پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۵۵۶
|
کد خبر: ۱۷۱۱
کارشناس بهداست و درمان جمعیت هلال احمر همدان:

ایدز، چهارمین علت مرگ و میر در جهان بوده است

پریسا رستمی معز گفت: تا چند سال پیش بیماری ایدز، چهارمین علت مرگ و میر در جهان بود که کشور ها، سعی در کنترل این بیماری داشتند ولی همچنان، علی رغم پیشرفت بهداشت فردی، این بیماری در حال گسترش است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا (بسنا)، پریسا رستمی معز، کارشناس بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر همدان، در کارگاه "ایدز را بهتر بشناسیم"، که به همت کانون دانشجویی هلال احمر، به مناسبت هفته ایدز و در سالن سینمای دانشکده علوم پایه برگزار شد، گفت: بیماری ایدز به صورت تصاعدی در حال افزایش است و کشور ما را تهدید می کند؛ طبق پیش بینی ها، ایران به زودی جزو یکی از کشور های بدنام دنیا از نظر این بیماری در دنیا خواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: وقتی چنین بیماری در کشور ما گسترش می یابد، به تبع آن روی مسائلی از جمله آموزش، اقتصاد، پیشرفت، توریسم و ... تأثیر گذار خواهد بود.

رستمی معز با اشاره به اینکه امسال برای هفته ایدز، شعار "من هم آزمایش HIV انجام می‌دهم" در نظر گرفته شده است بیان کرد: متأسفانه مردم برای انجام دادن این آزمایش ترسی به همراه دارند، به همین دلیل تعدادی از مسؤولین تصمیم گرفتند در این زمینه پیش قدم شوند تا مردم را در انجام دادن این آزمایش تشویق کنند.

وی با اشاره به مبارزه بسیاری از کشورهای غربی با این بیماری‌، تصریح کرد: علت اینکه معضل این بیماری در کشور ما که یک کشور اسلامی است بیداد می کند این است که ما برای آموزش در مورد این بیماری درست کار نکردیم.

وی ادامه داد: تا چند سال پیش بیماری ایدز، چهارمین علت مرگ و میر در جهان بود که کشور ها، سعی در کنترل این بیماری داشتند ولی همچنان، علی رغم پیشرفت بهداشت فردی، این بیماری در حال گسترش است.

مسؤول واحد درمان جمعیت استان همدان، انتقال ویروس HIV از طریق خون و فرآورده های خونی، مادر به فرزند در دوران جنینی و شیردهی‌ و رابطه جنسی را از جمله راه های ابتلا به این بیماری عنوان و اذعان کرد: انتقال این بیماری در مورد خون و فرآورده های خونی، از طریق ترانس، پیوند عضو، دندان پزشکی و ... امکان پذیر است. همچنین در روش انتقال از طریق مادر به فرزند، احتمال ابتلا به کودک در دوران جنینی ۲۰ الی ۴۰ درصد و در دوران شیردهی ۵ الی ۱۵ درصد است که برای پیش گیری از این اتفاق، درصورت امکان مادران باید از شیر خشک استفاده کنند.

وی به مراحل این بیماری اشاره کرد و گفت: در مرحله پنجره (A)، مدت یک الی ۶ ماه طول می کشد تا ویروس خودش را نشان دهد که علائم این بیماری ممکن است بروز پیدا کند یا نکند. در مرحله نهفته(B)، شخص بین یک تا ده سال ممکن است علائمی نداشته باشد که در این دو مرحله فرد آلوده به اچ آی وی است.

وی در نهایت گفت: ولی در مرحله آخر فرد به ایدز مبتلا می شود که با بروز بیماری‌هایی چون تب، لاغری مفرط، اسهال، تعریق، دمانس، عفونت قارچی، سرطان دهانه رحم و ... همراه است و در نهایت منجر به مرگ فرد خواهد شد.

خبرنگار: اشراقی

عکس: امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر