به گزارش بسنا، دکتر غلامرضا غفاری
در نشست با انجمنها، کانونها و تشکلهای دانشجویی که در دانشگاه مازندران برگزار
شد، با اشاره به اینکه دانشجو باید در رشته تخصصی خود مهارتهای لازم را کسب کند و
توانمندیها و قابلیتهای آموزشی و همچنین پژوهشی را کسب کند، اظهار داشت: اما یک
سری از صلاحیتهای دیگر را نیز باید در دوران دانشجویی خود و در واقع در دانشگاه
به دست آورد، آن را درونی کند و بخشی از شخصیت و فرهیختگی او شود.
دکتر غفاری ادامه داد: زمانی که صحبت از
فرهیختگی میکنیم، این فرهیختگی بر توان و تخصص علمی مربوط به رشته تخصصی و توانمندیهای
دیگر ناظر است. این توانمندیها در هنگام وقوع برنامه در معنی رسمی خود حاصل میشود
که ما هر چه به آن غنای بیشتری ببخشیم و هرچه این بخش را فعال تر کنیم، توانمندی
های بیشتری را کسب خواهیم کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خطاب
به مسئولان تشکلها و سایر گروههای علمی و فرهنگی حاضر در این نشست اظهار داشت:
بدون شک شما از سایر دانشجویان حاضر در دانشگاه، فعالتر هستید. چون وقت بیشتری را
گذاشته اید، احساس مسئولیت بیشتری میکنید و سعی شما باید بر این باشد که این امر
را در دوستان و دانشجویان دیگر زنده کنید و این یکی از وظایف تشکلهای ما هست.
دکتر غفاری با اشاره به اینکه امسال
بیستمین سال تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم است، گفت: سوال این است
که رسالت معاونت فرهنگی و اجتماعی چیست و چه امری را عهده دار است؟
دکتر غفاری افزود: اگر من از شما سوال کنم
که شما روز خود را چگونه گذرانده اید؟ پاسخ شما خواندن و خواندن در راستای واحدهای
درسی و پژوهش است؛ اما بخش دیگری را نیز در این زندگی روزمره و در این زیست و
تجربه روزمره خود دارید که از آن تحت عنوان فعالیتهای فوق برنامه یاد می شود. این
بخش به نوعی با حوزه فرهنگی و اجتماعی ارتباط پیدا میکند.
وی فلسفه شکل گیری
معاونت فرهنگی و اجتماعی را ایجاد فرهیختگی فرهنگی و اجتماعی در بین دانشجویان
دانست و افزود: اگر جامعه پذیری، فرهنگپذیری و شکلگیری شخصیت اجتماعی برای ما
مهم است که به یقین چنین هست، این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه ما این بخش فعالیت
فرهنگی و اجتماعی را در معنای وسیع آن داشته باشیم.
دکتر غفاری به مشقتها و همچنین هزینههای
مربوط به فعالیت اجتماعی و فرهنگی و بسان آن، فعالیت آموزشی و پژوهشی اشاره کرد و
گفت: به همین دلیل، کسی که در این عرصه ورود پیدا کرده و شروع به فعالیت میکند،
قابلیت هایی در او وجود دارد که با تکیه بر آن برای این کارها به صورت داوطلبانه
پیش قدم شده است که این خود نعمتی است؛ در نتیجه این را فرصت و غنیمت بدانیم و از
آن استفاده کنیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه مجموعه
دانشگاه هم در پی این است که در حد مقدوراتی که داراست، آن فرصت و امکانات را برای
شکوفایی این توانمندی که در نزد دانشجویان است فراهم کند، گفت: این مهم از طریق همافزایی
حاصل میشود و میتوان آن بالندگی و توانمندی را در دانشجویان شاهد باشیم. این
امر، نشاط و خود اتکایی را در افراد به وجود می آورد که خود به نوعی هم آموزش و
پژوهش را احیا می کند و هم توانایی بیشتری را به آن می دهد. مهم ترین چیز این است
که انسان به جایگاهی برسد که این تصور و این پنداشت را از خود داشته باشد که
موجودی اثرگذار است و میتواند کارها را مدیریت کند و دست دیگران را بگیرد.
در ادامه، هر یک از نمایندگان انجمنهای
علمی، کانون های فرهنگی و هنری و تشکلهای دانشجویی، به بیان نظرها، دیدگاهها و
سؤالات خود پرداختند.