پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۱۰
|
کد خبر: ۲۱۵۸
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل در جلسه بررسی جایگاه حضرت زهرا(س) در فرهنگ و تمدن اسلام گفت: حضرت فاطمه یکی از مدافعان شدید امامت بود؛ دفاع از امامت و ولایت به معنای ماندن جامعه در سرپرستی افراد صالح و سالم است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدعلی آذرشب استاد دانشگاه تهران، پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عربی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل در جلسه بررسی جایگاه حضرت زهرا(س) در فرهنگ و تمدن اسلام که با تلاش انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی در سالن شهید چیت سازیان دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: قرآن به ذکر تاکید بسیاری کرده است یعنی انسان نه تنها به آموزش بلکه به یادآوری نیز نیاز دارد؛ یادآوری برای دانستن اینکه گذشته چگونه بوده است، اکنون در چه موقعیتی قرار دارد و به چه سمتی می‌رود که اینها مسائل مهمی می باشند.

وی ادامه داد: ما هنگامی که ادعای تمدن اسلامی می‌کنیم، باید بدانیم در چه موقعیتی هستیم، تا چه اندازه‌ای در مسیر درست قرار گرفته‌ایم، تا چه اندازه‌ای از مسیر عقب مانده‌ایم و مولفه‌های تمدن سازی را در تاریخ اسلامی پیدا کنیم.

آذرشب افزود: اسلام در محیطی به دور از تمدن نازل شد اما همان جامعه، بعد از دو قرن به یک جامعه متمدن و پرشکوه مبدل گشت؛ اما اسلام چه چیز گرانبهایی داشت که توانست مردم را به سمت تمدن به حرکت درآورد؟ در جواب باید بگوییم عوامل متعددی بر این امر تاثیر گذاشتند.

وی اظهار کرد: بزرگترین حرکت‌دهنده جامعه، آرمان است و همه بشریت تشنه آرمانند؛ یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تمدن‌ساز قرآن، داشتن آرمان بزرگ‌ بوده است و بزرگترین آرمان در «لا اله الا الله» تجلی یافته است.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: آرمانی که قدرت حرکت آن تا بی‌نهایت ادامه دارد، الله است؛ به سمت الله رفتن به معنای به سمت پیشرفت بی‌نهایت حرکت ‌‌کردن است.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مولفه‌های تمدن‌ساز قرآن تعارف به معنای مبادله معرفتی است همانطور که قرآن می‌گوید ما بشریت را برای مبادله معرفتی آفریدیم؛ ما باید بدانیم تا چه اندازه عطش مبادله معرفتی داریم.

محمدعلی آذرشب به دانشجویان توصیه کرد: عطش یکی از مولفه‌های مهم در فرهنگ اسلامی است. سعی کنید دنبال نمره و مدرک نباشید، دنبال عطش برای علم و معرفت باشید تا حرکت کنید.

وی خاطرنشان کرد: سومین مولفه عزت است. از نظر قرآن انسان باید ذاتا خودش احساس عزیز بودن کند. هر گاه انسان‌ها احساس عزت و کرامت کردند، زنده اند و ذلت به معنای مرگ است؛ همان‌گونه که بزرگترین شعار امام حسین در کربلا دوری جستن از ذلت بوده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضرت فاطمه فرزندان خود را با عزت پروراند و به همین جهت حسین به حسین، حسن به حسن و زینب به زینب تبدیل شد. تمام حرکات ائمه و حضرت فاطمه برای زدودن ذلت در جامعه و ایجاد عزت در جامعه بوده است.

وی تاکید کرد: امروزه در جوامع بشری جنگ بین عزت و ذلت است و ایران امروز پرچمدار عزت است؛ تمام پیام‌هایی که برای جمهوری اسلامی از رسانه‌ها ارسال می‌شود‌، پیام ذلت است و ما باید مواظب باشیم که پرچمدار عزت بمانیم.

آذرشب بیان داشت: حضرت فاطمه عمر بسیار کوتاهی داشتند و تجربه‌های زیادی ارایه نکردند؛ اگر می خواهید فاطمه (س) را بشناسید، زینب (س) را بشناسید زیرا فاطمه (س) را از زینب (س) باید شناخت؛ زینب تجربه فوق‌العاده‌ای از مادرش گرفت و آن‌ را ارائه داد.

وی تصریح کرد: ما متاسفانه زینب (س) را به عنوان شخصی مظلوم می‌شناسیم و به عظمت ایشان پی نبرده‌ایم؛ اما باید ببینیم ایشان در کوفه و شام چه کار کرده‌اند. ایشان ستمگران را به نهایت ذلت کشاند؛ به همین جهت خطبه‌های حضرت زینب را باید از دید تمدن‌سازی و عزت‌آفرینی بخوانیم.

آذرشب گفت: اگر فرزندانتان را بر اساس عزت تربیت کردید آن‌ها حرکت خواهند کرد و شکوفا و نوآور خواهند شد اما اگر بر اساس ذلت تربیت شوند تنها خموش و خمود خواهند شد و هیچ نقشی در زندگی نخواهند داشت.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: تمام حرکات حضرت فاطمه در خانه پدر و همسرش در جهت بازداری انسان‌ها برای برگشتن به زمان جاهلیت بود که البته این پیام برای ما هم هست یعنی ما در زمان پهلوی چه بودیم، الان چگونه هستیم و مواظب باشیم به آن زمان برنگردیم.

وی تشریح کرد: تجلیات فاطمه (س) را باید در فرزندانش دید؛ تا امروز هر قیام و جنبشی چه فرهنگی و علمی چه سیاسی که در جهان اسلام صورت گرفته است به پرچمداری یکی از فرزندان حضرت فاطمه و در بستر اهل بیت بوده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: هدف اسلام و تمام ادیان الهی احیا است و پیروان اهل بیت هم در همین راستا و احیاگر هستند . اغلب احیاگران حتی در جهان عرب، ایرانی هستند که شهید مطهری و علامه طباطبایی از این مواردند.

وی در پایان گفت: حضرت فاطمه یکی از مدافعان شدید امامت بود؛ دفاع از امامت و ولایت به معنای ماندن جامعه در سرپرستی افراد صالح و سالم است.

خبرنگار: میرزایی
عکس: حسنی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست