پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۶۱
|
کد خبر: ۱۰۳۸
مهندس رضوانی جلال در کنگره ملی بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران:

تولید پایدار در گرو مکانیزاسیون است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ما برای پایدار بودن تولید به مکانیزاسون نیاز داریم افزود: باتوجه به کمبود آب و کمبود نهاده ها و افزایش جمعیت، محدویت های روز افزونی را پیش رو داریم که تنها ابزاری که می تواند در این زمینه به ماکمک کند مکانیزاسیون است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، مهندس منصور رضوانی جلال، رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در کنگره ملی بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران، که در سالن سرو دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در حال برگزاری است، گفت: یکی از رسالت های مهم بخش کشاورزی تأمین و ایجاد امنیت غذایی در سطح کشور می باشد؛ امنیت غذایی هم مورد تأکید امام خمینی(ره) بوده و هم مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله) است، که در سخنرانی های مختلف به اهمیت این مطلب اشاره داشته اند؛ چراکه نظام جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف مقدس خود باید در خیلی از مباحث به ویژه امنیت غذایی خودکفا باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امنیت غذایی داری سه رکن کافی بودن، سالم بودن و پایدار بودن غذا می باشد که در هر کدام از آنها مکانیزاسیون حرف اول را می زند.

وی با اشاره به اینکه ما برای پایدار بودن تولید به مکانیزاسون نیاز داریم افزود: باتوجه به کمبود آب و کمبود نهاده ها و افزایش جمعیت و محدویت های روز افزونی که داریم و همچنین طبق گزارش فاءو، تا سال2050 غذای 9میلیارد نفر را باید تولید کنیم، ، محدویت های روز افزونی را پیش رو داریم که تنها ابزاری که می تواند در این زمینه به ما کمک کند مکانیزاسیون است.

رضوانی جلال در ادامه بیان داشت: مادر بحث مکانیزاسیون حرف های مهمی داریم و تحقیقات خوب و مؤثری صورت گرفته که توسط محققان بیان خواهد شد.

وی تصریح کرد: همدان به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور که حدود 4/5 درصد محصولات کشاورزی کشور در آن تولید می شود و در سطح استان 26 درصد اشتغال و 29 درصد ارزش افزوده اقتصادی استان در بخش کشاورزی است.

مهندس رضوانی جلال خاطرنشان کرد: یکی از قطب های مهم تولید از گذشته، ادوات کشاورزی بوده است که خوشبختانه در حال حاضر تولید کنندگان مهم و صاحب نام در داخل و بعضا در خارج از کشور در همدان فعال هستند و هر روز نیز با ایده های خلاقانه محصولات جدیدی را تولید می کنند.

وی افزود: درگذشته برای تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی، اگر می خواستیم محصولاتی کم آب تر مثل کلزا داشته باشیم، ماشین آلات مخصوص این کار و ریز کارنده ها را نداشتیم، اما با تلاش همکاران ما و همت متخصصین، ریز کارنده ها تولید و وارد بازار کار شد و ما امروزه توانسته ایم برای اولین بار در داخل کشور رکورد تولید دانه های روغنی را بشکنیم ونسبت به سال گذشته 50 درصد ونسبت به سال 94 که تولید حدود2000 تن بود را به8000 تن برسانیم یعنی رشد 4برابری در این حوزه صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین اذعان کرد: ما توانستیم در حوزه حفظ آب در تولید چغندر قند که محصول پر آبی هست و مورد نیاز داخل کشور هم می باشد، الگو برداری کنیم و با کمک بحث ترویج برای کشت نشاء چغندر قند، حدود 30هکتار چغندر قند نشائی کشت کنیم که باعث صرفه جویی بیش از 700 متر مکعب در آب شده است.

وی در پایان گفت: راه نجات بخش کشاورزی برای اینکه تولیدات را اقتصادی و قابل رقابت کند، مکانیزاسون است؛ البته در مورد بحث ترویج این نوع کشاورزی، مطالعاتی صورت گرفته که بسیار اهمیت دارد؛ در حال حاضر در استان همدان حدود 115هزار نفر بهربردار داریم و برای رساندن مباحث ترویج به آنها کار خیلی مهمی را در پیش رو خواهیم داشت.

خبرنگار: قیاسی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی