پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۸۰
|
کد خبر: ۲۰۵۲
دکتر سید مجید حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در نشست بررسی "تبعیض آموزشی" تصریح کرد: طبق نظرسنجی انجام شده میان مردم ایران، کمتر از ۱۰ درصد مردم معتقد هستند که در دسترسی به فرصت های شغلی، رقابت عادلانه وجود دارد و از همه مهمتر ۱۲ درصد از آنان معتقد بودند که تخصص در آینده شغلی نقش دارد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر سید مجید حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در نشست بررسی "تبعیض آموزشی" که به همت انجمن علمی دانشجویی علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا در سالن شهید چمران برگزار شد، تصریح کرد: طبق نظرسنجی انجام شده میان مردم ایران بر اساس پیمایش سنجش ایرانیان در رابطه با وجود تبعیض آموزشی که در سال ۱۳۹۴ به وسیله وزارت ارشاد صورت گرفته است، کمتر از ۱۰ درصد مردم معتقد هستند که در دسترسی به فرصت های شغلی، رقابت عادلانه وجود دارد و از همه مهمتر ۱۲ درصد از آنان معتقد بودند که تخصص در آینده شغلی نقش دارد.

دکتر حسینی ضمن اشاره به تحقیقی که در رابطه با تاثیر پایگاه اجتماعی، اقتصادی داوطلبان در آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ صورت گرفته است، تشریح کرد: ۶۲ درصد رتبه های برتر از کلان شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و تنها ۶/۴ درصد از رتبه های برتر از شهرهای سهمیه منطقه ۳ و نیمی از خانواده های نفرات برتر جزء دهک های بالای درآمدی کشور بودند؛ از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷، فاصله طبقاتی آموزشی به بیش از ۱۷ برابر رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به هدف انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: با ورود درآمدهای نفتی به کشور در سال ۱۳۵۴، ضریب اختلاف طبقاتی به اوج خود رسید و انقلاب به دلیل کاهش ضریب اختلاف طبقاتی(ضریب جینی) شکل گرفت اما متاسفانه در حال حاضر ضریب جینی فقط ۱دهم با زمان انقلاب فاصله دارد.

وی ادامه داد: در کتاب تاریخ آموزش ایران، علت شکل گیری انقلاب و فروپاشی نظام پهلوی، وجود آزادی رویاپردازی و عدم آزادی تحقق آن رویاها در نظام بوده است که این بدترین نوع آزادی می باشد.

حسینی راهکار اجرائی کشور را که اصلاح نظام توزیع درآمد کشور بود را ارائه کرد و متذکر شد: اگر سازمان آموزش کشور در اختیار ساختار سرمایه داری مالی قرار بگیرد، آموزش به کالا تبدیل می شود و دیگر کشور به متخصص و مهندس و معلم احتیاج ندارد بلکه به دلال احتیاج دارد؛ درآمد کشور باید صرف سه هدف اصلی تشکیل دولت شامل: آموزش، درمان و ارتش شود. در کشوری با ساختار سرمایه داری مالی شرافت فقرا از بین می رود و آنان از موفق نشدن به دلالی احساس شرمندگی می کنند، در واقع در این نوع از جامعه بشری این فقرا هستند که با حفظ شرافت خود به ثروتمندان وام می دهند.

وی در پایان از حقوق مستضعفین در مقابل ساختار سرمایه داری مالی دفاع کرد و افزود: در انقلاب سال ۱۳۵۷ همه با هم برابر بودند پس در بهمن ماه ۱۳۹۷ نیز باید همه با هم برابر باشند و فرم اجرائی کشور باید عادلانه باشد، پس بیایید یک سلول کوچک برای مبارزه با تبعیض باشیم.

خبرنگار: اسدی

عکس: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری