پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۰۷
|
کد خبر: ۱۰۲۶
دبیر اجرایی سومین سمینار شیمی کاربردی ایران:

سرچشمه علم شیمی امام صادق(ع) است

دکتر جواد صاین در سومین سمینار شیمی کاربردی ایران گفت: علم شیمی از سرچشمه وجود امام صادق و شاگرد ایشان جابربن حیان مایه گرفته است و آن امام بنیان گذار علم شیمی بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر جواد صاین مدیر گروه شیمی کاربردی دانشگاه بوعلی سینا و دبیر اجرایی سومین سمینار شیمی کاربردی ایران بیان کرد: علم شیمی از سرچشمه وجود امام صادق و شاگرد ایشان جابربن حیان مایه گرفته است و آن امام بزرگ بنیان گذارعلم شیمی بوده است.

وی اظهار کرد: علم شیمی را می توان مطالعه ساختار، خواص، ترکیبات و تغییر شکل مواد معرفی کرد و اکنون این علم به شاخه های مختلفی مانند نانوشیمی، فتوشیمی، ترموشیمی، پرتوشیمی، زیست شیمی، شیمی دارویی، شیمی پلیمرها، شیمی کیهانی و شیمی فراذره ای انشعاب پیدا کرده است.

دکتر صاین گفت: این سمینار به شاخه مهمی از این علم به نام شیمی کاربردی اختصاص می یابد که نگرش کاربردی دارد و هدف آن انطباق آموخته های شیمی در صنعت است.

دبیر اجرایی سمینار تصریح کرد: فارغ التحصیلان این رشته با مفاهیمی که در صنعت شیمی مطرح است آشنایی پیدا کرده و درصدد درک بهتر از تغییر و تحولات صنعتی به صورت بنیادی هستند. دراین راستا تربیت متخصصان آشنا با صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، پلیمر، الکتروشیمی، حفاظت از محیط زیست، تصویه آب و مواد دارویی و در عین حال ارتقای کیفیت تولیدی از رسالت های این رشته تخصصی شیمی است.

وی افزود: بدیهی است معیار اقتصادی در این رشته اهمیت بسزایی دارد و هرگونه فعالیتی باید توام با توجیه اقتصادی باشد.

دکتر صاین گفت: بازیابی مواد و انرژی از اهداف دیگر این تخصص است. متخصصین این رشته معمولا در مقیاس های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی کار می کنند آن گاه نتایج خود را برای طراحی صنعتی به مهندسین شیمی واگذار می نمایند.

دبیر اجرایی این سمینار گفت: در کشور ما باید به صادرات محصولات حاصل از نفت خام، گاز و سایر منابع طبیعی اهمیت بسزایی قائل شد. محصولات شیمیایی که در صنعت پتروشیمی به دست می آیند اهمیت بسیار بالایی در رونق اقتصادی جهانی و البته کشور ما دارند.

وی گفت: اکنون پس از برگزاری موفقیت آمیز و بسیار قابل توجه دوسمینار قبل در دانشگاه های تبریز و زنجان اکنون در دانشگاه بوعلی سینا افتخار برگزاری سومین سمینار را داریم.

مدیر گروه شیمی کاربردی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه افزود: دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا از 26عضو علمی برجسته با رتبه های 17نفر استاد تمام، 4نفر دانشیار، 2نفر استادیار و 2نفر مربی بهره مند است که در گرایش های مختلف علم شیمی به فعالیت مشغول می باشند.
وی خاطرنشان کرد: حجم وسیعی از فعالیت های آموزشی و پژوهشی همکاران باعث شد که گروه سابق شیمی این دانشگاه به دانشکده شیمی ارتقاء پیدا کند و در سال 1384با تصویب وزارت علوم به دانشکده تبدیل شد.

دکتر صاین در پایان گفت: از زحمات و همراهی رئیس دانشگاه بوعلی سینا، رئیس دانشکده شیمی و دبیرانجمن شیمی ایران که در برگزاری این سمینار نهایت همکاری را داشته اند تشکر می کنم.

خبرنگار: اسماعیلی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری