پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۲۱
|
کد خبر: ۱۰۳۳
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در دانشگاه بوعلی سینا:

رمز اعتلای آموزش عالی مشارکت جمعی، عقلانیت و عزم جدی است

معاون آموزشی وزیر علوم در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور اظهار کرد: ساماندهی، هم افزایی و ماموریت گرایی، اجتناب ناپذیر و یک امر تجربه شده جهانی است و رمز اعتلای آموزش عالی مشارکت جمعی، عقلانیت، عزم جدی و راسخ است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر کل پنجاه و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی سراسر کشور در افتتاحیه این اجلاس اظهار داشت: در بحث مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجو باید به چند پیش فرض توجه کرد از جمله اینکه آموزش عالی مسوول اشتغال است یا اشتغال پذیری، اساسا اشتغال موضوع سازمانی است یا پدیده سیاسی اجتماعی و اینکه دانشگاه محل ایجاد اشتغال است یا محل آموزش کارآفرینی.

وی تصریح کرد: ازسال 57 تا 92جمعیت دانشجویان از ۱۷۵ هزار به ۴ میلیون و هشتاد هزار ، هیات علمی تقریبا از ۳ هزار نفر به بیش از ۸۰ هزار نفر و موسسات و مراکز آموزش عالی از حدود 240 مورد به 2850 مورد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: از دهه 60 به بعد اتفاقاتی در تاریخ آموزش عالی کشور افتاد که سرنوشت آموزش عالی را تغییر داد دانشگاه آزاد از سال 61، دانشگاه پیام نور ازسال 67، دانشگاه جامع علمی کاربردی ازسال 70، دانشگاه های فنی حرفه ای با تصویب شورای گسترش از سال 90 و درسال 88شورای تحول علوم انسانی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شدند.

دبیر کل این اجلاس همچنین در ارتباط با توزیع جاری جمعیتی دانشجو و رشته محل گفت: 35درصد دانشگاه آزاد اسلامی، 9درصد موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی، 15درصد دانشگاه های دولتی، 18درصد دانشگاه های مهارتی، 15.6درصد دانشگاه پیام نور و 7.8 درصد متفرقه دربرمی گیرد و تعداد کل رشته مقطع حدود 2800 مورد است و بعد از استان تهران که 22درصد جمعیت دانشجو را دارد. 

وی افزود: استان اصفهان بالاترین جمعیت دانشجویی را دارد و پایین ترین هم استان ایلام است و به صورت منطقه ای منطقه 3 تقریبا بیشترین جمعیت دانشجویی و منطقه 8 کمترین جمعیت دانشجویی کشور را داراست.

وی بیان کرد: تعداد دانشجویان کل کشور از سال 61 تا سال 92 رشد فزاینده کمی داشته و از سال 92 به بعد روند کاهشی دارد و در بین دانشگاه ها، دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی فرایند افزایشی داشته و باید به عنوان تنها دانشگاه های مهارتی کشور حمایت کرد و توسعه داد.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: روند رشد دانشگاه های غیر دولتی اعم از دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی کم کم به سمت رشته های کم هزینه و پر درآمد رفته است. درواقع سیاست غلطی را در پیش گرفته و چیزی که مغفول واقع شده نیاز جامعه بود.

وی افزود: بحث کیفیت در ابعاد مختلف قابل طرح است در مقطع کارشناسی عواملی که در بحث کیفیت موثر است عبارتند از بحث ورودی ها و اصلاح سهمیه ها و اصلاح شیوه کنکور؛ درحین تحصیل بحث مهارت افزایی یکی از عوامل کلیدی و مهم است که از موضوعات این اجلاس است و در حین تحصیل باید به تقویت کارآموزها، درس های عملی، اصلاح سرفصل ها، مهارت عمومی و رصد دانش آموختگان توجه شود. در بخش دانش آموختگان هم باید به راهکارهای توانمندسازی اساتید توجه شود و شیوه های آموزشی را بازنگری کرد.

دبیر کل اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های کشور در ادامه اظهار داشت: دربحث تحصیلات تکمیلی باید به اصلاح شیوه پذیرش، تفویض اختیار به دانشگاه، تامین اعتبار، تقویت امکانات و تجهیزات، ارتقا سطح رفاه و تمکن مالی دانشجو و نظارت بر طرح ساماندهی دوره های تحصیلی(با اولویت مقطع دکتری) توجه کرد.

وی در مورد وظایف عمومی ستاد به پیگیری آمایش، کنترل ظرفیت ها(اقتباس از پزشکی ها)، پیوست شغلی، اعمال ضوابط مقابل با تقلب و پایان نامه نویسی و مقاله فروشی، هماهنگی با دستگاه های انتظامی برای برخورد با شرکت های متخلف و توجه به ماموریت های ابلاغی برنامه ششم در صدور مجوزها اشاره کرده و گفت: اقدامات پیش رو ساماندهی مراکز آموزش عالی اعم از سازمانی یا توسعه ای، تمایز مراکز توسعه یافته از درحال توسعه، مهارت افزایی و ارتقا توان اشتغال پذیری، توانمندسازی استادان باایجاد مراکز ویژه، کیفیت بخشی به آموزش ازطریق بازنگری برنامه ها، توجه جدی به نیازها و ظرفیت بازار در استان ومنطقه، رصد دانش آموختگان تیجه آموزش ادامه تحصیل یا حرفه و کار و تغییر رویکرد بخش غیردولتی به راهکارهای درآمدزایی است.

وی در پایان بیان کرد: ساماندهی، هم افزایی و ماموریت گرایی، اجتناب ناپذیر و یک امر تجربه شده جهانی است و رمز اعتلای آموزش عالی مشارکت جمعی، عقلانیت، عزم جدی و راسخ است.

خبرنگار: اسماعیلی
عکس: امامی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست