پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۵۴۷
|
کد خبر: ۷۸۲۱
دکتر صالحی با اشاره به اینکه چهار نوع دوره پسادکتری شامل "تحقیقات بنیادی"، "تحقیقات کاربردی"، "فناوری" و " صنعتی" در شورای عالی عتف تصویب شده است گفت: پسادکتری در تحقیقات بنیادی و صنعتی بیشترین اولویت را دارد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که امروز دوشنبه دوم بهمن ماه در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه در حوزه پژوهش و فناوری گفت: در برنامه هفتم توسعه به افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری کشور تاکید شده که این وظیفه اصلی ماست.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش گفت: یکی از اقدامات انجام شده تصویب آیین‌نامه جذب و به‌کارگیری  پسادکتری توسط شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری است. با استفاده از این آیین‌نامه باید به دنبال این باشیم تا فارغ‌التحصیلان دکتری را به سمت پست دکتری ببریم.

 دبیرکل شورای عالی عتف اظهار داشت: دوره پسادکتری تحقیقات بنیادی برای حمایت از طرح‌های پژوهشی بنیادی بویژه در علوم پایه است، دوره پسادکتری تحقیقات کاربردی برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی محققان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنعت و جامعه است، دوره پسادکتری فناوری بمنظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای جذب و بهره گیری از توان علمی دانش آموختگان دکتری در اجرای پروژه‌های مورد نیاز این شرکت‌ها است و دوره پسادکتری صنعتی بمنظور حمایت و تقویت اجرای طرح‌های تحقیقاتی در واحد‌های صنعتی می‌باشد.  

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به انواع پسادکتری در این آیین نامه گفت: نوع اول پسادکتری که پسادکتری تحقیقاتی است را قبلاً نیز داشته‌ایم که در این آیین نامه حقوق پسادکتری تحقیقاتی به اندازه ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه تهران تعیین شده است و ۵۰ درصد آن را شورای عتف و ۵۰ درصد را بنیاد علم ایران پرداخت می‌کند.

وی گفت: در نوع دوم پسا دکتری که ویزه حوزه ارتباط با صنعت و جامعه است و اعضای هیئت علمی طرح‌های برون سازمانی را می‌توانند از محل این نوع پسا دکتری پیش ببرند که ۵۰ درصد حقوق دانشجو  از محل قرار داد و ۵۰ درصد توسط شورای عتف قابل پرداخت است.

دبیر کل شورای عالی عتف گفت: نوع سوم پسا دکتری در شرکت‌های دانش بنیان است و ۹۰ درصد حقوق آن را شرکت دانش بنیان تقبل می‌کند و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این حوزه قول همکاری داده است.  نوع چهارم که حضور دانشجو در صنایع است  خیلی مهم است، چون ارتباط بین علم و صنعت را بیشتر می‌کند و در آمریکا یک چهارم دانشجویان پسا دکتری صنعتی در  صنعت به کار گرفته شده اند.  


وی خاطرنشان کرد: سامانه پسادکتری شورای عالی عتف به آدرس postdoc.atf.gov.ir راه‌اندازی شده است.

صالحی در مورد آیین نامه امریه پسادکتری و استفاده از ظرفیت پسادکتری در طرح سربازی گفت: به زودی آیین‌نامه اجرایی امریه پسادکتری ابلاغ می‌شود و با مجوز رهبری ۵۰۰ ظرفیت امریه پسادکتری اختصاص داده شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد آمار مقالات سلب اعتبارشده یا ریترکت‌شده ایران، با بیان اینکه از نظر ما حتی یک مقاله ریترکت شده زیاد است، گفت: آمار مقالات سلب اعتبار شده ما آنقدر که گفته می‌شود، زیاد نیست.

صالحی به آمار مقالات ریترکت‌شده در دنیا در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ تعداد گفت: در تمام دنیا آمار مقالات سلب اعتبار شده در حال افزایش است. اخیراً یک سری قوانین جدید برای سرقت علمی تعیین شده است که الان این قوانین عطف به ماسبق می‌شود و براساس این قوانین جدید، مقالات پیشین را بررسی می‌کنند و آن‌ها را ریترکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشمندان دنیا، نه فقط دانشمندان ایران از بسیاری از این قوانین اطلاع نداشتند.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در کل تا کنون در اسکوپوس ۹۰۴ هزار مقاله با وابستگی سازمانی ایران منتشر شده است. بررسی‌های پایگاه ISI نشان داده که در ۱۰ سال گذشته ۴۵۳ مقاله از حدود ۷۰۰ هزار مقاله ایران ریترکت شده است.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد از کل مقالات منتشر شده ایران مربوط به وزارت علوم است. از بین ۴۵۳ مقاله ریترکت‌شده ۱۵۷ مقاله مربوط به وزارت علوم، ۱۴۶ مقاله مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و ۷۱ مورد مربوط به وزارت بهداشت بوده است.

صالحی  با اشاره به برخی از دلایل سبب اعتبار مقالات گفت: انتشار مقاله تکراری، مسائل نویسندگی، داوری جعلی، سرقت مقاله، مشکلات داده و انتشار تصویر تکراری از جمله دلایل ریترکت مقالات است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از موارد سلب اعتبار مقالات ایرانی عمدی نبوده و به خاطر عدم آگاهی است اتفاق افتاده است؛ بنابراین ما موظف به آموزش هستیم.

*ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان

صالحی با اشاره به ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: این ماده برای استفاده از مشوق مالیاتی شرکت دولتی و خصوصی است و در صورت قرارداد شرکت‌ها با دانشگاه مالیات آن‌ها کسر می‌شود.

وی در خصوص تاسیس صندوق شورای عالی عتف گفت: به زودی رییس صندوق معرفی می‌شود و آیین نامه‌های صندوق در حال تدوین است.

معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اهمیت موضوع نمایه‌سازی نشریات، گفت: در دو سال گذشته ۵۳ مجله در اسکوپوس نمایه شده است. حفظ رتبه ۱۵ در اسکوپوس به خاطر این ۵۳ مقاله نمایه شده بوده است که اگر این مجلات نبودند، رتبه علمی کشور در اسکوپوس  کاهش می‌یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست