پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۷۱
|
کد خبر: ۱۱۰۱
پیشنهاد اعطای جایزه‌ای با نام «دکتر عبدالحسین زرین‌کوب» برای نقد ادبی به تصویب انجمن علمی نقد ادبی ایران رسید و مقرر شد این جایزه در بازه زمانی دو سال یک بار برگزار شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، سومین جلسه از دور چهارم فعالیت انجمن علمی نقد ادبی ایران با حضور عیسی امن‌خانی، مریم عاملی‌رضایی، ابوالفضل حری، علیرضا انوشیروانی، بابک‌ معین و ابراهیم خدایار و همچنین علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌المل شهر کتاب مرکزی و حمیدرضا شعیری به عنوان مهمان، روز چهارشنبه در محل دفتر این انجمن (مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی) برگزار شد.

در این جلسه، ابراهیم خدایار رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، گزراشی از فعالیت‌های این انجمن در ماه گذشته با محور پیگیری دستور جلسات پیشین، مشارکت انجمن در برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی، چاپ پنجمین مجموعه مقالات همایش نقد ادبی به کوشش ابوالقاسم اسماعیل‌پور در نشر خاموش، همکاری در اعطای جایزه الوند، پیگیری ارسال مجله روایت‌شناسی برای داوری، ارائه کرد.

وی در ادامه با توضیح درخصوص گفتمان نقد دانشگاهی که انجمن علمی نقد در این حیطه فعالیت می‌کند (مجلات، سخنرانی‌ها و...) به گفتمان نقد در خارج از دانشگاه اشاره کرد و زمینه‌های ایجاد ارتباط با آنها را مورد بحث قرار داد.

گسترش فعالیت‌های انجمن علمی نقد ادبی در استان‌های مختلف هم در همین رابطه بود که حمیدرضا شعیری گزارش کوتاهی از مجله روایت‌شناسی و چاپ شماره سه مجله ارائه کرد. در ادامه علی‌اصغر محمدخانی، معاون شهر کتاب آمادگی این موسسه را برای همکاری مشترک با انجمن مذکور در موضوعات مشترک اعلام کرد و اعضای هیئت مدیره هم دیدگاه‌های خود را در این زمینه بیان کردند.

در پایان مصوب شد انجمن علمی نقد ادبی ایران با هدف گسترش فعالیت خود در خارج از دانشگاه با انعقاد قرارداد با شهر کتاب حول محورهای معرفی و نقد ادبیات داستانی و شعر و معرفی افراد متخصص در نقد ادبی به شهر کتاب، معرفی کتاب‌های تأثیرگذار به جامعه (پرسش از مخاطبان) به شیوه‌های مختلف، ایجاد امکان مشارکت برای حضور نیروهای موثر در جایگاه منتقد، ایجاد فضاهای متفاوت نقد، گفتگو، شیوه‌های مختلف نقد، فعال کردن شهرستان‌ها و گفتگوهای نقد میان‌شهری و گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در حیطه نقد همکاری کند.

برگزاری جلسات در خانه‌موزه‌ها و استفاده از فضاهای شهری (کتابخانه مینوی و...)؛ تمرکز بر فعالیت در خانه کتاب، شهر کتاب، کاخ گلستان و ... از دیگر راه‌کارهای پیشنهاد شده بود.

همچنیین پیشنهادهای علیرضا انوشیروانی مطرح و اعضا با آن به شرح زیر موافقت کردند: اعضا با اختصاص یک شماره ویژه نقد ادبی با مدیریت سردبیر مهمان (دکتر انوشیروانی) در مجله نقد ادبی موافقت کردند و مقرر شد ابراهیم خدایار و محمود فتوحی موضوع را عملیاتی کنند. برگزاری کارگاه، اختصاص پنل ویژه در همایش هفتم نقد ادبی و جایزه ویژه به نام وی نیز موافقت و مقرر شد جزییات برنامه متعاقباً پیگیری شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد کارگاه‌های ترکیبی نیم‌روزه (هر نوبت ۶ ساعت) با سه موضوع در حوزه نقد ادبی و ویرایش برای انجمن زنان ناشر برگزار شود.

پیشنهاد اعطای جایزه‌ای با نام «دکتر عبدالحسین زرین‌کوب» برای نقد ادبی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد جایزه در بازه زمانی دو سال یک بار برگزار و کمیته علمی جایزه به سه مقاله برتر در حوزه نقد و نظریه ادبی که در مجلات ایران و جهان چاپ می‌شود، جایزه اعطا کند. این جایزه شامل مقالات خارج از ایران که درباره نقد آثار ادبی فارسی نوشته می‌شود، هم خواهد بود. جایزه در قالب همکاری با شهر کتاب و با محوریت نقد و نظریه و تحلیل آثار ادبی فارسی خواهد بود.

در این جلسه، پیشنهاد ابراهیم خدایار با لحاظ شروع کار با نوشتن مقالات ۵۰۰ کلمه‌ای در حوزه نقد ادبی و با اعضای انجمن نقد ادبی و استادان دیگر مصوب و مقرر شد پیش‌نویس طرح را خدایار تهیه کند.

پیشنهاد دکتر لیلا صادقی برای چاپ مجله تخصصی در حوزه نقد بررسی شد اما اعضا به دلیل بار مالی و تغییر در فرهنگ جامعه در خواندن مجلات کاغذی با چاپ این مجله موافقت نکردند و مقرر شد اهداف پیشنهادی وی در قالب‌های دیگر از جمله همکاری با شهر کتاب پیگیری شود.

همچنین در این جلسه مصوب شد مبلغ ۱۵ میلیون تومان از حساب جاری انجمن علمی نقد ادبی ایران و به نام انجمن در یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری یکساله شود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر