پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۰۲
|
کد خبر: ۲۱۷
وزیر علوم در آیین نکوداشت روز جهانی آینده: ساماندهی مراکز آموزش عالی به کندی پیش می رود که علت این حرکت کُند، ناشی از مقاومت هایی از جنس زمان ایجاد این مراکز است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش بسنا، دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در آیین نکوداشت روز جهانی آینده با عنوان "ضرورت های آینده نگری در مواجهه با چالش ها" که در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: در دهه های گذشته آموزش عالی به نوعی در شرایط انفعالی شکل گرفت؛ و برخی تصمیمات مقطعی باعث به وجود آمدن واحدهای آموزش و گسترش بی رویه آموزش عالی شد اما امروزه باید برای حل چالش های موجود با توجه به افق های آینده برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: وزارت علوم ساماندهی مراکز آموزش عالی را آغاز کرده است ولی این ساماندهی به کندی و به صورت تدریجی پیش می رود که علت حرکت کُند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ناشی از مقاومت هایی از جنس زمان ایجاد این مراکز است.

دکتر غلامی اظهار کرد: هنوز عده ای فکر می کنند بقای یک واحد آموزش عالی کوچک در منطقه برای آنها منزلت ایجاد کند و برای همین در مقابل ساماندهی مقاومت می کنند در حالی بسیاری از این واحدها دانشجو ندارند و رو به تعطیلی می روند.

وزیر علوم با بیان اینکه مسأله اخلاق در علم و فناوری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تأکید کرد: واگرایی که در مراکز آموزش عالی اتفاق افتاده، فراتر از آن است که بشود در یک زمان محدود آن را ساماندهی کرد.

دکتر غلامی به ساماندهی برخی دروس، محتوای دروس و عناوین رشته ها در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: محتوای برخی دروس مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته بود که تغییر آنها یک ضرورت به نظر می رسد، ولی تأکید ما براین است که اساتید جوان در فرایند بازنگری مشارکت داشته باشند تا در اجرای محتوای درسی جدید مسؤولیت بیشتری احساس کنند.

وی ادامه داد: توجه اساتید باید به این باشد که اعضای هیأت علمی جوان را رها و طرد نکنیم. به آنها مسؤولیت دهیم تا به عنوان متولی آنچه که ایجاد شد، حافظ آن هم باشند.

وزیر علوم گفت: روش های ما در آموزش عالی در بسیاری از موارد قدیمی است و به نظر می رسد به طور مثال در ۳۰ سال پیش متوقف شده ایم؛ بنابر این باید فضایی به روز و همسو با دنیای امروز ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: بحث اخلاق و تربیت یکی از مباحثی است که در دانشگاه ها به آن کم توجه می شود؛ بسیاری از اساتید نگاه تربیتی به دانشجو ندارند که این مسأله موجب رشد و نهادینه شدن بد اخلاقی در دانشجویان می شود و سپس در جامعه تسری می یابد. این آفتی است که داشتیم و برای گذر از آن نیازمند شان دادن به اساتید الگو در این زمینه هستیم.

وزیر علوم گفت: نیازمند داشتن صبغه فرهنگی متکی به فرهنگ غنی اسلامی هستیم اما گاهی تفسیرهای یک جانبه باعث شده نتوانیم از این منابع غنی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: تغییر در بدنه آموزش عالی نیازمند یک حرکت پیشتیبانی، فکری و اجرایی است. در بحث فکری می توان از اساتید برجسته استفاده کرد اما در بخش اجرایی کار سخت تر است زیرا موانعی وجود دارد.

دکتر غلامی به کثرت دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: شاید این کثرت باعث شد جریان توجه به کار در فضایی غیر از فضای اداری فراهم شود و دانش کسب شده برای ایجاد اشتغال به کار گرفته شود. این مسیر مورد حمایت دولت قرار گرفته اما نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

وزیر علوم همچنین ممنوعیت داشتن واحد آموزش عالی در دستگاه های اجرایی و تعطیل کردن مراکز علمی کاربردی وابسته به نهادهای دولتی را از جمله اقداماتی دانست که برای ساماندهی آموزش عالی کشور انجام شد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست