پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۲۵
|
کد خبر: ۲۱۷۲
باتلاش جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا؛

پرتگاه FATF با حضور دانشجویان بررسی شد + گزارش تصویری

با تلاش جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، برنامه پرتگاه FATF با سخنراني امیر حاجی بابایی، دبیر سابق شورای هماهنگی تشکل های استان همدان در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، امیر حاجی بابایی، دبیر سابق شورای هماهنگی تشکل های استان همدان در این برنامه بيان كرد: مسأله امروز، مسأله FATF است ما مي خواهيم واقعیت آن را بیان کنیم، نه آنگونه که در بازی های سیاسی وجود دارد.

وي تشريح كرد: اولین مسأله تفاوت ماهوی جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا است؛ ادعای امروز برخی افراد اين است كه توافق با آمریکا حتی به اندازه جوهر خودکاری که برای امضا مصرف می شود، ارزش ندارد؛ سوالي كه بجود ميايد اين است كه گروه های FATF چیست؟

حاجی بابایی در پاسخ گفت: این ها نسل جدیدی از گروه های بین المللی هستند که با ساختار مالی و غیر مالی، روابط را تنظیم می کنند و از 11 سپتامبر، ساختار درونی این گروه ها به گونه ای تنظیم شده است که به نفع خود باشد؛ از زمان تشکیل سوئیف تا به الان تغییرات عمده ای صورت گرفته است.

وی افزود: 7 کشور برای مبارزه با پولشویی و عدم تامین منابع مالی تروریسم، FATF را به وجود آوردند که اكنون از 7کشور به 37 کشور رسیده است.

دبیر سابق شورای هماهنگی تشکل های استان همدان تصريح كرد: مسأله ما عضویت در FATF نيست، بلكه مسأله اصلی از برجام شروع شد؛ زماني كه روز 27دی سال 94 بعد از اجرایی شدن کامل برجام مسأله ای تحت عنوان سند44 ایجاد شد که به پیوست 2 از برجام و مسأله ای تحت عنوان لیست تحریم ثانویه آمریکا برمي گشت، آمریکا گفت من تحریم شما را برمی دارم ولی کسی که قرار است با شما پولی مبادله کند باید ذیل آن تحریم های ثانویه من نشود.

وی بيان كرد: شروع مسأله FATF از برنامه ای است که برای فعالیت کشور ها می نویسند که مختص هركشور است.

حاجی بابایی تأكيد كرد: ما حق شرط گذاری در FATF، طبق یکی از معاهدات داخل آن را نداریم؛ ما 38 مورد از موارد FATF را نپذیرفتیم و تنها 4 مورد پذیرفته شده است كه عبارتند از:
1) پذیرش کنوانسیون پالرمو
2) پذیرش cft
3) لایحه مبارزه با عدم تامین منابع مالی مبارزه با تروریسم
4) اصلاح لایحه مبارزه با پولشویی
و اگر این 4مورد رو بپذیریم، مشخص می شود که پول در کجا خرج شده است.

وي گفت: ما دسترسی غیر محدودی به کشور های عضو FATF می دهیم که با fau دسترسی داشته باشند.

دبیر سابق شورای هماهنگی تشکل های استان همدان عنوان كرد: سه چیز اقتصاد کلان یک کشور را می سازد:
1) تبادلات ارزی یک کشور
2) موسسه های مالی که با آنها مشارکت می کنیم
3) تراکنش های ریالی داخل کشور

وي خاطرنشان كرد: ما تحدیدی بزرگتر از FATF در این 40 سال نداشته ایم؛ از مسائلی که باعث شد دلار 19هزار تومان شود، مي توان به شناسايي شدن تبادلات ارزی کشور و پي بردن به ساختار شرکتی كشور اشاره كرد.

حاجی بابایی توضيح داد: آمریکا معتقد است كه 4 نوع استراتژی باید در ایران پیاده شود؛ ما مخالف پولشویی نیستیم و با عدم تامین منابع مالی تروریسم مخالف نیستیم، بلکه مسأله از مملکت خودمان است.

وی در پايان گفت: رأی گیری در FATF به صورت اجمالی است و حق وتو در آن وجود دارد، یعنی اگر همه موافق باشند قبول می شود ولی اگه حتی یک نفر مخالف باشد آن تصمیم رد خواهد شد؛ الان وضعیت ما در FATF وضعیت تعلیق است و ما حتی دیگر نمی توانیم به لیست سیاه برگردیم.

خبرنگار: قنبری

عکس: بختیاری


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو