پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۹۲
|
کد خبر: ۱۴۷۷
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، تصریح کرد: واقعیت تحریم قابل انکار نیست و باید پذیرفت که اعتماد به مذاکره موفقیت آمیز با آمریکا، سیاست اشتباهی بود، هر چند دستاورد موفقیت آمیزی هم داشت.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، مهندس سید مصطفی آقا میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه "واکاوی وعده های عملی نشده دولت" که با تلاش بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا و در سالن اجتماعات شهید چمران دانشکده علوم پایه برگزار شد، اظهار کرد: در سال 1382و در دولت هشتم، زمان آقای خاتمی که موضوع چشم انداز 20ساله را بررسی می کردیم و تا سال 1384 طول کشید، 3 دیدگاه در مورد تحریم ها وجود داشت؛ چون تحریم های دوم شروع شده بود، چراکه ما از اول انقلاب تحریم بودیم، یک عده که اکثریت را تشکیل می دادند، بیان می کردند، به تحریم ها توجه نکنیم و تحریم هارا اصلا ذکر نکنیم و این دیدگاه در چشم انداز غلبه کرد.

وی افزود: دیدگاه دیگر این بود که تحریم وجود دارد، اما باید با مذاکره و جلب توجه تحریم کنندگان و از راه آشتی از آن جلوگیری کنیم.

میرسلیم گفت: دیدگاه سوم، دسته اقلیتی بودند که می گفتند مگر می شود چشم انداز را نادیده گرفت یا تحریم ها را ندید و اقداماتی علیه آن نکرد، اما این نظر رأی نیاورد.

وی خاطرنشان کرد: صحبت ما در این مورد است که چرا وعده ها عملی نمی شود؟ یکی از وعده ها چشم انداز است که فعلا محقق نشده چون به آن وارونه عمل شد، اهداف چشم انداز بسیار زیبا است اما قابل تحقق نیست چون باقیات درونی کشور در آن مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو مجمع تشخیص نظام بیان کرد: دولت 11 و 12 مبنای کار را بر این گذاشته بودند که با مذاکره، به ویژه با آمریکا که سرچشمه و مبدع تحریم ها است به تفاهم دست پیدا کنند و به شرایط عادی برسند و در شرایط عادی بتوانند کشور را اداره کنند، یعنی با فروش نفت و هزینه های به دست آمده از آن، نیاز های کشور را رفع کنند؛ این روش از زمان طاغوت مورد عمل قرار گرفت و نتیجه می داد، اما تا زمانی که تفاهم برقرار باشد.

وی گفت: اما الان اینطور نیست، آمریکا مانع از خرید نفت ایران بوسیله سایر کشور ها می شود و اگر کشوری از ایران نفت خریداری کند کشتی آن حق پهلو گرفتن در بنادر را ندارد و اگر کشوری ناچار به خرید نفت ایران باشد، حق اینکه پول به ایران بدهد را ندارد و باید معادل خرید نفت به ایران جنس یا دارو بدهد.

میرسلیم ادامه داد: بحث ما بحث تحلیلی است نه سیاسی، دولت یازدهم و دوازدهم، فکر می کردند با مذاکره می شود به تفاهم رسید یعنی به آمریکا اعتماد کردند؛ این طرز فکر در دولت یازدهم و دوازدهم وجود دارد و افرادی که گرداننده دولت اند این گونه اند.

وی اظهار داشت: وعده های داده شده بر این مبنا بود که فکر می کردند در صورت مذاکره با آمریکا، مشکل را حل می کنیم و اگر دروغ از آب درآمده به این علت است که آنچه فکر می کردند محقق نشد، مذاکرت صورت گرفت و نتیجه آن بعد از 4 سال برجام شد و آمریکا با تمام قلدری زیر هر آن چیزی زد که امضا کرده بود و این همان استکبار است.

این عضو مجمع تشخیص نظام تشریح کرد: استکبار یک مفهوم عملیاتی دارد، مستکبر می گوید تصمیم گیرنده من هستم و جایگاه شما را مشخص می کنم، این تفکر آمریکا است؛ محدود و ساکت کردن ایران در دنیا یکی از اهداف آمریکا است.

وی گفت: اگر ایران به استکبار ستیزی نپردازد آمریکا مشکلی ندارد و می گوید هرچه رفاهیات بخواهید به شما می دهم؛ مسؤولان دولت فکر می کنند که آنها مستکبر نیستند و دولتی هستند مانند دیگر دولت ها اما این تفکر درست نیست.

وی در ادامه گفت: رئیس جمهور قبلی آمریکا، اوباما، دستش در دستکش مخملی بود، کارهای خود را صریح نمی گفت و مخفی کاری می کرد، اما ترامپ اینطور نیست و از ابتدا مخالفت خود را بیان می کند؛ این اتفاق به این معناست که تمام برنامه ها و وعده های دولت یازدهم بهم ریخته است، اروپایی ها به شدت در مقابل آمریکایی ها ترسو هستند و منافعشان را فدای اعتقاد نمی کنند؛ دقت کنید که روی دلار نوشته شده اعتقاد ما به خدا است، چرا که خدایشان دلار است و به آن اعتقاد دارند، بنابراین دولت یازدهم که به یک مستکبر بین المللی اعتماد کرده، می شود به یک نتیجه ای برسیم، به شرط اینکه از اعتقادتمان کوتاه بیاییم و قانون اساسی را زیر پا بگذاریم و بله قربان گوی آمریکا باشیم، اما رئیس جمهوری که به قانون اساسی قسم خورده، نمی تواند آن را زیر پا بگذارد؛ در برجام فراگیر آمده است که شما حق پرخاش به اسرائیل را ندارید، یعنی دیگر شما حق ندارید به دفاع از حرم بپردازید، به لبنان و عراق کمک کنید یا موشک درست کنید؛ دولت ما با یک خلف وعده و جسارت آمریکایی مواجه شد.

مهندس میر سلیم توضیح داد: مبنای ما اعتقادی است و می شود در برابر آمریکا قد علم کرد و به مذاکرات توجه نکرد؛ مجموعه این مذاکرات در 4 سال نتیجه مثبت داشت، و آن اخباری مثبتی است که مطرح می شد و باعث تغییر فکر دنیا در مورد مردم ایران شد که به علت تبلیغات سوء بر علیه ایران و ایجاد ایران هراسی شده بود، این دستاورد بزرگی است.

وی افزود: اینکه آمریکا زیر قولش زده چیز دیگری است، اما ایران به دنیا شناسانده شد، اینکه ما فکر می کنیم می توانیم به دستاورد عملیاتی با این مذاکرات برسیم، این اشتباه راهبردی بود و حالا دولت دوازدهم مانده و این اشتباهات راهبردی؛ حال آیا راه حلی برای نجات کشور ایران داریم؟ در جواب باید گفت: خدایی که ما می پرستیم به ما می گوید اگر دین خدا را یاری کنید، هیچکس بر شما چیره نخواهد شد؛ از نظر عملیاتی آیا ما در سابقه تاریخی این مورد را داریم که اثبات شده باشد، اما من به عنوان کسی که در سال 42 کتک این انقلاب را خورده آنچه باور نکردنی بود اتفاق افتاد اصلا مبارزه مسلحانه هم نکردیم اما به راحتی طاغوت را کنار گذاشتیم و جنگ تحمیلی که هیچ در بساط نداشتیم، نه پادگان، نه فرمانده و نه اسلحه، اما به فضل الهی پیروز شدیم؛ آن ایمان و اعتقاد بود که علی رقم وجود امکانات باعث پیروزی ما شد، اینها معجزه الهی است و در این دوران هم شدنی است، اما کسانی را می خواهد که به آن ایمان دارند. "آمن الرسول بما انزل الیک"، پیامبر ایمان داشت و موفق شد و ایمان راسخ باعث موفقیت می شود امروز اگر ما بخواهیم چاره مشکلات را بکنیم به باور نیاز داریم و می توانیم بر مشکلات مسلط بشویم.

وی تصریح کرد: خود من برای خرید قطعه ای که می خواستیم از عمان تهیه کنیم و نمی توانستیم آن را تولید کنیم، برای دور زدن تحریم ها شرکتی را در آنجا تأسیس کردیم؛ اینکه تحریم داریم یک واقعیت است و اینکه آمریکا هیأت های مختلفی به کشورها می فرستد، که اگر با ایران ارتباط بگیرید و همکاری کنید، شما را تحریم می کنیم، یعنی تحریم ثانویه و کشور های دیگر از ترس تحریم ثانویه وارد همکاری با ما نمی شوند که این نیز یک واقعیت است؛ ما برای فروش نفت به مشکل برخورده ایم که با تخفیف بسیاری برای جلب مشتری، در حال ضرر دادن هستیم و اگر هم نفروشیم به مشکل برمی خوریم و همچنین درآمد حاصل از نفت را نمی توانیم به صورت دلار دریافت کنیم، چراکه تحت تحریم بانکی هستیم و سوییفت این اجازه را به ما نمی دهد، واقعیت را باید پذیرفت و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: واقعیت تحریم قابل انکار نیست و باید پذیرفت که اعتماد به مذاکره موفقیت آمیز با آمریکا، سیاست اشتباهی بود، هر چند دستاورد موفقیت آمیزی هم داشت؛ آمریکا دارد روی چند مورد حساب می کند، اگر موفق شود موجبات نارضایتی مردم را فراهم کند، مردم اعتراض و نارضایتی اجتماعی می کنند و او مسلط به حکومت می شود و فروپاشی اتفاق می افتد؛ این تحلیل واضح خود آمریکایی ها است، اما باید بداند که حکومت و مردم باهم هستند، البته راهبردی داشته که به خطا رفته و باید اصلاح شود و باور ما این است که ما می توانیم از مشکلات خارج شویم.

وی ادامه داد: از لحاظ محصولات غذایی ما 75 درصد خودکفا هستیم و 35 درصد ضایعات داریم، از پای درختی تا ضایعات کارخانه ها و خانه ها، که اگر همت کنیم و جلوی ضایعات را بگیریم درست می شود، مگر اینکه عده بیایند و حرص و طمع کنند، یعنی با طمع خود بازار را به تلاطم بیاندازد؛ این باور باید از سطح پایین مردم تا دولت مردان ایجاد شود، یعنی ما با اتکا به فهم شعور و توانایی خودمان می توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و این باور باید توام با از خود گذشتی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: دولت اگر بخواهد با این رفتار آمریکا مقابله کند، باید بگوید آنچه فکر می کرد درست نبوده و حالا می خواهد با باور جدید وارد شود، و "هل من ناصر" بطلبد، دولت باید به این باور و صلاح برسد؛ در ثانی، توصیه کردیم از اشخاصی که بر این باور هستند، استفاده کنیم که این شرایط نیاز به فداکاری دارد و باید به شایسته سالاری دقت کنیم؛ باید مشکلات را شناخت و آنها را از ریشه حل کرد، یکی از این موارد این است که شایسته سالاری را باید مورد توجه قرار دهیم و از افراد براساس تخصص ها و تجربه ای که دارند، استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علت عمل نکردن به وعده ها مشخص شد که به دلیل عدم تعهد آمریکایی ها بود و گفته شد که رفع مشکلات هم با باور و اعتقاد صحیح به لطف خدا و یاری مردم و استفاده از افراد شایسته امکان پذیر خواهد بود؛ ما باید امروزه همه باهم باشیم که بتوانیم دشمن را شکست دهیم.

خبرنگار: قیاسی و اسماعیلی

عکاس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست