پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۷۰
|
کد خبر: ۲۱۰
دکتر حسن بلخاری در همایش هزاره باباطاهر:

مردمی تر از باباطاهر در ایران، شاعری نداریم

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ایران وقتی صحبت از باباطاهر می شود، اذهان عموم، بلافاصله به یاد دوبیتی های زیبای او می افتند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار بسنا، عصر امروز، دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در اختتامیه همایش ملی هزاره باباطاهر در سالن آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، پیرامون ابهامات و ایهامات موجود در شخصیت، تاریخ تولد و وفات باباطاهر تصریح کرد: بنابر آخرین پژوهش های انجام شده توسط دکتر نصرالله پورجوادی، باباطاهر همان طاهر جساس بوده و در نیمه دوم قرن پنجم هجری فوت کرده است.

وی افزود: این نتیجه توسط شمس الدین زهدی که از محققین سختگیر و دقیق اهل سنت است، نیز تایید شده است. لذا داستان طغرل اشتباه بوده و باباطاهر در سال 418 هجری فوت کرده است.

وی در ادامه، با اشاره به اینکه این پرونده همچنان برای تکمیل اطلاعات باز است، تاکید کرد: ابهامات موجود صرفا در قلمرو جزئیات تاریخی باباطاهر است. وگرنه حضور مؤثر او در جریانات عرفانی بعد از قرن پنجم امری است که هیچ محقق منصفی در آن تردید ندارد.

دکتر بلخاری خاطرنشان کرد: در باب شناسایی شخصیت باباطاهر یکی مسأله "عریان" است که در روایات کرامات او چنین آمده که بدن باباطاهر چنان پرحرارت بود که تا فاصله دو متری، برف را ذوب می کرده است. اگرچه این موضوع غیر علمی است اما می توان تشابه آنرا با فرقه های دیگامبالا و شیگامبالا در هند مشاهده کرد. چنانکه شخص قطب در این فرقه ها در بالاترین حد تصوّف، به نفی هرگونه تعلّق، حتی پوشش، معتقد است و بدین گونه می توان بین تصوّف وعرفان این دو فرقه با باباطاهر ارتباطی را ایجاد نمود.

بلخاری هم چنین اذعان کرد: مردمی تر از باباطاهر در ایران، شاعری نداریم. در ایران وقتی صحبت از باباطاهر می شود، اذهان عموم، بلافاصله به یاد دوبیتی های زیبای او می افتند. در متون اسلامی هیچ شخصی همانند باباطاهر با مردم از هر جنس و طبقه ای ارتباط نگرفته است.

بلخاری در همایش ملی هزاره باباطاهر مطرح کرد: باباطاهر بزرگترین ترانه سرای ایران است. ترانه به معنای ترنّم زبان عامه بوده و شعری است که به دلیل سادگی، زیبایی و عمق، ارتباطی مأنوس با جان مردمان برقرار می کند و ورد زبان مردم کوچه و بازار می گردد. اشعار باباطاهر همین ویژگی را دارند و به این معنا باباطاهر بزرگترین ترانه سرای ایران است.

دکتر بلخاری اظهار کرد: دیدگاه باباطاهر نسبت به عقل را در کتاب کلمات او یافتم. این کتاب که توسط دکتر جواد مقصود در سال 1354 گردآوری شده شامل 420 کلمه از باباطاهر است. عارف حقیقی محال است نافی حضرت عقل باشد و لذا داستان نیمه کردن انجیر در دهان و دادن آن نیمه به شاگرد خویش که به باباطاهر نسبت داده شده را قبول ندارم.

وی افزود: کتاب کلمات باباطاهر که شبیه آن کلمات را در جایی ندیدم، در سال 1376 چاپ سوم را داشته و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور امیدوار است در سال 1397 بتواند چاپ چهارم آن را داشته باشد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر