پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۰۴
|
کد خبر: ۱۶۳۴
دبیر هیأت اندیشه ورزان جوان استان همدان، خطاب به مسؤولین:

حق مشارکت جوانان و بانوان را در تعیین سرنوشت خویش به رسمیت بشناسید

حسن مایلی گفت: هنگام آن فرا رسیده که مدیران و مسؤولان کشور ضمن انتقال تجربه خویش به این قشر مطابق با اصل سوم قانون اساسی و ماده 15 منشور حقوق شهروندی، حق مشارکت جوانان و بانوان را در تعیین سرنوشت خویش به رسمیت بشناسد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا(بسنا)، حسن مایلی، دبیر هیأت اندیشه ورزان جوان استان همدان و مدیر پژوهشی مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان، در اولین مجمع هیأت اندیشه ورزان جوان استان که با حضور دستیار ویژه سابق رئیس جمهور در امور شهروندی و استاندار همدان برگزار شد، بیان کرد: هیأت اندیشه ورزان جوان استان همدان بهمن ماه سال 1396با ابتکار استاندار به استناد بند اول شرح وظایف معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی شکل گرفت.

وی اهم اهداف این هیأت را این گونه بیان داشت: اهداف این هیأت بر ضرورت شناخت مسائل استان و آسیب شناسی وضعیت استان در حوزه های مختلف تأکید دارد.

مایلی ادامه داد: تبیین مسائل و الویت بندی آن ها با هدف ایده پردازی در راستای حل مسائل در قالب چارچوب های علمی و نوین و ارایه آن ها به دستگاه های اجرایی جهت ارتقاء بخش جوانان و بانوان در ابعاد مختلف، ارائه مشاوره تخصصی به استاندار، معاون سیاسی وامنیتی و سایر مدیران ذی ربط، شناسایی و سازمان دهی جوانان نخبه و فعال در سراسر استان، پیگیری، انتخاب و انتصاب مشاوران جوان در دستگاه های اجرایی از دیگر اهداف این هیأت است.

وی در ادامه به معرفی کار گروهای این هیأت پرداخت و گفت: از این رو هیأت اندیشه ورزان جوان استان همدان پس از تصویب شیوه نامه اجرایی در مورخ 30/11/96 آغاز به کار نمود و پس از مدتی کارگروه های تخصصی شامل کار گروه فرهنگ و هنر، اشتغال و کار افرینی، اجتماعی و فرهنگی، علمی و پزوهشی و کار گروه سیاسی شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پس از تحکیم هیأت اندیشه ورز جوان استان و برگزاری جلسات متعدد در غالب کارگروه های تخصصی با اهداف یاد شده، هیأت اندیشه ورز شهرستان ها مطابق شیوه نامه اجرایی استان، ذیل فرمانداری آغاز به کار کرد.

دبیر هیأت اندیشه‌ورزان جوان استان بیان کرد: اکنون پس از گذشت 10 ماه از تأسیس این هیأت، با ابتکار نو و بدیع استاندار، هیأت اندیشه ورز جوان مفتخر است اولین مجمع عمومی خود را برگزار نماید.

وی گفت: هنگام آن فرا رسیده که مدیران و مسؤولان کشور ضمن انتقال تجربه خویش به این قشر مطابق با اصل سوم قانون اساسی و ماده 15 منشور حقوق شهروندی، حق مشارکت جوانان و بانوان را در تعیین سرنوشت خویش به رسمیت بشناسد.

مایلی اظهار داشت: از این رو کارگروه های اندیشه ورزان جوان استان با تأثیر از این گزاره مهم در علوم انسانی که همانا بیان مسأله، از حل آن سخت تر است؛ در صدد رویکر وسیله محور بوده است، تا پس از تبیین مسائل، ایدهای بکر خود را ارائه دهد و در راستای حل مسائل و ارتقاء نقش جوانان و بانوان همت گمارد.

وی اظهار داشت: از این رو کارگروه اجتماعی اندیشه ورزان جوان، افزایش سرمایه اجتماعی را مهم ترین مسأله خود برشمرده و معتقده است سرمایه اجتماعی به عنوان پدیده ای با خصلتی پویا، خود زایش و خود تکوین، زمانی افزایش خواهد یافت که اقداماتی عاجل برای تسهیل گری کنش های اجتماعی و رفع موانع مشارکت اجتماعی جوانان و بانوان صورت پذیرد.

وی در ادامه افزود: تقویت جامعه مدنی فعال در راستای ارتقاء هم بستگی و انسجام اجتماعی در دستور کار قرار گیرد و به حمایت نهاد های مدنی در افزایش اعتماد عمومی به ویژه در قشر جوانان و بانوان و جلوگیری از خود بیگانگی، بی تفاوتی اجتماعی در همین قشر پرداخته شود؛ مهم تر از آن برخود لازم می داند برای میل به توسعه پایدار ماده 112 الی115 منشور حقوق شهروندی را تعقیب نماید.

مدیر پژوهشی مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان در خصوص کار گروه فرهنگ و هنر اندیشه ورزان جوان گفت: مهم ترین مسأله خود را آسیب شناسی سیاست گذاری فرهنگی در راستای ارتقاء نشاط اجتماعی جوانان و بانوان می داند و معتقد است با تثبیت و توجه به جایگاه پژوهش در سیاست گذاری فرهنگی توجه به مدیرت تنوع قومی، پهنه متکثر فرهنگی ایران بزرگ و دوری از موازی سازی سازمان های فرهنگی می توان در راستای توسعه فرهنگی قدم برداشت؛ همچنین این کارگروه حق دسترسی به مشارکت فرهنگی مواد 95 و103 منشور حقوق شهروندی را برای ارائه ایدهای خود امری ضروری می داند.

وی همچنین به معرفی کارگروه سیاسی اندیشه ورزان جوان پرداخت و گفت: این کار گروه مهم ترین مسأله خود را ارتقاء مشارکت سیاسی و پویای نشاط آن می داند.

دبیر هیأت اندیشه ورزان جوان ادامه داد: کارگروه سیاسی معتقد است افزایش مشارکت سیاسی به عنوان یکی از شاخص های توسعه پایدار مستلزم سه سیاست، آگاه سازی، اعتماد سازی و رضایت مند سازی قشر جوانان و بانوان است.

وی گفت: همچنین زمان آن فرا رسیده است که نقش جوانان و بانوان از مشارکت در انتخابات به عنوان عام ترین سطح مشارکت سیاسی به سطوح عالیه مشارکت ارتقاء یابد.

مایلی به توضیحی در مورد کار گروه علمی اندیشه ورزان جوان پرداخت و تشریح کرد: این کار گروه مسأله اصلی خود را توجه و تمرکز به امر آموزش، به عنوان یگانه مسیر توامند سازی جوانان و بانوان دانست.

وی گفت: توجه ویژه به پژوهش به عنوان امری فرایندی، در راستای بسط پژوهش و اعتماد مسؤولان به امر پژوهش و ایجاد هماهنگی در نهاد های سیاست گذاری فرهنگی، پویایی را به امر پژوهش باز گرداند.

وی در نهایت کارگروه اشتغال و کارآفرینی اندیشه ورزان جوان را معرفی کرد و گفت: مسأله اصلی این کارگروه بهبود وضعیت اشتغال و بررسی موانع اشتغال و کارافرینی جوانان و بانوان استان است و معتقد است بیکاری پدیده ای است که مولد سیاست های نادرست اقتصادی و اجتماعی است، که خود عامل ظهور آسیب های اجتماعی و ماهیتا عامل ضد توسعه پایدار است.

خبرنگار: محمدی

عکاس: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی