشگاه شروع شده که در ابتدا توزیع آن به صورت جیره خشک بود و سبب مشکلاتی براساس دستورالعمل‌های خرید و توزیع مواد غذایی برای دانشگاه می‌شد، به همین دلیل در سال جاری توزیع غذای رایگان به صورت آماده (گرم) و در سلف‌های مکمل انجام می‌شود.

گرشاسبی‌فخر خاطرنشان کرد: بهترین مواد غذایی با رعایت کامل اصول بهداشتی در اختیار پیمان‌کاران قرار می‌گیرد که ناظران اداره تغذیه نیز در سلف‌ها حضور دارند تا در صورت تخلف با متخلفین برخورد کنند. لذا اگر هرکدام از دانشجویان با موردی خلاف واقع برخورد کردند، به ناظر سلف برای پیگیری اطلاع دهند.

وی همچنین با بیان علت اینکه چرا امکان کاهش زمان رزرو غذا به ۲۴ ساعت قبل از توزیع وجود ندارد، عنوان کرد: فرصت تهیه عمده مواد غذایی با این تعداد پخت، در مدت ۲۴ ساعت وجود ندارد، بنابراین لازم است که نهایت مهلت رزرو تا ۴۸ ساعت قبل از توزیع باشد.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه با بیان اینکه ماهی از فهرست غذایی دانشجویان حذف نشده، بیان کرد: اولویت ما در بحث تغذیه دانشجویان خوابگاهی است و با توجه به بالا بودن هزینه‌ها وعده‌های غذایی مثل چلوماهی و چلوگوشت به صورت یک‌هفته درمیان به وعده شام منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان بدون توجه به هزینه‌های بالای تهیه و توزیع غذا در سلف‌های دانشجویی اقدام به رزرو غذا کرده و برای دریافت غذا مراجعه نمی‌کنند، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از هدررفت مواد غذایی و تأمین هزینه‌های اضافی دانشگاه، جریمه غذای خورده‌نشده فقط در سلف‌های اصلی دانشگاه به صورت ماهیانه اعمال می‌شود و سلف‌های مکمل مشمول این جریمه نیستند.

گرشاسبی‌فخر افزود: استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه صرفا مخصوص دانشجو است و غیردانشجویان نمی‌توانند که از امکانات ویژه دانشجویان استفاده کنند، به طور مثال اتاق رزروشده دانشجو در خوابگاه یا غذای رزروشده در سلف‌های غذاخوری دانشگاه را نمی‌توان با این استدلال که "این، حقِ من است"، در اختیار غیردانشجویان قرار داد.

وی در نهایت گفت: مواردی از جمله میزان ادویه و چربی غذا، پخت صحیح حبوبات و گوشت، رعایت موارد و استفاده صحیح از لوازم بهداشتی در توزیع غذا و موارد مشابه نیز به تمامی پیمان‌کاران تذکر داده شده و مجددا نظارت خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست