پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۷۹۶
|
کد خبر: ۲۰۱۲
دکتر علی سوری در گفتگوی اختصاصی با بسنا:

ریاضی دارای روندی است که برای انتشار، نیازمند زمان است

عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با بسنا تأکید کرد: ریاضی دارای روندی است که برای انتشار، نیازمند زمان است و پژوهش‌ های من در تابستان اخیر بخشی از روندی است که حدودا ۴ سال پیش، همزمان با آمدن پروفسور کراول، براي اولين بار به دانشگاه بوعلی سينا و تدريس آنالیز تصادفی، شروع شده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

دکتر علی سوري، عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، در خصوص سخنرانی های خود در سال ۲۰۱۸ گفت: در خرداد ماه سال جاری از طرف جمال دلی چانین به صربستان دعوت شدم و در تابستان 97 نیز به دعوت از هنس کراول، متخصص سیستم های دینامیک تصادفی به فرانکورت رفتم و سپس به میزبانی فلیکس فنیستر، استاد ریاضی فیزیک در رینگس بورگ به سخنرانی پرداختم.

وی افزود: بعد از آن به دعوت هلگ گلوکنر، متخصص هندسه نامتناهی در پادریورن سخنرانی کردم و در نهایت به دعوت از ژاویر ویالارد، متخصص سیالات به پاریس سفر کردم و ‌نظرات خود را در حوزه‌ های علمی فوق را بیان داشتم.

دکتر سوری خاطرنشان كرد: موضوع کلی این سخنرانی ها، کاربرد های ریاضی در فیزیک و مکانیک بود؛ به عبارتي حساب دیفرانسیل، زبان مکانیک کلاسیک است و زبان پیشرفته‌ آن برای موضوعاتی مانند نسبیت و مکانیک، هندسه دیفرانسیل نامیده می‌شود؛ در این جا ارتباط تنگاتنگی بین ریاضی با فیزیک، ‌مکانیک، کنترل و حتی اقتصاد وجود دارد.

وی اظهار داشت: اکنون نيز مشغول بررسی موضوع معادلات سیال و ارتباطش با کیهان هستم؛ در چند سال اخیر نیز بیشتر در حوزه نسبیت و سیالات يعني دیدگاه ریاضی در فیزیک نسبیت و سیالات، تمرکز کردم.

عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا اضافه کرد: ریاضی دارای روندی است که برای انتشار، نیازمند زمان است و پژوهش‌ های من در تابستان اخیر بخشی از روندی است که حدودا ۴ سال پیش، همزمان با آمدن پروفسور کراول، براي اولين بار به دانشگاه بوعلی سينا و تدريس آنالیز تصادفی، شروع شده است.

وی عنوان کرد: کار من در حوزه همین موضوع يعني آنالیزهای تصادفی و کاربردهای آنها روی سیالات و نسبیت است و تاکنون نتایجی به دست آمده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و نمی توان نظر قطعی درباره آنها ارائه داد و این جلسات همچنان ادامه دار است.

سوری خبر داد: ممکن است هنس کراول در ترم آینده همچون ترم گذشته در دانشگاه بوعلی سینا حاضر شده و تدریس کند.

وی مطرح کرد: از جمله مدل هایی که برای نسبیت وجود دارد می‌توان به کیهان شناسی و مدل فریدمن که در نظریه نسبیت انیشتین مطرح می شود، اشاره کرد که همه چیز را معین در نظر می گیرد؛ حدس بنده در این مورد این است که یک فرآیند تصادفی می تواند در این موضوع دخیل باشد، که این در سیالات اتفاق افتاده و نتایج خوب و طبیعی داشته است و از نظر من این فرض در کیهان شناسی هم وجود دارد و می گویند احتمالا به انرژی تاریک ربط خواهد داشت.

عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا افزود: نظر من این است‌ که این موضوع ناشی از یک ‌اختلال تصادفی است و‌ ربطی به انرژی تاریک ندارد که در اولین فرصت اثبات مورد فوق را به صورت مقاله ارائه خواهم داد.

وی گفت: کار عضو هیأت علمی، آموزش و پژوهش است و در راستای این کار برگزاری کنفرانس یک‌ امر طبیعی است تا بتواند علم خودش را عرضه کند و ایده های خود را محک بزند و بسنجد که آیا این ایده ها در جهت درستی حرکت می کند یا نه؟

سوری ادامه داد: همچنین این تبادلات علمی می تواند باعث ایجاد انگیزه و فرصت‌های علمی برای استاد و دانشجو شود، مانند پروفسور مارکوفسکی که در دانشگاهی در صربستان کار می کند و به دعوت از دانشگاه بوعلی سینا، در این دانشگاه حاضر می‌شود و درسی در مقطع کارشناسی ارشد را مشترکا با ایشان ارائه می دهم.

این عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا در نهایت تاکید کرد: اینکه شخصی به خارج از کشور برود شاید کار پسندیده ای نباشد، اما اگر برود و با معلومات بیشتری بازگردد، خوب و قابل ستایش است.

خبرنگار: میرزایی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست